Sorters Finland Oy, Ympäristölupahakemus, Sortit Oy, Verkkosaarenkuja
Sorters Finland Oy:n hakemus Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan muuttamiseksi
Päätös
Ympäristölautakunta päätti Sorters Finland Oy:n toiminnan olennaista muuttamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.
Hakija
Sorters Finland Oy ℅ Eko Harden Technologies Oy, Huopalahdentie 24, 00350 Helsinki
Y-tunnus 2310151-7
Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta
Sorters Finland Oy:n rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, siirtokuormaus- ja käsittelytoiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Samalla alueella toimii vastaavaa toimintaa harjoittava Kiertotie Oy, jonka ympäristöluvan muutoshakemus käsitellään samanaikaisesti Sorters Finland Oy:n lupahakemuksen kanssa ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaisesti.
Asian vireilletulo
Ympäristöluvan muutoshakemus on jätetty ympäristölautakunnalle 18.7.2016 ja hakemusta on täydennetty 9.12.2016. Sorters Finland Oy anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.
Kaavoitustilanne
Toiminnan sijaintipaikka on Helsingin kaupungin kiinteistövirastolta vuokratulla noin 10 000 m²:n kokoisella määräalalla Verkkosaarenkujan eteläpuolella. Sorters Finland Oy on vuokrannut osan alueesta edelleen Kiertotie Oy:lle. Tällä hetkellä alue on käytöstä poistunutta teollisuus- ja varastoaluetta, joka valmisteilla olevan Verkkosaaren pohjoisosan asemakaavan 2015-000209 mukaan tullaan muuttamaan asuinalueeksi. Vuokrasopimus Helsingin kaupungin kiinteistöviraston ja luvanhakijan välillä on tehty 16.12.2014 alkaen toistaiseksi yhden kuukauden irtisanomisajalla.
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on antanut Sorters Finland Oy:lle ja Kiertotie Oy:lle ympäristölupien muutoshakemuksia koskien 13.12.2016 päivätyn lausunnon, jossa todetaan muun muassa, että sijoituspaikan alueellinen vakavuus on heikko. Hanke voidaan toteuttaa, mikäli stabiliteetti osoittautuu suunniteltuun käyttöön riittäväksi. Lausunnossa todetaan myös, että koska esirakentaminen alueella alkaa verrattain pian, ei jätteen varastointitoimintaa varten kannata tehdä enää merkittäviä investointeja. Sorters Finland Oy:n osalta alueella varastoitavan jätteen enimmäismäärä ei tule muuttumaan nykyisestä, joten tältä osin alueen stabiliteettia voidaan pitää riittävänä.
Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö
Toiminnan sijaintipaikka on täyttömaata ja ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä. Osa alueesta on asfalttipäällysteistä. Alueen maaperä on osittain pilaantunut aiemmasta toiminnasta johtuen. Toiminta-alue on aidattu ja lukittu.
Sijaintipaikkaa ympäröivä alue on teollisuus- ja varastokäytössä. Jätteenkäsittelyasemasta noin 350 metriä etelään päin on Kalasataman keskuksen uudisrakennustyömaa. Lähimmät asuintalot ovat Hermannissa Agroksenmäellä noin 450 metrin päässä, lähin asuinkäytössä oleva huoneisto sijaitsee noin 250 m etäisyydellä Vanhalla talvitiellä. Välissä kulkee Hermannin rantatie, jonka keskiarkivuorokausiliikenne oli kaupunkisuunnitteluviraston syyskuussa 2013 suorittaman liikennelaskennan mukaan 18100 autoa vuorokaudessa.
Toiminnan kuvaus
Alueelle tuodaan vaihtolavoilla tai suursäkeissä joko syntypaikkalajiteltua tai lajittelematonta rakennus- ja purkujätettä, joka kipataan kentälle siirtokuormattavaksi suurempiin ajoneuvoihin. Jäte voi sisältää seuraaviin jäteluokkiin kuuluvia jätteitä (jätetunnus suluissa):
- puu (17 02 01)
- lasi (17 02 02)
- eristeet (17 06 04)
- kipsi (17 08 02)
- bitumipohjaiset pl. asfaltti (17 03 02)
- laatat ja keramiikka (17 01 03)
- muovi (17 02 03)
- metallit, niiden seokset (lejeeringit) mukaan luettuina (17 04 01 – 17 04 07)
- muu rakennus- ja purkujäte (17 09 04)
Kuormat, jotka sisältävät muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, käännytetään saman tien eikä kuormaa kipata tontille. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat pienet määrät jätteitä, joita alueelle ei ole lupa vastaanottaa, kerätään niille varattuihin astioihin tai lavoille. Kaikki alueelta lähtevät jätteet viedään jätteen käsittely- ja tarkkailusuunnitelman mukaisesti sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on ympäristölupa tällaisen jätteen vastaanottamiseen.
