Tutkimuslupa, Akuutti epileptinen kohtaus ja status epilepticus

HEL 2024-017237
More recent handlings
§ 23

Tutkimusluvan jatkaminen tutkimukseen "Akuutti epileptinen kohtaus ja status epilepticus"

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle "Akuutti epileptinen kohtaus ja status epilepticus" (tieteellinen tutkimushanke). Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2029 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Salassa pidettävää tutkimusaineistoa saavat käsitellä vain henkilöt, jotka ovat antaneet salassapitositoumuksensa. Mahdollisten uusien tai muiden tutkimusryhmän jäsenten, jotka käsittelevät salassa pidettäviä tietoja, tulee toimittaa allekirjoitettu salassapitositoumuksensa Helsingin kaupungin kirjaamoon (saatteenaan diaarinumero HEL 2024-017237).

Tutkimuksen osahankkeisiin ja väitöskirjatöihin tulee hankkia erikseen tutkimusluvat, jos niiden tavoitteet tai toteutus osittainkin menevät käsitellyn tutkimuslupahakemuksen ulkopuolelle.

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018), Lain sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää eri rekisterien ja potilasasiakirjojen perusteella vuosina 2015-2018 HUS-alueella epileptisen kohtauksen saaneiden 16 vuotta täyttäneiden potilaiden ja status epilepticus (SE)-potilaiden ensihoidon ja sairaalapäivystysten kuormitusaste, hoitoketjun toimivuus ja hoidon viiveet, tunnistaa potilasryhmät, joiden kohdalla hoitoketjun tehostaminen olisi tarpeen, sekä selvittää ensihoidon käyttämän epilepsialääkkeen käyttöaste, vaikutus ennusteeseen ja haitat. Tutkimus alkoi vuonna 2019.

Tutkimuksessa käytetään Kelan, HUS:n, Helsingin kaupungin, THL:n ja Tilastokeskuksen potilasrekisteritietoja, ja tutkimukselle on eri organisaatioista myönnetty tutkimusluvat. Rekisteriaineisto on kokonaisuudessaan kerätty ja siirretty toisiolain edellyttämään auditoidusti tietoturvalliseen käyttöympäristöön (HUS Academic). Aineistoon on tunnistettu noin 18 000 tapausta, jotka jakautuvat 9 800 potilaalle.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan 29.3.2020 myöntämä tutkimuslupa oli voimassa 31.12.2024 saakka. Tutkimusaineiston käytölle haetaan jatkoa. Tutkimus ja aineiston jatkokäyttö ei aiheuta toimenpiteitä toimialalla. Kela myönsi 14.1.2025 tutkimusaineiston käytölle jatkoajan 31.12.2029 saakka, ja myös HUS on jatkanut tutkimuslupansa voimassaoloaikaa.

Tutkimusaineistoa säilytetään 15 vuotta tutkimuksen päättymisen jälkeen anonymisoituna, minkä jälkeen se hävitetään.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää toimialajohtaja tutkimusluvissa, jotka kuuluvat kahden taikka useamman palvelukokonaisuuden toimivaltaan.

This decision was published on 21.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anne-Maria Kuvaja, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

anne-maria.kuvaja@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
8. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
9. Tutkimuslupahakemus 7.1.2025, liite, rekisteriseloste-ja-vaikutustenarviointilomake
The attachment will not be published on the internet.
10. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
11. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.