Sosiaali- ja terveysvirasto, laatudatasta vaikuttavuuteen -hanke

HEL 2016-009795
More recent handlings
§ 12
This decisionmaker is no longer active

Laatudatasta vaikuttavuuteen (Terveyshyötyarvio) -hankkeen suorahankinta

Terveysasemien johtajalääkäri

Päätös

Terveysasemien johtajalääkäri päätti hankkia Laatudatasta vaikuttavuuteen (Care gap, Terveyshyötyarvio) –hankkeeseen liittyvät Pegasos – Care gap -toiminnallisuudet CGI Suomi Oy:n 23.11.2017 tekemän tarjouksen (T305487) pohjalta. Tarjous pitää sisällään Pegasos-tietojärjestelmään tehtävien tarvittavien toiminnallisuuksien toteutuksen sekä niiden käyttöönoton. Tarjous on yhteinen Helsingin kaupungille ja perusturvaliikelaitos Saarikalle.

Toiminnallisuuksien toteutus ja käyttöönotto vaiheistetaan kolmeen päävaiheeseen, joita ovat I Pilotointi, II Tietosisällön laajentaminen ja III Terveyshyötyarvio asiakaskohtaisesti. Näistä pilotointi-vaihe tehdään CGI Suomi Oy:n omana tuotekehittelynä.

Toiminnallisuuksien toteutuksen ja käyttöönoton kokonaiskustannukset vaiheista II ja III ovat yhteensä Helsingille ja Saarikalle korkeintaan 58 257 euroa ilman arvonlisäveroa. Saarikan kanssa sovitun sopimuksen mukaisesti Helsingin osuus yhteisestä laskusta on 66 %, eli 38 449,62 € ilman arvonlisäveroa ja 47 677,53 € arvonlisäverollisena (alv 24 %). Hankintasumman lisäksi Care gap –toiminnallisuus vaatii jatkuvaa ylläpitoa, jonka toimittaja tuottaa voimassa olevien Pegasos ylläpitosopimusten mukaisesti (Helsingin kaupunki, sopimusnumero 238/2000).

Hankinta tehdään suorahankintana, koska sen arvo jää kansallisen kynnysarvon alle (hankintalaki 25.1 §).

Kustannukset maksetaan Laatudatasta vaikuttavuuteen –hankkeen rahoista (hankenumero 3900115).

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö päätti hyväksyä 9.9.2016, 135 § Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston osallistumisen Suomen itsenäisyyden juhlarahaston, Perusturvaliikelaitos Saarikan ja Helsingin kaupungin väliseen Laatudatasta vaikuttavuuteen -hankkeeseen. Sosiaali- ja terveysviraston strategisena tavoitteena on väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen sekä palvelujen saatavuuden ja tuottavuuden parantaminen. Tähän pyritään palveluja uudistamalla siten, että palvelujen tuottamisen tapaa ja palveluverkkoa uudistetaan laajamittaisesti. Uudistamisessa integroidaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja toimintoja siten, että asiakkaiden palvelutarpeisiin vastataan kokonaisvaltaisesti yksittäisten ongelmien hoitamisen sijaan. Palveluiden on määrä olla asiakkaan näkökulmasta joustava ja hyvin palvelutarpeisiin vastaava kokonaisuus.

Laatudatasta vaikuttavuuteen -hanke tukee viraston edellä olevien tavoitteiden toteuttamista. Hankkeen keskeisenä tavoitteena on tuottaa ja pilotoida digitaalinen työväline asiakkaiden hoitovajeen (care gap) tunnistamiseksi. Tämän työvälineen avulla analysoidaan potilaskertomusten dataa ja sen laatua ja tehdään potilasjoukolle virtuaalinen terveystarkastus, jossa tunnistetaan hoitovajaus listaamalla kullekin potilaalle ne keinot, joilla hoidon vaikuttavuutta voitaisiin parantaa.

Hanke toteutetaan osana Sitran Ihminen edellä – valintakokeilut sotepalveluissa -avainaluetta yhteistyössä Helsingin sosiaali- ja terveysviraston ja perusturvaliikelaitos Saarikan (Kannonkosken, Karstulan, Kivijärven ja Kyyjärven kuntien ja Saarijärven kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava perusturvaliikelaitos) kanssa. Hankkeen lopputuloksena syntyy kirjallisia raportteja sekä hoitovajausanalyysin algoritmit ja niiden ohjelmakoodit. Hankkeen lopputuloksiin kuuluvat lisäksi muun muassa toteutuksen yhteydessä syntyvät mallinnukset, laatumittarit, soveltamisen säännöt, selvitykset ja kokemukset sekä parhaat käytännöt ja muu hankkeen tavoitteen mukainen kirjallinen aineisto.

Laatudatasta vaikuttavuuteen -hankkeesta on solmittu rahoitus- ja yhteistyösopimus sopijaosapuolten välillä. Hankesuunnitelmassa alihankinnan osuus on määritelty ja tämän päätöksen mukaisesti tehtävät hankinnat CGI Suomi Oy:ltä eivät ylitä alkuperäiseen hankesuunnitelmaan alihankinnalle varattuja summia.

This decision was published on 29.12.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Mirva Weckman, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 49033

mirva.weckman@hel.fi

Timo Hakala, tilastopäällikkö, puhelin: 09 310 50012

timo.hakala@hel.fi

Olli Huuskonen, va. terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42700

olli.huuskonen@hel.fi

Decisionmaker

Olli Huuskonen
va. terveysasemien johtajalääkäri

Attachments

1. T305487 Tarjous CareGap päivitetty
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.