Kaisaniemen ala-asteen koulun perusparannushankkeen enimmäishinnan korottaminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2013-001717
More recent handlings
Case 4. / 81 §
This decisionmaker is no longer active

Kaisaniemen ala-asteen koulun perusparannuksen lisä- ja muutostyövarauksen korottaminen

Kiinteistölautakunta

Päätös

Kiinteistölautakunta päätti korottaa Kaisaniemen ala-asteen koulun perusparannuksen lisä- ja muutostyövarausta arvonlisäverottomana 1 472 000 eurolla aiemmin päätetyn lisä- ja muutostyövarauksen lisäksi. Yhteensä toteutuksen aikainen lisä- ja muutostyövaraus on tämän jälkeen arvonlisäverottomana 2 213 000 euroa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaisaniemen ala-asteen koulun perusparannuksen lähtökohtana on ollut sisäilman laadun parantaminen ja talotekniikan nykyaikaistaminen. Perusparannuksessa tilojen terveellisyyttä ja turvallisuutta parannetaan opetussuunnitelmien toteutusta vastaaviksi.

Hankkeen rakentamistyöt on käynnistetty kesäkuussa 2016. Rakentamisen aikana on jouduttu toteuttamaan tavanomaisten muutostöiden lisäksi muutostöitä, joita ei ole voitu suunnitteluaikana tutkia ja määritellä.

Close

Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 2.3.2016 (52 §) korottaa rakentamiskustannusten enimmäishintaa arvonlisäverottomana 10 610 000 euroon kustannustasossa elokuu 2015.

Kiinteistölautakunta hyväksyi kokouksessaan 7.4.2016 (142 §) hankkeen urakat sekä oikeutti kiinteistöviraston tilakeskuksen rakennuspäällikön allekirjoittamaan urakkasopimuksen ja käyttämään urakoissa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 741 000 euroa. Urakkavaiheen kustannusarvio oli arvonlisäverottomana 9 763 000 euroa kustannustasossa helmikuu 2016.

Lisä- ja muutostyöt

Hankkeen lisä- ja muutostyövarausta arvioitaessa oli varauduttu tavanomaisiin peruskorjaushankkeessa esiintyviin muutostöihin.

Hankkeeseen myönnetty lisä- ja muutostyövaraus ei tule riittämään kohteen toteutukseen.

Kohteessa työmaa-aikana esille tulleet lisä- ja muutostyöt jakautuvat seuraavasti:

Vaikean haitta-ainetilanteen aiheuttamia ylimääräisiä purku- ja puhdistustoimia kreosootin osalta on tehty rakennuksen sisätiloissa. Tämän lisäksi tulee em. puhdistuksista aiheutuneiden rakenteiden uusimisien toteutustöitä sekä niistä aiheutuvat aikatauluhaittojen kiinniottokustannukset.

Purkutöiden edistyessä kohteesta on löydetty ennakoimattomia ja hyvin erilaisia rakenteellisia ratkaisuja, joita ei ole voitu tutkia ennakkoon. Käytännössä olisi ennakkoon jouduttu tekemään erittäin laajoja rakenneavauksia kokonaisuuksien selvittämiseksi. Suurien rakenneavauksien tekeminen koulun ollessa käytössä on vaikeaa.

Vanhojen välipohjien alalaattarakenteet ovat osoittautuneet laajalti hauraiksi ja rikkinäisiksi. Alalaattojen ylimääräisiä reikäpaikkauksia on jouduttu tekemään huomattavia määriä.

Vanhoissa välipohjarakenteissa puhdistustöiden osalta vanhojen muottilautojen purkutyö on laajentunut.

Kellarin alapohjarakenteiden vanhoja täyttöjä on jouduttu poistamaan arvioitua enemmän. Vanhat täytöt sisälsivät rakennusjätettä ja louhetta.

Koulun turvajärjestelmiin ja kulunvalvontaan on tehty käyttäjien taholta tarpeelliseksi todettuja turvallisuusparannuksia. Näillä lisätoimilla helpotetaan myös rakennuksen liikuntatilojen iltakäyttömahdollisuuksia.

Vanhoja säilytettäviksi ajateltuja vesijohtoja on jouduttu uusimaan niiden huonon kunnon vuoksi.

Kellariseinien rakenteiden osalta on kokonaisuudessaan muutettu pintarakenteita rakennusvalvonnan määräyksistä siten, että ne kestävät kosteusrasituksen aiheuttaman erityisvaatimuksen.

Kaupunginmuseon vaatimukset ikkunoiden maalauskäsittelyistä aiheuttavat ennakoitua enemmän kustannuksia.

Rakennuksessa tehtäviä tiivistyskorjauksia välipohjien, alapohjien ja seinärakenteiden liittymäkohdissa on päätetty laajentaa hyvän sisäilman varmistamiseksi.

Lisääntyneet työt ullakon IV-konehuoneen osalta tulevat aiheuttamaan ylimääräisiä kustannuksia rakennuksen sääsuojauksen osalta.

Lisä- ja muutostyövarauksen korotustarve:

Edellä mainittujen muutos- ja lisätöiden aiheuttamien kokonaiskustannusten on arvioitu olevan 1 472 000 euroa ja vaativan aiemmin hyväksyttyyn muutostyövaraukseen 741 000 euroa lisäystä.

Korotuksen jälkeen muutostyövarauksen kokonaissumma olisi arvonlisäverottomana 2 213 000 euroa.

Hankkeen enimmäishinta

Hankkeen hyväksytty indeksikorjattu arvonlisäveroton enimmäishinta urakoiden tilausajankohtana oli arvonlisäverottomana 10 517 000 euroa kustannustasossa helmikuu 2016.

Lisä- ja muutostyövarauksen korotuksen jälkeen hankkeen uusi urakkavaiheen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 11 249 000 euroa. Kustannustasona on käytetty urakoiden tilausajankohdan indeksiä tammikuu 2017.

Uusi kustannusarvio ei ylitä kaupunginvaltuuston 2.3.2016 (52 §) hyväksymän enimmäishinnan uutta indeksikorjattua enimmäishintaa arvonlisäverottomana 11 249 000 euroa.

Close

Kaupunginvaltuusto 02.03.2016 § 52

15.02.2016 Ehdotuksen mukaan

07.04.2014 Ehdotuksen mukaan

17.12.2015 Ehdotuksen mukaan

16.05.2013 Ehdotuksen mukaan

26.03.2013 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Close

This decision was published on 03.03.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Close

Presenter information

tilakeskuksen päällikkö
Arto Hiltunen

Ask for more info

Sirpa Pylväs, projektinjohtaja, puhelin: 09 31031848

sirpa.pylvas@hel.fi

Jouko Snellman, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 40334

jouko.snellman@hel.fi

Attachments

1. Kustannusarvio (UKA) 13.2.2017
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.