Sosiaali- ja terveysvirasto, laatudatasta vaikuttavuuteen -hanke

HEL 2016-009795
More recent handlings
§ 29
This decisionmaker is no longer active

Terveyshyötyarvio-tuoteperheen kehittämis- ja innovaatiohankkeen suorahankinta CGI Suomi Oy:ltä

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia ja tilata CGI Finland Oy:ltä Terveyshyötyarvio –tuoteperheen kehittämis- ja innovaatiohankkeeseen liittyvät Pegasos – Care Gap –toiminnallisuuksien ylläpitopalvelun ja mahdollisia muutosten vaatimaa työtä CGI Suomi Oy:n 6.8.2019 tekemän tarjouksen T10059662 perusteella. Kehittämis- ja innovaatiohanke on jatkohanke Laatudatasta vaikuttavuutta –hankkeelle. Laatudatasta vaikuttavuutta –hankkeessa Pegasos –potilastietojärjestelmään toteutettiin Care Gap –toiminnallisuus, jonka kehittämistä kehittämis- ja innovaatiohankkeessa jatketaan. Tarjotun ylläpitopalvelun hinnoittelun voimassaolosta vuoden 2020 loppuun on sovittu CGI Suomi Oy:n kanssa kirjallisesti. Hankeaika on 1.7.2019 – 31.12.2020.

Samalla tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kustannukset jakautuvat hankeajalle siten, että vuonna 2019 kokonaiskustannus on enintään 28 000 euroa ja vuonna 2020 kokonaiskustannus on enintään 52 000 euroa. Kokonaiskustannukset koostuvat ylläpidosta, konttipäivityksistä, tietojen poiminta-ajoista ja yhteistyökokouksista. Laskutus tapahtuu toteutuneen työmäärän mukaisesti siten, että vuosikohtaiset kokonaiskustannukset eivät ylity.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinta tehdään suorahankintana, Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 40 § 2 mom. perusteella, koska teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Pegasos ylläpitopalvelu perustuu voimassa olevaan ylläpitosopimukseen (sopimus 238/2000/Muutossopimus S306929 sekä sopimus 26598).

Päätöksen perustelut

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on 27.6.2019 pykälän 96 kohdalla päättänyt hyväksyä Helsingin osallistumisen Terveyshyötyarvio –tuoteperheen kehittämis- ja innovaatiohankkeeseen.

Sosiaali- ja terveystoimialan strategisena tavoitteena on väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen sekä palvelujen saatavuuden ja tuottavuuden parantaminen. Tähän pyritään palveluja uudistamalla siten, että palvelujen tuottamisen tapaa ja palveluverkkoa uudistetaan laajamittaisesti. Uudistamisessa integroidaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja toimintoja siten, että asiakkaiden palvelutarpeisiin vastataan kokonaisvaltaisesti yksittäisten ongelmien hoitamisen sijaan. Palveluiden on määrä olla asiakkaan näkökulmasta joustava ja hyvin palvelutarpeisiin vastaava kokonaisuus.

Toimialalla on vuoden 2015 aikana käynnistetty terveys- ja hyvinvointieroja kuvaavien indikaattoreiden kehittäminen ja käyttöönotto. Keskeisille kansanterveysongelmille on tuotantokäytössä 10 indikaattoria ja 5 hyvinvointi-indikaattoria, joiden hyödyntäminen on kehitteillä.

Terveyshyötyarvio-tuoteperheen kehittämis- ja innovaatiohanke tukee toimialan edellä olevien tavoitteiden toteuttamista. Laatudatasta vaikuttavuuteen –hankkeessa tuotettiin digitaalinen työväline asiakkaiden hoitovajeiden tunnistamiseen ja pilotoitiin sen käyttöä. Jatkohankkeen aikana on tavoitteena tuottaa tuotantovalmis työväline, joka on koko Helsingissä käytössä ja integroitavissa Apottiin. Työvälineen avulla analysoidaan potilaskertomusten dataa ja sen laatua ja tehdään potilasjoukolle virtuaalinen terveystarkastus, jossa tunnistetaan hoitovajaus listaamalla kullekin potilaalle ne keinot, joilla hoidon vaikuttavuutta voitaisiin parantaa. Hankkeen lopputuloksena syntyvät toimintamallit työvälineen hyödyntämiselle vaikuttavuuden parantamiseksi.

This decision was published on 22.08.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.j.lukkarinen@hel.fi

Elise Haapamäki, tilastopäällikkö, puhelin: 09 310 43779

elise.haapamaki@hel.fi

Decisionmaker

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö

Attachments

1. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.