Ilmoitusasiat

Case 2. / 182 §

Ilmoitusasiat

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi sekä päätti olla valittamatta hallinto-oikeuden tekemästä päätöksestä.

Kaupunginhallituksen kokous 17.9.2018

§ 595 Kaupunginhallituksen kokousajat vuonna 2019

Kaupunginhallitus päätti kokoontua vuonna 2019 varsinaisiin kokouksiinsa kaupunginhallituksen istuntosalissa kaupungintalolla maanantaisin klo 16 ja ylimääräisiin kokouksiin tarvittaessa seuraavasti:

- kevätkauden ensimmäinen kokous pidetään 7.1.2019 ja viimeinen 24.6.2019 sillä poikkeuksella, että 18.2.2019 ja 22.4.2019 ei pidetä kokousta.

- syyskauden ensimmäinen kokous pidetään 5.8.2019 ja viimeinen 16.12.2019 sillä poikkeuksella, että 2.9.2019 ja 14.10.2019 ei pidetä kokousta.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 25.9.2018 taltionumero 18/0557/5

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 24.11.2017 (97 §) antamallaan päätöksellä velvoittanut Kalasataman Palvelu Oy:n 10. kaupunginosan korttelin 10582 tontin 13 haltijana juoksevan uhkasakon uhalla siirtämään saman korttelin tontin 4 rajalle sijoitetut roskakorit vähintään kuuden metrin päähän naapuritontilla olevan rakennuksen avattavista ikkunoista ja ovista 1.3.2018 mennessä.

Kalasataman Palvelu Oy sekä Kalasataman asukasyhdistys ry, Asunto Oy Helsingin Atsimuutti, Asunto Oy Helsingin Zeniitti ja Asunto Oy Kalasataman Capella ovat valittaneet päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on 25.9.2018 antamallaan päätöksellä jättänyt tutkimatta muiden kuin Kalasataman Palvelu Oy:n valituksen.

Hallinto-oikeus on Kalasataman Palvelu Oy:n valituksesta kumonnut jaoston tekemän päätöksen. Hallinto-oikeus perustelee päätöstään mm. seuraavasti: ”Hallinto-oikeus toteaa, että kysymyksessä olevat jäteastiat eivät niiden rakenne ja koko huomioon ottaen edellytä maankäyttö- ja rakennuslain mukaista rakennus- tai toimenpidelupaa. Sillä seikalla, että kysymyksessä olevia jäteastioita ei ole merkitty pihasuunnitelmaan, ei ole oikeudellista merkitystä tässä asiassa. Asiassa esitetyn valokuvaselvityksen perusteella hallinto-oikeus katsoo, että jäteastiat täyttävät terveellisyydeltään, turvallisuudeltaan ja ulkoasultaan kohtuulliset vaatimukset. Niiden voidaan myös katsoa sopeutuvan tiiviisti rakennettuun kaupunkiympäristöön eivätkä ne aiheuta haittaa liikenteelle. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolla ei näin olleen ole ollut perustetta uhkasakon asettamiseen ja valituksenalainen päätös on tästä syystä kumottava.”.

Hallintolainkäyttölain 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus antaa selityksensä muiden tekemistä vaatimuksista ja sellaisista selvityksistä, jotka voivat vaikuttaa asian ratkaisuun. Hallinto-oikeus ei kuitenkaan päätöksen mukaan ole asiaa käsitellessään varannut haittaa kärsineelle naapuritontin haltijalle, jonka tekemästä vaatimuksesta jaoston päätös tehtiin ja joka näin muodoin on asiassa asianosainen, mahdollisuutta lausua tehdyistä valituksista. Hallinto-oikeus ei ole myöskään lähettänyt tekemäänsä päätöstä tälle naapurille. Kun tämä huomattiin rakennusvalvontapalveluissa, niin rakennusvalvontapalvelut lähetti hallinto-oikeuden päätöksen hänelle ja hän on ilmoittanut saattavansa asian korkeimman hallinto-oikeuden käsiteltäväksi.

Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan maankäyttö- ja rakennuslain 190 §:n 1 momentin mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Hallinto-oikeuden päätöksessä ei ole todettu muutoksenhausta muuta. Hallinto-oikeuden muutoksenhakuosoitus on tältä osin virheellinen, kun maankäyttö- ja rakennuslain 190 §:n 2 momentin mukaan tämän lain mukaisen päätöksen tehneellä viranomaisella on valitusoikeus hallinto-oikeuden päätöksestä, jos hallinto-oikeus on muuttanut viranomaisen päätöstä tai kumonnut sen. Ottaen huomioon, että toimenpidevaatimuksen tehneellä naapurilla on oikeus hallinto-oikeuden tekemän kuulemisvirheen johdosta, joka on mahdollisesti vaikuttanut hallinto-oikeuden päätöksen ratkaisuun, hakea hallinto-oikeuden päätökseen valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta tai kannella hallinto-oikeuden päätöksestä, niin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolla ei ole tarvetta valittaa hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

asiakkuusjohtaja
Pekka Henttonen

Attachments

1. Antareksenkatu
The attachment will not be published on the internet.
2. Päätös 24.11.2017
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.