Hankinta, sopimuksen purkaminen, asiakaskuljetusten liikennöinti, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Asiakaskuljetusten liikennöinnin sopimuksen purkaminen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti purkaa 30.1.2024 § 21 tekemänsä päätöksen perusteella tehdyn sopimuksen asiakaskuljetusten liikennöinnin palvelusta (HEL 2023-003379-28) Antti Simula & Co Oy:n (0105636-4) kanssa.
Sopimuksen purkaminen astuu voimaan 31.1.2025.
Päätöksen perustelut
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti 15.11.2023 § 230 hankkia asiakaskuljetusten liikennöintipalvelua. Osa-alueiden 13 ja 23 osalta 15.11.2023 § 230 päätöksestä tehtiin hankintaoikaisu 30.1.2024 § 21. Hankintaoikaisupäätöksen mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia palvelua osa-alueelle 13 Antti Simula & Co Oy:lta.
Sopimuskausi alkoi osa-alueen 13 osalta 9.9.2024 ja päättyy 30.4.2026. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollisuus jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (tilaaja) lähetti kirjallisen reklamaation (palveluntuottaja) Antti Simula & Co Oy:lle 7.10.2024. Reklamaatiossa tilaaja totesi, että Antti Simula & Co Oy ei ollut toimittanut sopimuksen mukaisia ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Sopimus on allekirjoitettu 9.9.2024. Sopimuksen mukaan palveluntuottajan on toimitettava tilaajalle rahamuotoinen vakuus seitsemän (7) päivän kuluessa sopimuksen allekirjoituksesta. Vakuuden arvo on 3000 euroa palvelutuotannossa olevaa ajoneuvoa kohden. Ohjeet vakuuden suorittamiseen on toimitettu allekirjoitusprosessin yhteydessä. Tilaajan ylläpitämän rekisterin mukaan palveluntuottaja ei ole suorittanut vakuuksien maksua sopimuksen mukaisesti. Tilaaja vaati reklamaatiossa, että palveluntuottaja vastaa reklamaatioon viiden (5) arkipäivän kuluessa tilaajalle sekä suorittaa puuttuvat sopimuksen mukaiset vakuudet (3000e/ajoneuvo) ensi tilassa, kuitenkin viimeistään seitsemän (7) päivän kuluessa reklamaation vastaanottamisesta. Palveluntuottaja ei vastannut reklamaatioon eikä suorittanut vakuuksia tilaajalle annettuihin aikarajoihin mennessä.
Tilaaja lähetti toisen kirjallisen reklamaation koskien vakuuksia 15.11.2024, koska palveluntuottaja ei ollut toimittanut ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Palveluntuottajan oli vastattava reklamaatioon sopimuksen mukaisessa viiden (5) arkipäivän kuluessa. Tilaaja edelleen vaati, että palveluntuottajan on suoritettava sopimuksenmukaiset vakuudet annettujen ohjeiden mukaan tilaajalle ensi tilassa. Tilaaja ilmoitti reklamaatiossa, että tilaaja varaa oikeuden purkaa sopimuksen, jos palveluntuottaja ei ole asettanut vakuuksia 14 vuorokauden sisällä reklamaation päiväyksestä 15.11.2024. Palveluntuottaja ei vastannut reklamaatioon eikä suorittanut vakuuksia annettuihin aikarajoihin mennessä tilaajalle.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus purkaa sopimus perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 6.6.2023 § 111 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan periaatteita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 6.6.2023 § 111 ja oikeutti toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
This decision was published on 07.01.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991