Vuosittain käsiteltävän jätteen määrä on edelleen alle 20 000 tonnia ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrä enintään 300 tonnia. Jätteen lajittelua paikan päällä on tarkoitus lisätä karkean lajittelun ja koneellisen seulonnan avulla siten, että sekalaisesta rakennusjätteestä lajitellaan erikseen energiajäte, metallijäte, villaeristeet ja kipsijäte sekä seulonnassa syntyvä palamaton hienoaines eli ”muju”. Jätteen murskausta ei Sorters Finland Oy:n toimintaan enää sisälly, koska yritys keskittyy sekalaisen rakennus- ja purkujätteen vastaanottoon.
Toiminta-aika
Toiminta-aika on päivittäin klo 7.00 - 22.00. Normaali aukioloaika on arkisin klo 7.00 - 16.00, jolloin henkilökunta on paikalla, mutta tarvittaessa aukioloaikaa jatketaan ympäristöluvan sallimissa puitteissa. Toiminta-aikojen ulkopuolella alue on lukittu.
Toiminta-alue ja sen rakenteet
Alueella ei ole käyttövesi- eikä viemäriliittymiä, hulevedet imeytyvät maaperään toiminta-alueella tai sen lähiympäristössä. Toiminta-alue on pääosin sorapintaista.
Sorters Finland Oy:n ja Kiertotie Oy:n aluetta kiertää neljä metriä korkea verkkoaita. Alueen portit on lukittu toiminta-aikojen ulkopuolella.
Toiminnan muutoksen myötä Sorters Finland Oy:n käyttöön tulee nykyisen vuokra-alueen pohjoisosa eteläosan jäädessä Kiertotie Oy:n käyttöön eli Sorters Finland Oy:n toiminta-alue pienenee aiemmasta noin 7000 m²:sta noin 5000 m²:iin. Sorters Finland Oy:n alueella on vaaka ja toimistotila, jossa kirjataan myös Kiertotie Oy:n tulevat ja lähtevät jätekuormat.
Polttoaineiden varastointi
Alueelle tullaan hakemuksen mukaan mahdollisesti sijoittamaan enintään 2 m³:n kokoinen kaksivaippainen ja ylivuotokaukalolla varustettu polttoainesäiliö.
Liikennejärjestelyt
Toiminnan muutoksella ei ole vaikutusta alueen liikennemääriin, koska vuosittain vastaanotettavan jätteen määrä ei muutu. Toiminnanharjoittajan aiemman arvion mukaan päivittäinen kuorma-autojen määrä on 20 - 40. Jätteenkäsittelyasemalle on ajoyhteys sekä Verkkosaarenkujalta että alueen eteläpuolella olevalta kentältä. Sorters Finland Oy:n käyttämät kuljetusyritykset on merkitty jätehuoltorekisteriin.
Toiminnan vaikutukset ympäristöön
Päästöt maaperään, vesistöihin ja viemäriin
Merkittäviä päästöjä vesiin tai maaperään ei toiminnanharjoittajan mukaan synny. Mahdollisesti alueelle tuotava polttonestesäiliö on kaksivaippainen ja ylivuotokaukalolla varustettu. Asemalla on imeytysainetta mahdollisten polttoaine- tms. vuotojen varalta.
Päästöt ilmaan ja melu
Kuorma-autojen liikkuminen sekä purkujätteen kuormaus ja lajittelu voivat aiheuttaa melua ja pölyämistä. Pölyämistä tarkkaillaan jatkuvasti silmämääräisesti ja pölyä sidotaan tarvittaessa tontin vierestä saatavalla merivedellä.
Roskaantuminen
Roskaantumisen ehkäisemiseksi tontin ympärillä on neljä metriä korkea aita. Lisäksi ympäristön roskaantumista tarkkaillaan ja roskia kerätään omalta toiminta-alueelta ja myös alueen ympäristöstä säännöllisesti.
Laitoksen toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu
Toiminnassa noudatetaan yrityksen omaa jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelmaa. Pöly- ja roskaantumishaittojen ehkäisemiseksi tehtävät toimenpiteet on kuvattu edellisessä kohdassa. Jokainen saapuva kuorma punnitaan ja tarkastetaan sekä kirjataan tietojärjestelmään jätteen alkuperä (osoite), kuljetusyhtiö, paino, jätelaji sekä mahdolliset huomautukset. Saapuvista ja lähtevistä jätekuormista laaditaan siirtoasiakirjat. Jätteen määrää alueella tarkkaillaan jatkuvasti varastokirjanpidon avulla ja mikäli luvan mukainen enimmäisvarastointimäärä on ylittymässä, tullaan jätteen vastaanottoa rajoittamaan ja pois kuljetusta lisäämään tilanteen normalisoimiseksi.
Yhteenveto vastaanotettujen ja edelleen toimitettujen jätteiden määristä jätelajeittain toimitetaan vuosittain Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.
Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen
Jätteenkäsittelyaseman toiminnan suurimpia riskejä ovat tulipalo sekä työkoneiden tai autojen nestevuodot. Mahdollisten öljy- tai polttoainevuotojen varalta asemalla on imeytysainetta. Alueella on jauhesammuttimia ja pölyämisen torjuntaan käytettävää kastelulaitteistoa voidaan käyttää myös tulipalon sammuttamiseen.
Työntekijöille on laadittu kirjalliset ohjeet häiriötilanteiden varalle ja niiden sisältö on käyty läpi henkilöstön kanssa.
Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus
Tällä hetkellä ei ole olemassa Euroopan komission julkaisemaa purkujätekäsittelyn parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (Best Available Techniques, BAT) koskevaa referenssikirjaa, ns. BREF-asiakirjaa.
Kyseessä on purkujätteen välivarastointi, siirtokuormaus ja pienimuotoinen käsittely, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.
Lupahakemuksen käsittely
Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 15.12.2016 – 13.1.2017 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila Seura ry:lle. Lisäksi hakemuksesta on pyydetty lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta.
Muistutukset ja mielipiteet
Hakemuksesta ei jätetty ympäristölautakunnalle muistutuksia tai mielipiteitä.
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut Sorters Finland Oy:n ja Kiertotie Oy:n ympäristölupahakemuksista 10.1.2017 päivätyn lausunnon, jossa otetaan kantaa ainoastaan Kiertotie Oy:n betonijätteen käsittelyyn liittyviin asioihin.
Ympäristölautakunnan ratkaisu
Ympäristölautakunta päättää myöntää Sorters Finland Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, käsittely- ja siirtokuormaustoiminnalle. Lupa myönnetään hakemusasiakirjojen mukaiseen toimintaan, ellei seuraavissa lupamääräyksissä toisin mainita.
- Ympäristölupa koskee kohdassa ”toiminnan kuvaus” eriteltyjä jätejakeita sisältävän rakennus- ja purkujätteen käsittelyä, johon kuuluvat vaihtolavakuormien ja suursäkkien vastaanotto ja välivarastointi maassa tai siirtolavoilla, jätteen karkea lajittelu ja koneellinen seulonta sekä jätteen kuormaus jatkokuljetusta varten.
Muun kuin edellä mainitun jätteen vastaanotto alueelle on kielletty. Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava silmämääräisesti ennen niiden kippaamista kentälle. Jos alueelle tuodussa kuormassa havaitaan olevan muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, kuorma on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä.
Mahdolliset jätekuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät vaarallista jätettä tai muuta jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella rakennuspurkujätteestä, varastoida jätteen laadun edellyttämällä tavalla ja toimittaa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Tämän vuoksi jokainen kuorma tulee tarkastaa heti kun se on kipattu kentälle. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista lukitussa tilassa siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §) - Vastaanotettavien jätteiden määrän on oltava alle 20 000 tonnia vuodessa. Kerrallaan varastoitava määrä saa olla enintään 300 tonnia. Edellä mainitun kerrallaan varastoitavan jätemäärän täyttyessä alueelle ei saa vastaanottaa uutta jätettä ennen kuin varastointimäärä saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä pysymään luvallisella tasolla. (YSL 52 ja 58 §)
- Sorters Finland Oy:n vastaanottamat ja käsittelemät jätteet tulee pitää kaikissa käsittelyvaiheissa selkeästi erillään samalla alueella toimivan Kiertotie Oy:n jätteistä. (YSL 58 §)
- Toimintaa saa harjoittaa päivittäin klo 7.00 - 22.00. (YSL 52 §)
- Jätteenkäsittelyaseman toimintaa ja toiminnan tarkkailua varten on määrättävä näistä asioista vastuussa oleva asemanhoitaja, jonka nimi ja yhteystiedot tulee toimittaa ympäristökeskukselle. (YSL 52 §, JL 141 §)
- Kuorma-autoliikenteestä sekä jätteen lajittelusta ja kuormauksesta aiheutuvan pölyämisen estämiseksi ajoväylät ja jätekasat on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä tarvittaessa esimerkiksi kastelemalla tai suolaamalla. Seula tulee pölyn ympäristöön leviämisen estämiseksi varustaa kastelujärjestelmällä. (YSL 52 §)
- Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Jätekasojen korkeus ei saa ylittää aluetta ympäröivän aidan korkeutta (neljä metriä). Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. (YSL 52 ja 58 §, JL 13, 72 - 73 §)
- Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maaperään päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista, kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle ja pelastuslaitokselle. Ympäristölautakunta voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52 ja 58 §)
- Alueelle mahdollisesti sijoitettava polttonesteen jakelupiste tulee sijoittaa kyseistä polttonestettä läpäisemättömälle alustalle siten, että polttonestesäiliön täyttö ja jakelu työkoneisiin tapahtuu em. alustan päällä. Säiliön tulee olla kaksivaippainen ja siinä tulee olla sähköinen ylitäytönestin ja laponesto. Säiliön ympärillä tulee olla törmäysesteet. Ympäristökeskukselle tulee toimittaa tiedot säiliöstä ja sen sijoituspaikan maarakenteista ennen jakelupisteen käyttöönottoa. (YSL 52 §)
- Alueelta pois kuljetettava jäte tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen. Jätteiden ulkomailla sijaitseviin käsittelylaitoksiin viennin luvanvaraisuus tulee selvittää Suomen ympäristökeskuksesta. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JL 121 §)
