Ilmoitusasiat

2. / 182 §

Ilmoitusasiat

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi sekä päätti olla valittamatta hallinto-oikeuden tekemästä päätöksestä.

Kaupunginhallituksen kokous 17.9.2018

§ 595 Kaupunginhallituksen kokousajat vuonna 2019

Kaupunginhallitus päätti kokoontua vuonna 2019 varsinaisiin kokouksiinsa kaupunginhallituksen istuntosalissa kaupungintalolla maanantaisin klo 16 ja ylimääräisiin kokouksiin tarvittaessa seuraavasti:

- kevätkauden ensimmäinen kokous pidetään 7.1.2019 ja viimeinen 24.6.2019 sillä poikkeuksella, että 18.2.2019 ja 22.4.2019 ei pidetä kokousta.

- syyskauden ensimmäinen kokous pidetään 5.8.2019 ja viimeinen 16.12.2019 sillä poikkeuksella, että 2.9.2019 ja 14.10.2019 ei pidetä kokousta.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 25.9.2018 taltionumero 18/0557/5

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 24.11.2017 (97 §) antamallaan päätöksellä velvoittanut Kalasataman Palvelu Oy:n 10. kaupunginosan korttelin 10582 tontin 13 haltijana juoksevan uhkasakon uhalla siirtämään saman korttelin tontin 4 rajalle sijoitetut roskakorit vähintään kuuden metrin päähän naapuritontilla olevan rakennuksen avattavista ikkunoista ja ovista 1.3.2018 mennessä.

Kalasataman Palvelu Oy sekä Kalasataman asukasyhdistys ry, Asunto Oy Helsingin Atsimuutti, Asunto Oy Helsingin Zeniitti ja Asunto Oy Kalasataman Capella ovat valittaneet päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on 25.9.2018 antamallaan päätöksellä jättänyt tutkimatta muiden kuin Kalasataman Palvelu Oy:n valituksen.

Hallinto-oikeus on Kalasataman Palvelu Oy:n valituksesta kumonnut jaoston tekemän päätöksen. Hallinto-oikeus perustelee päätöstään mm. seuraavasti: ”Hallinto-oikeus toteaa, että kysymyksessä olevat jäteastiat eivät niiden rakenne ja koko huomioon ottaen edellytä maankäyttö- ja rakennuslain mukaista rakennus- tai toimenpidelupaa. Sillä seikalla, että kysymyksessä olevia jäteastioita ei ole merkitty pihasuunnitelmaan, ei ole oikeudellista merkitystä tässä asiassa. Asiassa esitetyn valokuvaselvityksen perusteella hallinto-oikeus katsoo, että jäteastiat täyttävät terveellisyydeltään, turvallisuudeltaan ja ulkoasultaan kohtuulliset vaatimukset. Niiden voidaan myös katsoa sopeutuvan tiiviisti rakennettuun kaupunkiympäristöön eivätkä ne aiheuta haittaa liikenteelle. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolla ei näin olleen ole ollut perustetta uhkasakon asettamiseen ja valituksenalainen päätös on tästä syystä kumottava.”.

Hallintolainkäyttölain 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus antaa selityksensä muiden tekemistä vaatimuksista ja sellaisista selvityksistä, jotka voivat vaikuttaa asian ratkaisuun. Hallinto-oikeus ei kuitenkaan päätöksen mukaan ole asiaa käsitellessään varannut haittaa kärsineelle naapuritontin haltijalle, jonka tekemästä vaatimuksesta jaoston päätös tehtiin ja joka näin muodoin on asiassa asianosainen, mahdollisuutta lausua tehdyistä valituksista. Hallinto-oikeus ei ole myöskään lähettänyt tekemäänsä päätöstä tälle naapurille. Kun tämä huomattiin rakennusvalvontapalveluissa, niin rakennusvalvontapalvelut lähetti hallinto-oikeuden päätöksen hänelle ja hän on ilmoittanut saattavansa asian korkeimman hallinto-oikeuden käsiteltäväksi.

Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan maankäyttö- ja rakennuslain 190 §:n 1 momentin mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Hallinto-oikeuden päätöksessä ei ole todettu muutoksenhausta muuta. Hallinto-oikeuden muutoksenhakuosoitus on tältä osin virheellinen, kun maankäyttö- ja rakennuslain 190 §:n 2 momentin mukaan tämän lain mukaisen päätöksen tehneellä viranomaisella on valitusoikeus hallinto-oikeuden päätöksestä, jos hallinto-oikeus on muuttanut viranomaisen päätöstä tai kumonnut sen. Ottaen huomioon, että toimenpidevaatimuksen tehneellä naapurilla on oikeus hallinto-oikeuden tekemän kuulemisvirheen johdosta, joka on mahdollisesti vaikuttanut hallinto-oikeuden päätöksen ratkaisuun, hakea hallinto-oikeuden päätökseen valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta tai kannella hallinto-oikeuden päätöksestä, niin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolla ei ole tarvetta valittaa hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

asiakkuusjohtaja
Pekka Henttonen

Liitteet (pdf)

1. Antareksenkatu
2. Päätös 24.11.2017

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.