Tietopyyntö, lihat ja lihavalmisteet hankintapäätös, Atria Suomi Oy
Julkisuuslain mukainen päätös lihat ja lihavalmisteet hankintaan kohdistuvassa asiakirjapyyntöasiassa
Päätös
Vs. toimitusjohtaja päätti, ettei 12.12.2024 pyydettyjä asiakirjoja luovuteta liikesalaisuusperusteella Atria Suomi Oy:lle (tiedon pyytäjä).
Päätöksen perustelut
Tiedon pyytäjä on 12.12.2024 pyytänyt hankintayksiköltä saada tiedon vertailutaulukosta, jossa näkyvät toisen tarjoajan tuotteet.
Hankintayksikkö on 13.12.2024 vastannut tiedon pyytäjälle, että
hankintalain (1397/2016) 138 § mukaisesti hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen sovelletaan julkisuuslakia (621/1999). Asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole julkisessa hankinnassa oikeutta toisen ehdokkaan tai tarjoajan liike- tai ammattisalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava (julkisuuslain 11.2 §:n 6 kohta). Julkisuuslain mukaan salassa pidettäviä viranomaisten asiakirjoja ovat, jollei erikseen säädetä: asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta (julkisuuslain 24.1 §:n 20 kohta).
Tiedon pyytäjä on 13.12.2024 tarkentanut hankintayksikölle, että kyse ei ole tuotteiden yksittäisistä hinnoista, vaan pyyntö koskee tuotevertailutaulukkoa tarjottujen tuotteiden osalta.
Hankintayksikkö on 13.12.2024 vastannut tiedon pyytäjälle, että vertailutaulukko on sisältynyt 12.12.2024 lähetettyyn hankintapäätökseen (hankintapäätöksen liite, vertailutaulukko HEL 2023-014172)
Tiedon pyytäjä on 13.12.2024 tarkentanut hankintayksikölle, ettei hankintapäätöksen liitteenä olleessa taulukossa ollut tarjottuja tuotteita ja tuotetietoja esillä. Lisäksi tiedon pyytäjän mukaan julkisuuslain 11 §:n mukaan asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Tarjouskilpailuun osallistuneella tarjoajalla on siten tiedon pyytäjän mukaan oikeus saada tarjousasiakirjat nähtäväkseen käytännössä hankintapäätöksen tekemisen jälkeen.
Tiedon pyytäjä on 17.12.2024 tarkentanut hankintayksikölle tarvitsevansa pyytämänsä tiedot viimeistään 18.12.2024.
Hankintayksikkö on 18.12.2024 vastannut tiedon pyytäjälle, että
hankintayksikkö on lähettänyt tarjoajalle tiedustelun siitä, miltä osin heidän tarjoamansa tuotteet yksityiskohtaisine tuotetietoineen mahdollisesti ovat liikesalaisuuksia.
Hankintayksikkö on 19.12.2024 ilmoittanut tiedon pyytäjälle, että
hankintayksikkö on saanut vastauksen tarjoajalta. Tarjoaja on vastauksessaan ilmoittanut, että tarjotut tuotteet yksityiskohtaisine tuotetietoineen ovat liikesalaisuuden piirissä. Hankintayksikkö on lisäksi todennut tiedon pyytäjälle, että julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaisesti toisen tarjoajan liikesalaisuus ei ole asianosaisjulkisuuden piirissä.
Hankintapäätöksen mukaisesti tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Hankintayksikkö on todennut tiedon pyytäjälle, että se on käynyt läpi kaikki saapuneet tarjoukset, ja hankintapäätöksen mukaisesti tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tiedon pyytäjä on 19.12.2024 ilmoittanut hankintayksikölle edelleen haluavansa tiedot toisen tarjoajan tarjouksessa olleista tuotteista ja tuotetiedoista sekä toimittamaan ne viipymättä. Tiedon pyytäjä on lisäksi ilmoittanut, että mikäli hankintayksikkö kieltäytyy antamasta pyydettyä tietoa, sen tulee antaa asiasta valituskelpoinen päätös, jossa perustellaan kieltäytymisen syy.
Asian arviointi
Hankintalain 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia.
Julkisuuslain 9 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen.
Julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa säädetään, että asianosaisella, on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Lain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole edellä 1 momentissa tarkoitettua oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta ovat salassa pidettäviä.
Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n mukaan liikesalaisuutena voidaan pitää sellaista tietoa, a) joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa; b) jolla a alakohdassa tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.
Hankintayksikön arvion mukaan pyydetyillä yksityiskohtaisilla tuotetiedoilla ja niiden rivikohtaisilla yhdistelmillä voi olla elinkeinotoiminnassa taloudellista arvoa. Tiedoista on mahdollista tehdä päätelmiä tarjoajan liiketoimintamalleista ja tarjousstrategioista, jolloin tiedot objektiivisesti arvioiden voivat sisältää liikesalaisuuden piirissä olevia tietoja.
Pyydetyt tiedot ovat näin ollen liikesalaisuuksina salassa pidettäviä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaisesti, eikä niitä siksi voida luovuttaa tiedon pyytäjälle.
Julkisuuslain 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen hallussa olevien asiakirjojen antamisesta päättää toimitusjohtaja.
This decision was published on 27.12.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969