- Toiminnassa käytettävien kuljetusyritysten tulee olla merkittyjä jätetiedostoon. Jätteitä ulkomaille kuljetettaessa on käytettävä kuljettajaa, joka on ilmoitettu kyseisen jäte-erän siirtoa koskevassa Suomen ympäristökeskuksen päätöksessä (JL 94 §)
- Toiminnasta on pidettävä kirjaa jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelman mukaisesti ja Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle tulee toimittaa vuosittain helmikuun loppuun mennessä edellisen vuoden toimintaa koskeva kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:
- vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet
- edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä
- tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen enimmäisvarastointimäärän ylitykset) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä. (JL 118, 121 - 122 §) - Toiminnan muutoksista tulee ilmoittaa ympäristökeskukselle. Ennen toiminnan loppumista ympäristökeskukselle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristölautakunta voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 52 §)
- Sorters Finland Oy:n tulee asettaa ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle aiemmin määrätyn, yhteensä 10 000,00 euron vakuuden lisäksi 2000,00 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 - 61 §)
Perustelut
Yleisperustelut
Sorters Finland Oy:n toiminnan muuttaminen lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.
Lupamääräysten perustelut
- Toiminnanharjoittaja on hakenut määräyksen mukaiseen jätteen käsittelyyn eikä lupa oikeuta muunlaisen jätteen vastaanottoon tai muuhun jätteen käsittelyyn. Alueelle saattaa rakennusjätekuormien seassa kuitenkin kulkeutua myös mm. vaarallisia jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.
- Alueella kerrallaan varastoitavan jätteen enimmäismäärä on tarpeen määritellä suuren jätevaraston syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.
- Valvonnan ja toiminnan edellyttämän kirjanpidon vuoksi kahden eri luvalla toimivan yksikön toiminnat tulee pitää erillään.
- Toiminta-aika on rajoitettu, jotta naapurustoon ei aiheudu meluhaittaa yöaikaan.
- Yhteyshenkilön tiedot ovat tarpeen valvontaa varten.
- Pölynsidontatoimenpiteillä vähennetään asemalle tulevasta liikenteestä ja jätteiden käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.
- Jätekasojen enimmäiskorkeus on tarpeen määritellä jätteiden ympäristöön leviämisen ehkäisemiseksi. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.
- Määräys on tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
- Määräys on tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
- Jätteen ammattimainen käsittely on luvanvaraista, kuten myös maasta vienti tietyin poikkeuksin. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.
- Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin merkityt toiminnanharjoittajat.
- Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
- Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.
- Jätteenkäsittelytoiminnan vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja muiden tarvittavien toimien varmistamiseksi toiminnan loppuessa. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista, ottaen huomioon toiminnalle aiemmin määrätty vakuus.
Lausunnossa esitettyjen seikkojen huomioon ottaminen päätöksessä
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunnossa esiin tuodut asiat koskevat Kiertotie Oy:n betonijätteen käsittelyä, minkä vuoksi lausunnolla ei ole vaikutusta tähän päätökseen.
Luvan voimassaolo
Päätös annetaan julkipanon jälkeen 12.4.2017. Päätös korvaa ympäristölautakunnan 19.5.2015 (206 §) SORTit Oy:lle (nykyisin Sorters Finland Oy) myöntämän ympäristöluvan.
Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen tai alueella aletaan toteuttaa uuden asemakaavan mukaisia maankäytön muutoksia.
Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)
Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.
Päätöksen täytäntöönpano
Ympäristölautakunta päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa ennen toiminnan aloittamista 2000,00 euron suuruisen lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)
Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminnan muutos ei lisää alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan kestoaika on sidottu alueen maankäytön muutoksen aikatauluihin. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.
Vielä ympäristölautakunta päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 2000,00 euron lisävakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 12 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 70, 71, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 8, 11, 13 - 15 ja 20 §
Jätelaki (646/2011) 13, 72, 73, 94, 118, 121, 122 ja 141 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §
Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Ympäristölautakunnan 19.5.2015 (209 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupahakemuksen käsittelymaksu on 2 205,00 euroa ja vakuuden käsittelymaksu 225 euroa, yhteensä 2 430,00 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitoksesta.
Lupapäätöksestä tiedottaminen
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla.
Muutoksenhaku
Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Ympäristölautakunta 19.05.2015 § 206
Päätös
Ympäristölautakunta päätti SORTit Oy:n toiminnan olennaista muuttamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.
