Ilmoitusasiat

Ärende 2. / 169 §

Ilmoitusasiat

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi

Kvsto 21.9.2022 § 223

Asemakaavan muutos nro 12700, Kamppi, tontti 461/1, Runeberginkatu 2, Kiinteistö Oy Keskustahotelli

HEL 2020-011503

Kvsto 21.9.2022 § 224

Asemakaavan muutos, nro 12708, Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus, Kamppi tontti 9902/2, Kampinkuja 1/Salomonkatu 8a

HEL 2019-005098

Kvsto 21.9.2022 § 225

Asemakaavan muutos nro 12745, Meilahti tontti 526/3, Tukholmankatu 10, Kiinteistö Oy Helsingin Tukholmankatu 10

HEL 2018-010678

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 7.9.2022 Santahaminan melu- ja tärinäselvityksistä

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 7.9.2022 tehnyt päätöksen, jolla se on hyväksynyt Santahaminan ampumatoimintaa koskevien ympäristölupien nro 57/2016/1 (ampumaradat) ja nro 58/2016/1 (raskaiden aseiden ammunnat ja räjäytykset) edellyttämät melu- ja tärinäselvitykset.

Meluselvitysten tulosten mukaan ampumaradan aiheuttamat melutasot eivät ylitä Santahaminan ulkopuolisilla asumiseen tai loma-asumiseen käytettävillä alueilla ympäristöluvassa määrättyjä raja-arvoja LAImax 65/60 dB (asuinalueet/loma-asuntoalueet) ja LAeq,r 55 dB (aktiivinen ammuntapäivä). Myöskään raskaiden aseiden ja räjäytysten aiheuttama melu ei ylitä ympäristöluvassa määrättyä tavoite-arvoa LAeq,r 55 dB. Sen sijaan yksittäisen ammunnan tai räjäytyksen tavoitearvo LCE 100 dB ylittyy kertasingon onteloraketin iskemissä ja 5 kg suuremmissa räjäytyksissä, mutta näitä tapahtumia on vuodessa alle 30 kpl. Valtioneuvoston asetuksessa raskaiden aseiden ja räjäytysten melutasoista (903/2017) annettu toimenpideraja LCE 105 dB ei ylity missään tilanteessa.

Raskaiden aseiden aiheuttamaa tärinää on selvitetty sekä rakennusten julkisivuun kohdistuvan äänialtistustason että rakennusten perustusten värähtelynopeuden perusteella. Mittaustulosten mukaan vaurioriskirajan suositusarvot LpZE 125 dB ja Vpeak 5 mm/s eivät ole ylittyneet koskaan.

Aluehallintovirasto toteaa päätöksessään, että melu- ja tärinäselvitykset täyttävät ympäristölupien lupamääräyksissä selvityksille asetetut vaatimukset, eikä ampumatoiminnalle ole selvitysten perusteella tarpeen asettaa uusia raja-arvoja eikä toimintaa ole melu- ja tärinähaitan vuoksi tarpeen rajoittaa tai muuttaa.

Muutoksenhakuaika päättyy 14.10.2022.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 7.9.2022 on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 30.9.2022

Rakennusvalvontapalvelujen lupa-arkkitehti myönsi 8.6.2021 rakennusluvan kahden omakotitalon rakentamiselle ja tukimuurin kunnostamiselle. Rakennusluvan yhteydessä myönnettiin asemakaavan sallimasta rakennusten enimmäiskorkeudesta (7 metriä) vähäinen poikkeaminen siten, että molempien rakennusten eteläpuolen julkisivujen korkeus on 8,76 metriä ja molempien rakennusten keskikorkeus on 7,02 metriä. Ympäristö- ja lupajaosto hylkäsi päätöksellään 28.10.2021 § 223 naapurien oikaisuvaatimuksen lupa-arkkitehdin päätöksestä.

Naapurit valittivat päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaativat, että päätös kumotaan ja palautetaan ympäristö- ja lupajaostolle uudelleen käsiteltäväksi. Valitusta perusteltiin rakennusten asemakaavan vastaisella korkeudella ja ympäristöön soveltumattomuudella.

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen perustelunaan muun muassa se, että vaikka rakennusten korkeus ylittääkin tietyssä kulmassa asemakaavassa sallitun korkeuden 1,76 metrillä, asemakaavassa sallitusta enimmäiskorkeudesta poikkeamisen maisemalliset vaikutukset eivät muodostu erityisen merkittäviksi siihen nähden, mitä asemakaavassa on rakennusten korkeuden osalta muutoinkin sallittu. Hallinto-oikeus totesi, että poikkeaminen asemakaavassa sallitusta enimmäiskorkeudesta on kokonaisuutena arvioiden voitu hyväksyä vähäisenä poikkeamisena rakennusluvan yhteydessä ja että rakentamisen on katsottava korkeudeltaan soveltuvan asemakaavan mukaiseen rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä täyttävän kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset. Hankkeelle oli siten voitu myöntää rakennuslupa eikä valituksenalaista päätöstä ole syytä muuttaa.

Hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

asiakkuusjohtaja
Mari Randell

Mer information fås av

Johanna Nöjd, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 26415

johanna.nojd@hel.fi

Bilagor

1. Aluehallintoviraston päätös 7.9.2022
2. Helsingin hallinto-oikeuden päätös 30.9.2022

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.