Ilmoitusasiat

Case 2. / 169 §

Ilmoitusasiat

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi

Kvsto 21.9.2022 § 223

Asemakaavan muutos nro 12700, Kamppi, tontti 461/1, Runeberginkatu 2, Kiinteistö Oy Keskustahotelli

HEL 2020-011503

Kvsto 21.9.2022 § 224

Asemakaavan muutos, nro 12708, Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus, Kamppi tontti 9902/2, Kampinkuja 1/Salomonkatu 8a

HEL 2019-005098

Kvsto 21.9.2022 § 225

Asemakaavan muutos nro 12745, Meilahti tontti 526/3, Tukholmankatu 10, Kiinteistö Oy Helsingin Tukholmankatu 10

HEL 2018-010678

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 7.9.2022 Santahaminan melu- ja tärinäselvityksistä

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 7.9.2022 tehnyt päätöksen, jolla se on hyväksynyt Santahaminan ampumatoimintaa koskevien ympäristölupien nro 57/2016/1 (ampumaradat) ja nro 58/2016/1 (raskaiden aseiden ammunnat ja räjäytykset) edellyttämät melu- ja tärinäselvitykset.

Meluselvitysten tulosten mukaan ampumaradan aiheuttamat melutasot eivät ylitä Santahaminan ulkopuolisilla asumiseen tai loma-asumiseen käytettävillä alueilla ympäristöluvassa määrättyjä raja-arvoja LAImax 65/60 dB (asuinalueet/loma-asuntoalueet) ja LAeq,r 55 dB (aktiivinen ammuntapäivä). Myöskään raskaiden aseiden ja räjäytysten aiheuttama melu ei ylitä ympäristöluvassa määrättyä tavoite-arvoa LAeq,r 55 dB. Sen sijaan yksittäisen ammunnan tai räjäytyksen tavoitearvo LCE 100 dB ylittyy kertasingon onteloraketin iskemissä ja 5 kg suuremmissa räjäytyksissä, mutta näitä tapahtumia on vuodessa alle 30 kpl. Valtioneuvoston asetuksessa raskaiden aseiden ja räjäytysten melutasoista (903/2017) annettu toimenpideraja LCE 105 dB ei ylity missään tilanteessa.

Raskaiden aseiden aiheuttamaa tärinää on selvitetty sekä rakennusten julkisivuun kohdistuvan äänialtistustason että rakennusten perustusten värähtelynopeuden perusteella. Mittaustulosten mukaan vaurioriskirajan suositusarvot LpZE 125 dB ja Vpeak 5 mm/s eivät ole ylittyneet koskaan.

Aluehallintovirasto toteaa päätöksessään, että melu- ja tärinäselvitykset täyttävät ympäristölupien lupamääräyksissä selvityksille asetetut vaatimukset, eikä ampumatoiminnalle ole selvitysten perusteella tarpeen asettaa uusia raja-arvoja eikä toimintaa ole melu- ja tärinähaitan vuoksi tarpeen rajoittaa tai muuttaa.

Muutoksenhakuaika päättyy 14.10.2022.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 7.9.2022 on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 30.9.2022

Rakennusvalvontapalvelujen lupa-arkkitehti myönsi 8.6.2021 rakennusluvan kahden omakotitalon rakentamiselle ja tukimuurin kunnostamiselle. Rakennusluvan yhteydessä myönnettiin asemakaavan sallimasta rakennusten enimmäiskorkeudesta (7 metriä) vähäinen poikkeaminen siten, että molempien rakennusten eteläpuolen julkisivujen korkeus on 8,76 metriä ja molempien rakennusten keskikorkeus on 7,02 metriä. Ympäristö- ja lupajaosto hylkäsi päätöksellään 28.10.2021 § 223 naapurien oikaisuvaatimuksen lupa-arkkitehdin päätöksestä.

Naapurit valittivat päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaativat, että päätös kumotaan ja palautetaan ympäristö- ja lupajaostolle uudelleen käsiteltäväksi. Valitusta perusteltiin rakennusten asemakaavan vastaisella korkeudella ja ympäristöön soveltumattomuudella.

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen perustelunaan muun muassa se, että vaikka rakennusten korkeus ylittääkin tietyssä kulmassa asemakaavassa sallitun korkeuden 1,76 metrillä, asemakaavassa sallitusta enimmäiskorkeudesta poikkeamisen maisemalliset vaikutukset eivät muodostu erityisen merkittäviksi siihen nähden, mitä asemakaavassa on rakennusten korkeuden osalta muutoinkin sallittu. Hallinto-oikeus totesi, että poikkeaminen asemakaavassa sallitusta enimmäiskorkeudesta on kokonaisuutena arvioiden voitu hyväksyä vähäisenä poikkeamisena rakennusluvan yhteydessä ja että rakentamisen on katsottava korkeudeltaan soveltuvan asemakaavan mukaiseen rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä täyttävän kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset. Hankkeelle oli siten voitu myöntää rakennuslupa eikä valituksenalaista päätöstä ole syytä muuttaa.

Hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

asiakkuusjohtaja
Mari Randell

Ask for more info

Johanna Nöjd, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 26415

johanna.nojd@hel.fi

Attachments

1. Aluehallintoviraston päätös 7.9.2022
The attachment will not be published on the internet.
2. Helsingin hallinto-oikeuden päätös 30.9.2022
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.