Hakija
SORTit Oy, Vihdintie 15 A, 00320 Helsinki
Y-tunnus 2310151-7
Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta
SORTit Oy:n rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Samalla alueella toimii vastaavaa toimintaa harjoittava Kiertotie Oy, jonka ympäristöluvan muutoshakemus käsitellään samanaikaisesti SORTit Oy:n lupahakemuksen kanssa ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaisesti.
Asian vireilletulo
Ympäristölupahakemus toiminnan muuttamiseksi on jätetty ympäristölautakunnalle 24.10.2014. SORTit Oy anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.
Kaavoitustilanne
Toiminnan sijaintipaikka on Helsingin kaupungin kiinteistövirastolta vuokratulla määräalalla pääosin 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 570 tontilla 2. Toiminnalle vuokrattu määräala on lisäalueen vuokraamisen myötä kasvanut noin 9900 m³:iin. Tontti on 10570/2 on asemakaavassa (nro 9735, 19.10.1990) merkitty kalasataman ja elintarviketeollisuuden toimintaa palvelevien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi. Vanhat kalasataman ja elintarviketeollisuuden käytössä olleet rakennukset on purettu alueelta. Osa määräalasta on kaavassa puistoksi merkityllä alueella, mutta puistoa ei koskaan ole rakennettu. Helsingin kaupungin kaupunkisuunnittelulautakunnan 12.5.2011 (179 §) hyväksymien Kalasataman pohjoisosan suunnitteluperiaatteiden tarkistuksen mukaan alue tullaan asemakaavoittamaan pääosin asuntokäyttöön.
Uusi vuokrasopimus Helsingin kaupungin kiinteistöviraston ja luvanhakijan välillä on tehty 16.12.2014 alkaen toistaiseksi yhden kuukauden irtisanomisajalla.
Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö
Toiminnan sijaintipaikka on täyttömaata ja ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä. Osa uudesta vuokra-alueesta on asfalttipäällysteistä. Alueen maaperä on osittain pilaantunut aiemmasta toiminnasta johtuen.
Sijaintipaikkaa ympäröivä alue on teollisuus- ja varastokäytössä. Lähimmät asuintalot ovat Hermannissa Agroksenmäellä noin 500 metrin päässä, lähin asuinkäytössä oleva huoneisto sijaitsee noin 250 m etäisyydellä Vanhalla talvitiellä. Välissä kulkee Hermannin rantatie, jonka keskiarkivuorokausiliikenne oli kaupunkisuunnitteluviraston syyskuussa 2013 suorittaman liikennelaskennan mukaan 18100 autoa vuorokaudessa.
Nykyinen toiminta-alue on aidattu ja lukittu ja myös laajennusalue tullaan aitaamaan ja varustamaan lukollisella portilla. Laajennusalueen myötä alueelle tulee uusi ajoyhteys suoraan Kyläsaarenkadulta. Toiminta-alue on viemäröimätön.
Toiminnan muuttuminen
Alueelle tuodaan vaihtolavoilla tai suursäkeissä joko syntypaikkalajiteltua tai lajittelematonta rakennus- ja purkujätettä, joka kipataan kentälle siirtokuormattavaksi suurempiin ajoneuvoihin. Jäte voi sisältää puu-, kivi-, betoni-, tiili-, metalli-, pahvi-, muovi- kipsi-, villa- ja rengasjätettä. Toiminta-aika on päivittäin klo 7.00 - 22.00, toiminta-aikojen ulkopuolella alue on lukittu. Kaikki jätteet viedään sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on ympäristölupa tällaisen jätteen vastaanottamiseen. Jätteitä on kuljetettu myös Virossa toimivaan vastaanottopaikkaan, mihin on Suomen ympäristökeskuksen myöntämä lupa. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat vaaralliset jätteet ja muut jätteet, joita alueelle ei ole tarkoitus tai lupa vastaanottaa, kerätään niille varattuihin astioihin ja viedään edelleen luvallisiin vastaanottopaikkoihin.
Toiminta muuttuu siten, että toiminta-alue laajenee liitteenä 3 olevan piirustuksen mukaisesti noin kaksinkertaiseksi. Vuosittain käsiteltävän jätteen enimmäismäärä nousee 19 900 tonniin. SORTit Oy:n käytössä olevalla alueella varastoidaan kerrallaan enintään 300 tonnia jätettä ja irtaimistoa.
Jätteen käsittelyssä on tarkoitus käyttää myös paikalle tarpeen mukaan tuotavia murskainta ja seulaa, joita käytetään enintään 30 tuntia viikossa kello 8.00 - 18.00.
Kuorma-autoliikenne lisääntyy toiminnan johdosta hieman Verkkosaarenkujalla, Kyläsaarenkadulla ja Vanhalla talvitiellä. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan päivittäinen kuorma-autojen määrä on 20 - 40. SORTit Oy:n käyttämät kuljetusyritykset on merkitty jätehuoltorekisteriin.
Toiminnan vaikutukset ympäristöön
Merkittäviä päästöjä ilmaan tai maaperään ei toiminnanharjoittajan mukaan synny. Kuorma-autojen liikkuminen päällystämättömällä kentällä voi aiheuttaa pölyämistä ja purkujätteen kuormauksesta voi aiheutua vähän melua ja pölyämistä. Murskaimen ja seulan käyttö voi aiheuttaa melu- ja pölyhaittoja.
Pölyntorjuntaan on varauduttu siten, että alueella on paloauto, jolla voidaan tarvittaessa kastella jätettä ja maa-aluetta. Murskaimen ja seulan aiheuttamia pölyhaittoja vähennetään hakemuksen mukaan esimerkiksi suihkuttamalla vettä pölyävään kohtaan tai ns. vesiverhon avulla. Roskaantumisen ehkäisemiseksi tontin ympärillä on aita. Lisäksi roskia kerätään hakijan mukaan ympäristöstä päivittäin.
Laitoksen toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu
Jätevirroista pidetään kirjaa ja yhteenveto toiminnasta jätelajeittain toimitetaan vuosittain Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.
Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen
Toiminnanharjoittaja katsoo, ettei toimintaan liity ympäristö- tai terveysriskejä.
Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus
Tällä hetkellä ei ole olemassa Euroopan komission julkaisemaa purkujätekäsittelyn parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (Best Available Techniques, BAT) koskevaa referenssikirjaa, ns. BREF-asiakirjaa.
Kyseessä on purkujätteen välivarastointi, siirtokuormaus ja pienimuotoinen käsittely, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.
Lupahakemuksen käsittely
Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 23.1. - 23.2.2015 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila Seura ry:lle.
Hakija on täydentänyt hakemusta 10.4.2015 Insinööritoimisto Heikki Helimäki Oy:n laatimalla selvityksellä toiminnassa käytettäväksi suunnitellun murskaimen aiheuttamasta melutasosta lähimpien asuntojen luona (liite 11). Selvityksen mukaan murskaimen aiheuttama päiväajan (7 - 22) keskiäänitaso LAeq ylittää 55 dB lähimmän, osoitteessa Vanha talvitie 13 sijaitsevan asunnon ulkopuolella ilman melusuojausta. Valtioneuvoston päätöksen 993/1992 mukaan rakennuksen ulkopuolisen melulähteen aiheuttama melun päiväajan (7 - 22) keskiäänitaso LAeq saa olla asuinrakennusten piha-alueilla ja muilla oleskelualueilla enintään 55 dB.
Hakija on edelleen täydentänyt hakemusta 8.5.2015 perusteluilla toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta.
Toiminnan voimassa olevassa ympäristöluvassa (ympäristölautakunta 6.8.2013, 231 §) määrätty kerrallaan varastoitavan jätteen enimmäismäärä 100 tonnia on ylitetty kahdesti viimeisen vuoden aikana, koska jätteiden toimitus Viron vastaanottopaikkaan oli pysähdyksissä jonkin aikaa.
Muistutukset ja mielipiteet
Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutus
Lassila & Tikanoja Oyj:n 16.2.2015 päivätyssä muistutuksessa (liite 7) todetaan, että SORTit Oy:n ja Kiertotie Oy:n toiminnot muodostavat samalla tontilla ollessaan teknisen ja tuotannollisen toimintakokonaisuuden, minkä vuoksi ympäristövaikutuksia ja jätemääriä on tarpeen tarkastella yhdessä. Kummankin yrityksen enimmäisjätemäärät 19 900 tonnia vuodessa muodostavat yhteen laskettuna 39 800 tonnia, joka ylittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa käsiteltävän 20 000 tonnin rajan. Muistutuksessa viitataan myös ympäristönsuojelulain 41 ja 46 §:ssä todettuihin seikkoihin samalle toiminta-alueelle sijoittuvien toimintojen lupahakemusten samanaikaisesta käsittelystä ja ympäristövaikutusten arvioinnista kokonaisuutena.
Hermanni-Vallila seura ry:n muistutus
Hermanni-Vallila seura ry:n 20.2.2015 päivätyssä muistutuksessa (liite 8) todetaan, että SORTit Oy:n aluetta ympäröivillä alueilla on todettu roskaantumista, mikä on osaltaan aiheutunut alueen jätteidenkäsittelyasemilta kulkeutuneista jätteistä. Seura edellyttää, että luvan muutoksen yhteydessä alueen toimijat velvoitetaan siistimään ympäristöä ja poistamaan toimintapisteiden ulkopuolelle tuulen mukana leviävät muovi- ja paperiroskat.
