Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali ja terveystoimiala, Oulunkylän asuintalo, Mikkolantie 38, Helsinki.

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2014-010728
More recent handlings
§ 39
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali ja terveystoimiala, Oulunkylän asuintalo, Mikkolantie 38, Helsinki.

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Oulunkylän asuintalo osoitteessa Mikkolantie 38, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma.
Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.12.2018 mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 31.8.2018.

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Edellä mainitun korjausmääräyksen lisäksi ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Toteuttamissuunnitelmassa esitetyt toiminnalliset ja tekniset lyhyen aikavälin toimenpiteet toteutetaan suunnitelman mukaisesti

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitykset 25.6.2014 ja 30.8.2017
- määräaikainen palotarkastus 28.6.2017
- kohteen 24.7.2017 päivätty pelastussuunnitelma.

Oulunkylän asuintalo on tuetun asumisen yksikkö mielenterveyskuntoutujille, jotka tarvitsevat eritasoista tukea asumisessa. Yksikkö koostuu neljästä kaksikerroksisesta rakennuksesta, joissa on yhteensä 44 asuntoa. Asukkaita on yhteensä 45.

Toiminnanharjoittajan laatiman poistumisturvallisuusselvityksen perusteella asukkaista kaksikymmentä kykenee poistumaan omatoimisesti turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Kahdellakymmenelläviidellä asukkaalla on havainto- ja/tai ymmärryskyvyssään puutteita ja he pystyvät poistumaan kehotuksesta omatoimisesti tai ohjattuna.

Rakennusten paloluokka on P1. Jokainen asunto on oma palo-osastonsa (EI60/ EI30) ja asunnoista poistutaan porrashuoneen kautta ulos. Kaikissa 2. kerroksen asunnoissa on parveke.

Kohteessa on yhteisissä tiloissa sekä porrashuoneissa alkusammutuskalustona käsisammuttimet ja henkilökunnalle on järjestetty alkusammutuskoulutusta.
Asunnoissa on paristokäyttöiset palovaroittimet, jotka hälyttävät paikallisesti asunnoissa.

Henkilökunta on paikalla vain päivisin. Kohteen pelastussuunnitelmassa on huomioitu toimintaohjeet tulipalojen sekä muiden vaaratilanteiden varalle erikseen henkilökunnalle ja asukkaille.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei ole riittävällä tasolla.
Arvio perustuu seuraaviin seikkoihin:

- Kaikki asukkaat eivät pysty poistumaan omatoimisesti turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa.

- Henkilökuntaa on paikalla vain päivisin.

- Palotarkastuksella 28.6.2017 kävi ilmi että kohteen edustajien; toiminnanharjoittajan, kiinteistöhuollon ja kohteen työntekijöiden välillä vallitsi epätietoisuus osapuolia koskevista velvoitteista ja vastuunjaosta.
Myös onnettomuuden aikana käytettävien ja siitä varoittavien järjestelmien asennusta, huoltoa ja ylläpitoa koskevista käytänteistä ja velvoitteista oli epäselvyyttä.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, (82 §)

This decision was published on 03.07.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 31030328

katri.j.aaltonen@hel.fi

Decisionmaker

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Attachments

1. Yleiset ehdot
2. Poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma –ohje

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.