Konsernitili, käyttöoikeustili, luottolimiitin jatkaminen, Seure Henkilöstöpalvelut Oy

HEL 2024-016603
More recent handlings
§ 80

Seure Henkilöstöpalvelut Oy:lle myönnetyn konsernin sisäisen luottolimiitin voimassaolon jatkaminen kaupungin konsernitilissä Nordea Pankki Oyj:ssä

Rahoitusjohtaja

Päätös

Rahoitusjohtaja päätti, että myöntämänsä Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kaupungin Nordea Bank Oyj:n konsernitilin käyttöoikeustilin 6 000 000 euron suuruisen konsernin sisäisen luottolimiitin voimassaoloa jatketaan 31.12.2025 asti. Seuren käyttöoikeustilin numero on **********

Limiitin marginaali on 0,75 % -yksikköä. Pankki laskee ja veloittaa yhtiöltä käytetyn limiitin määrästä korkoa päivittäisen yhden kuukauden Euribor -noteerauksen mukaisesti lisättynä kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston vahvistamalla kulloinkin voimassa olevalla marginaalilla.

Päätöksen perustelut

Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n hallitus päätti 13.11.2024 kokouksessaan hakea käyttöoikeustililleen luottolimiitin jatkamista 31.12.2025 asti. Nykyisen luottolimiitin (Rj 19.12.2023, 113 §) voimassaolo on lakkaamassa 31.12.2024.

Kaupunkikonsernin tasehallinnan periaatteiden (Khs 14.5.2018, 338 §) mukaisesti kaupungin ja sen tytäryhteisöjen käytössä on konsernitili. Tytäryhteisöt vastaavat itse oman käyttöoikeustilinsä käytöstä ja varojen riittävyydestä. Yhtiössä on tehty vuoden 2024 aikana eri sopeutustoimenpiteitä kustannusrakenteeseen osakkaidensa erityisesti sotepe-sektoria koskevien palveluostojen äkillisen supistumisen johdosta näiden tähdätessä oman henkilöstön saatavuuden vahvistamiseen ja henkilöstövuokrauksen vähentämiseen. Sopeutustoimenpiteet jatkuvat vuonna 2025. Limiittiä tarvitaan tilapäisesti turvaamaan yhtiön maksuvalmius muutostilanteessa.

Hallintosäännön 12 luvun 4 §, 9. kohdan mukaisesti rahoitusjohtaja päättää pankkitilien avaamisesta kaupungin nimiin sekä saman pykälän 10. kohdan mukaisesti muiden kuin kaupungin kokonaan omistamien tai muutoin kokonaan määräysvallassa olevien tytär- ja konserniyhteisöjen liittymisestä konsernitilijärjestelmään sekä konsernitilijärjestelmän sisäisistä limiiteistä. Edelleen 4 § 5. kohdan mukaisesti rahoitusjohtaja päättää konsernipankin sisäisistä veloitettavista ja hyvitettävistä koroista.

Valtiontukiarviointi

Koska luottolimiitin korotukseen sisältyy korkotukea, on arvioitava, liittyykö suunniteltuun toimienpiteeseen Euroopan unioniin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea. SEUT 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Euroopan komission tiedonannon 2016/C 262/01 mukaan valtiontukisääntöjä sovelletaan ainoastaan silloin, kun tuensaaja harjoittaa taloudellista toimintaa. Taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita tai palveluita tarjotaan markkinoilla (tiedonannon kohdat 6–12).

Lähtökohtaisesti julkisrahoitteista sosiaali- ja terveyshuoltoa tai koulutusjärjestelmää ei katsota taloudellisiksi toiminnoiksi (tiedonannon kohdat 19-30). Komission tiedonannon mukaan kyseisissä rakenteissa nekään toiminnot, jotka sinällään voisivat olla luonteeltaan taloudellisia mutta jotka suoritetaan pelkästään toisen, muun kuin taloudellisen palvelun tuottamiseksi, eivät ole luonteeltaan taloudellisia. Esimerkiksi yksikkö, joka ostaa tavaroita – jopa suuressa mittakaavassa – muun kuin taloudellisen palvelun tarjoamiseksi, ei toimi yrityksenä pelkästään siitä syystä, että se on ostaja tietyillä markkinoilla (tiedonannon kohdat 24–25).

Seure Henkilöstöpalvelut Oy harjoittaa pääosaa toiminnastaan sen omistavien kuntien, kuntayhtymien sekä näiden tytäryhteisöjen ja HUS-yhtymän kanssa tuottamalla näille tilapäisen työvoiman vuokraukseen ja henkilöstöhankintaan liittyviä palveluja. Yhtiö toimii hankintalain tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä eikä yhtiön tarkoituksena ole tuottaa omistajilleen voittoa. Yhtiön välittämät työntekijät sijoittuvat lähinnä omistajiensa sosiaali- ja terveyspalveluihin, varhaiskasvatukseen ja opetukseen taikka näiden alojen tarvitsemiin tukipalveluihin.

Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n harjoittama toiminta ei siten ole taloudellista toimintaa, koska se tapahtuu julkisrahoitteisen palvelutoiminnan toteuttamiseksi eli muun kuin taloudellisen palvelun tuottamiseksi.

Mikäli Seure Henkilöstöpalvelut Oy harjoittaa ei-taloudellisen toiminnan lisäksi myös taloudellista toimintaa, tulee yhtiön eriyttää kirjanpitonsa.

Edellä kuvattujen perustelujen mukaisesti luottolimiitin korottamiseen ei sisälly SEUT 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea.

This decision was published on 17.12.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Tuomo Mäkinen, rahoituspäällikkö, puhelin: 09 310 25641

tuomo.makinen@hel.fi

Decisionmaker

Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja
Tuomo Mäkinen
rahoituspäällikkö

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.