SORTit Oy:n muistutuksia koskevat vastineet
Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutusta koskevassa vastineessaan (liite 9) yhtiö toteaa, että SORTit Oy:llä ja Kiertotie Oy:llä ei ole sellaista teknistä tai toiminnallista yhteyttä, että niiden toimintaa pitäisi tarkastella yhdessä. Yrityksillä on eri päättäjät ja omistajat ja ne toimivat toiminta-alueella jätteen tuonnin ja pois kuljetuksen suhteen toisistaan riippumattomasti, ainoastaan vaaka- ja konetyöt hoidetaan yhteistyössä.
Hermanni-Vallila seura ry:n muistutusta koskevassa vastineessaan (liite 10) yhtiö toteaa puhdistavansa oman toiminta-alueensa säännöllisesti sekä pyrkivänsä myös siivoamaan alueensa ulkopuolella olevat roskat, mikäli ne kuuluvat heidän siivousvastuulleen. Yritys pyrkii myös keväällä ja syksyllä pitämään jätekasat matalampina, jotta tuuli ei levitä niistä roskia ympäristöön.
Ympäristölautakunnan ratkaisu
Ympäristölautakunta päättää myöntää SORTit Oy:lle ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, käsittely- ja siirtokuormaustoiminnalle hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin.
- Ympäristölupa koskee rakennus- ja purkujätteen käsittelyä, johon kuuluvat vaihtolavakuormien ja suursäkkien vastaanotto ja välivarastointi maassa tai siirtolavoilla, jätteen murskaus satunnaisesti siirrettävällä murskaimella sekä jätteen kuormaus jatkokuljetusta varten. Jäte voi sisältää puu-, kivi-, betoni-, tiili-, metalli-, pahvi-, muovi- kipsi-, villa- ja rengasjätettä. Lisäksi alueelle saa vastaanottaa ja lajitella tavanomaiseksi jätteeksi luokiteltavaa muuta rakennus- ja purkujätettä ja talkoojätettä, joka ei kuitenkaan saa sisältää elintarvikejätteitä. Vastaanotettavien jätteiden määrän on oltava alle 20 000 tonnia vuodessa. Kerrallaan varastoitava määrä saa olla enintään 300 tonnia. Edellä mainitun kerrallaan varastoitavan jätemäärän täyttyessä alueelle ei saa vastaanottaa uutta jätettä ennen kuin varastointimäärä saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä laskemaan alle 300 tonnin. (YSL 52 ja 58 §)
- Muun kuin edellä mainitun jätteen vastaanotto alueelle on kielletty. Jos alueelle tuodussa kuormassa on muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, jätettä ei saa kipata kentälle, vaan se on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä. Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava ennen niiden kippaamista kentälle.
Mahdolliset jätekuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät vaarallista jätettä tai muuta jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella rakennuspurkujätteestä ja toimittaa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Tämän vuoksi jokainen kuorma tulee tarkastaa heti kun se on kipattu kentälle. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §) - SORTit Oy:n vastaanottamat ja käsittelemät jätteet tulee pitää kaikissa käsittelyvaiheissa selkeästi erillään samalla alueella toimivan Kiertotie Oy:n jätteistä. (YSL 58 §)
- Jätteen siirtokuormaustoimintaa saa harjoittaa päivittäin klo 7.00 - 22.00 ja murskaustoimintaa maanantaista perjantaihin klo 8.00 - 18.00. Murskauslaitoksen aiheuttama keskiäänitaso lähimpien asuinrakennusten ulkopuolella ei saa ylittää 55 dB LAeq, minkä vuoksi laitoksen sijoituspaikalle tulee asentaa Vanhan talvitien puolelle vähintään 3 m korkea tiivis ja maahan saakka ulottuva melueste, jonka yläreuna on vähintään murskaimen syöttökaukalon yläreunan tasalla. (YSL 52 §)
- Kuorma-autoliikenteestä ja jätteen siirtokuormauksesta aiheutuvan pölyämisen estämiseksi ajoväylät ja jätekasat on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä tarvittaessa esimerkiksi kastelemalla tai suolaamalla.
Murskauslaitos tulee pölyn ympäristöön leviämisen estämiseksi varustaa tiiviillä suojarakennelmalla sekä kastelujärjestelmällä, jossa veden sumutuspisteitä on ainakin murskaimen ylä- ja alapuolilla sekä jokaisessa kuljettimen purkukohdassa. Mikäli veden käyttö pölyntorjunnassa ei ole mahdollista, tulee murskausyksiköihin asentaa riittävän tehokkaat pölynerottimet ilman suodattamiseksi. Pölynerottimia ei saa tyhjentää murskeen joukkoon. (YSL 52 §) - Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Aluetta ympäröivät suoja-aidat tulee ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista korottaa neljän metrin korkuisiksi ja pinnoittaa roskien ja pölyn leviämistä estävällä materiaalilla. Jätekasojen korkeus ei saa ylittää alueen suoja-aitojen korkeutta. Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. (YSL 52 ja 58 §, JL 72 - 73 §)
- Vahinko- tai onnettomuustilanteessa (esimerkiksi hydrauliikkavuoto) maaperään päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Ympäristölautakunta voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52 ja 58 §)
- Alueelta pois kuljetettava jäte tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat tai ulkomailla sijaitsevien vastaanottopaikkojen osalta vastaavat luvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JL 121 §)
- Toiminnassa käytettävien kuljetusyritysten tulee olla merkittyjä jätehuoltotiedostoon. (JL 94 §)
- Toiminnasta on pidettävä kirjaa ja Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle tulee toimittaa vuosittain kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:
- vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet
- edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä
- tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen
enimmäisvarastointimäärän ylitykset) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä.
