Hankinta, sopimuksen purkaminen, asiakaskuljetusten liikennöinti, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-000131
More recent handlings
§ 4

Asiakaskuljetusten liikennöinnin sopimuksen purkaminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti purkaa 15.11.2023 § 230 tekemänsä päätöksen perusteella tehdyn sopimuksen asiakaskuljetusten liikennöinnin palvelusta (HEL 2023-003379-12) Taksi 408 Vantaa Oy:n (2394683-5) kanssa.

Sopimuksen purkaminen astuu voimaan 31.1.2025.

Päätöksen perustelut

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti 15.11.2023 § 230 hankkia asiakaskuljetusten liikennöintipalvelua Taksi 408 Vantaa Oy:lta.

Sopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja se alkoi 1.5.2024. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollisuus jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (tilaaja) lähetti kirjallisen reklamaation Taksi 408 Vantaa Oy:lle 9.9.2024 (palveluntuottaja). Reklamaatiossa tilaaja totesi, että Taksi 408 Vantaa Oy ei ollut toimittanut sopimuksen mukaisia ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Sopimuksen mukaan tuottajan on toimitettava tilaajalle rahamuotoinen vakuus seitsemän (7) päivän kuluessa sopimuksen allekirjoituksesta. Sopimus on allekirjoitettu 27.3.2024. Vakuuden arvo on 3000 euroa palvelutuotannossa olevaa ajoneuvoa kohden. Ohjeet vakuuden suorittamiseen on toimitettu sopimuksen allekirjoitusprosessin yhteydessä. Tilaajan ylläpitämän rekisterin mukaan tuottaja ei ole suorittanut vakuuksien maksua sopimuksen mukaisesti. Tilaaja vaati reklamaatiossa, että palveluntuottaja vastaa reklamaatioon viiden (5) arkipäivän kuluessa sekä palveluntuottaja suorittaa puuttuvat sopimuksen mukaiset vakuudet (3000e/ajoneuvo) ensi tilassa tilaajalle, kuitenkin viimeistään seitsemän (7) päivän kuluessa reklamaation vastaanottamisesta. Palveluntuottaja ei suorittanut vakuuksia annettuihin aikarajoihin mennessä.

Tilaaja lähetti toisen kirjallisen reklamaation koskien vakuuksia 15.11.2024, koska palveluntuottaja ei ollut edelleenkään toimittanut ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Palveluntuottajan oli vastattava reklamaatioon sopimuksen mukaisesti viiden (5) arkipäivän kuluessa. Tilaaja edelleen vaati, että palveluntuottajan on suoritettava sopimuksenmukaiset vakuudet annettujen ohjeiden mukaan tilaajalle ensi tilassa. Tilaaja ilmoitti reklamaatiossa, että tilaaja varaa oikeuden purkaa sopimuksen, jos palveluntuottaja ei ole asettanut vakuuksia 14 vuorokauden sisällä reklamaation päiväyksestä 15.11.2024. Palveluntuottaja vastasi reklamaatioon 15.11.2024 mutta ei suorittanut tilaajalle vakuuksia annettuihin aikarajoihin mennessä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus purkaa sopimus perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 6.6.2023 § 111 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan periaatteita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 6.6.2023 § 111 ja oikeutti toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

This decision was published on 07.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991

niko.reunanen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja