Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali ja terveystoimiala, Oulunkylän asuintalo, Mikkolantie 38, Helsinki.

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2014-010728
Ärendet har nyare handläggningar
§ 39
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali ja terveystoimiala, Oulunkylän asuintalo, Mikkolantie 38, Helsinki.

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Oulunkylän asuintalo osoitteessa Mikkolantie 38, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma.
Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.12.2018 mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 31.8.2018.

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Edellä mainitun korjausmääräyksen lisäksi ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Toteuttamissuunnitelmassa esitetyt toiminnalliset ja tekniset lyhyen aikavälin toimenpiteet toteutetaan suunnitelman mukaisesti

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitykset 25.6.2014 ja 30.8.2017
- määräaikainen palotarkastus 28.6.2017
- kohteen 24.7.2017 päivätty pelastussuunnitelma.

Oulunkylän asuintalo on tuetun asumisen yksikkö mielenterveyskuntoutujille, jotka tarvitsevat eritasoista tukea asumisessa. Yksikkö koostuu neljästä kaksikerroksisesta rakennuksesta, joissa on yhteensä 44 asuntoa. Asukkaita on yhteensä 45.

Toiminnanharjoittajan laatiman poistumisturvallisuusselvityksen perusteella asukkaista kaksikymmentä kykenee poistumaan omatoimisesti turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Kahdellakymmenelläviidellä asukkaalla on havainto- ja/tai ymmärryskyvyssään puutteita ja he pystyvät poistumaan kehotuksesta omatoimisesti tai ohjattuna.

Rakennusten paloluokka on P1. Jokainen asunto on oma palo-osastonsa (EI60/ EI30) ja asunnoista poistutaan porrashuoneen kautta ulos. Kaikissa 2. kerroksen asunnoissa on parveke.

Kohteessa on yhteisissä tiloissa sekä porrashuoneissa alkusammutuskalustona käsisammuttimet ja henkilökunnalle on järjestetty alkusammutuskoulutusta.
Asunnoissa on paristokäyttöiset palovaroittimet, jotka hälyttävät paikallisesti asunnoissa.

Henkilökunta on paikalla vain päivisin. Kohteen pelastussuunnitelmassa on huomioitu toimintaohjeet tulipalojen sekä muiden vaaratilanteiden varalle erikseen henkilökunnalle ja asukkaille.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei ole riittävällä tasolla.
Arvio perustuu seuraaviin seikkoihin:

- Kaikki asukkaat eivät pysty poistumaan omatoimisesti turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa.

- Henkilökuntaa on paikalla vain päivisin.

- Palotarkastuksella 28.6.2017 kävi ilmi että kohteen edustajien; toiminnanharjoittajan, kiinteistöhuollon ja kohteen työntekijöiden välillä vallitsi epätietoisuus osapuolia koskevista velvoitteista ja vastuunjaosta.
Myös onnettomuuden aikana käytettävien ja siitä varoittavien järjestelmien asennusta, huoltoa ja ylläpitoa koskevista käytänteistä ja velvoitteista oli epäselvyyttä.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, (82 §)

Detta beslut publicerades 03.07.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 31030328

katri.j.aaltonen@hel.fi

Beslutsfattare

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Bilagor

1. Yleiset ehdot
2. Poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma –ohje

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.