Vuosiraportti tulee toimittaa seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. (JL 118, 121 - 122 §) - Toiminnan loppuessa ympäristökeskukselle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristölautakunta voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 52 §)
- SORTit Oy:n tulee asettaa ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle aiemmin määrätyn, yhteensä 6000,00 euron vakuuden lisäksi 4000,00 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 - 61 §)
Perustelut
Yleisperustelut
SORTit Oy:n toiminnan muuttaminen lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.
Lupamääräysten perustelut
- Toiminnanharjoittaja on hakenut lupaa rakennuspurkujätteen välivarastointiin ja siirtokuormaukseen sekä satunnaiseen murskaukseen ja seulontaan. Alueella kerrallaan varastoitavan jätteen enimmäismäärä on tarpeen määritellä suuren jätevaraston syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.
- Lupa ei oikeuta muun kuin määräyksessä 1 mainittujen jätteiden varastointiin tai muuhun jätteen käsittelyyn. Alueelle saattaa rakennusjätekuormien seassa kuitenkin kulkeutua myös mm. vaarallisia jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.
- Valvonnan ja toiminnan edellyttämän kirjanpidon vuoksi kahden eri luvalla toimivan yksikön toiminnat tulee pitää erillään.
- Toiminta-aika on rajoitettu, jotta naapurustoon ei aiheudu meluhaittaa yöaikaan. Murskaustoiminnan aiheuttamaa melua tulee lisäksi pienentää melusuojauksin.
- Pölynsidontatoimenpiteillä vähennetään asemalle tulevasta liikenteestä ja jätteiden käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.
- Roskien ja pölyn leviämisen estämiseksi aluetta ympäröivien aitojen tulee olla riittävän korkeita ja tiiviitä. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.
- Määräykset ovat tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
- Jätteen ammattimaiseen käsittelyyn tulee olla ympäristölupa. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.
- Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin merkityt toiminnanharjoittajat.
- Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
- Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.
- Jätteenkäsittelytoiminnan vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa ja sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista, ottaen huomioon toiminnalle aiemmin määrätty vakuus.
Vastaukset muistutuksissa esitettyihin vaatimuksiin
Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutuksen osalta ympäristölautakunta toteaa, että SORTit Oy:n ja Kiertotie Oy:n luvat tulee käsitellä erillisinä lupahakemuksina, koska kummallakin yrityksellä on eri omistajat. Saman toiminta-alueen ollessa kyseessä lupahakemukset on kutenkin ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaisesti edellytetty jätettäväksi käsittelyyn samanaikaisesti, jotta toimintojen yhteisvaikutukset voidaan arvioida ympäristönsuojelulain 46 §:n mukaisesti.
Hermanni-Vallila seura ry:n muistutus on otettu huomioon ympäristöluvan määräyksessä 6.
Luvan voimassaolo ja lupamääräysten tarkistaminen
Päätös annetaan julkipanon jälkeen 13.5.2015. Päätös korvaa ympäristölautakunnan 6.8.2013 (231 §) SORTit Oy:lle myöntämän ympäristöluvan.
Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen alueen maankäytön muutoksen toteutuessa.
Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)
Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.
Päätöksen täytäntöönpano
Ympäristölautakunta päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa 31.5.2015 mennessä 4000,00 euron lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)
Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminnan muutos ei lisää kohtuuttomasti alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan kestoaika on sidottu alueen maankäytön muutoksen aikatauluihin. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.
Vielä ympäristölautakunta päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 4000,00 euron lisävakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 12 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 70, 71, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 8, 11, 13 - 15 ja 20 §
Jätelaki (646/2011) 72, 73, 94, 118, 121, 122 ja 142 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §
Valtioneuvoston päätös melun ohjearvoista (993/1992) 2 §
Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Ympäristölautakunnan 21.5.2013 (163 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupahakemuksen käsittelymaksu on 735,00 euroa ja vakuuden käsittelymaksu 225 euroa, yhteensä 960,00 euroa.
Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelu-liikelaitoksesta.
Lupapäätöksestä tiedottaminen
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla.
Muutoksenhaku
Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.
06.08.2013 Ehdotuksen mukaan
28.08.2012 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009
This decision was published on 12.04.2017
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65100 VAASA | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
|
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.
Presenter information
Ask for more info
Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009