For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-010623
More recent handlings
Case 1. / 434 §

V 3.5.2017, Valtuutettu Sami Muttilaisen aloite pyöräilijöiden ajolinjojen merkitsemisestä Elielinaukiolle

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Sami Muttilaisen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Valtuutettu Sami Muttilainen ja 23 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että pyöräteitä jatkettaisiin Elielinaukiolla, suojatiet merkittäisiin jalankulkijoita varten ja kokonaisuus selkeytettäisiin koko aukion osalta.

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 22 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus esittää valtuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.

Kaupunginhallitus viittaa kaupunkisuunnittelulautakunnan ja yleisten töiden lautakunnan lausuntoihin ja toteaa, että Elielinaukio on erittäin vilkas paikka, jossa risteää niin jalankulkua kuin pyöräilyä. Aukiolla on myös usein erilaisia tapahtumakojuja, feissareita, mainostajia ja lehtimyyjiä.

Pyörätiet on merkitty liikennemerkein ja tiemerkinnöin Elielinaukion ja Asema-aukion länsireunalla sekä Postikadun pohjoisreunalla. Näiden pyöräteiden välisellä alueella pyöräily on sallittua. Alue tulkitaan katuaukioksi, jolla toimitaan samaan tapaan kuin yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä. Tällä alueella pyöräilijöiden on käyttäydyttävä jalankulkijoiden ehdoilla. Erottelu saattaa lisätä pyörien nopeuksia ja aiheuttaa haittaa vilkkaalle jalankululle. Lisäksi erottelu rajaa ja vaikeuttaa pyöräilijöiden ajolinjojen valintaa. Merkinnät eivät myöskään poistaisi pyöräilijöiden suorempien ajolinjojen valintaa aukiolla.

Kaupunkisuunnitteluvirasto ja rakennusvirasto ovat laatimassa suunnitelmaa Helsingin ratapihan alittavasta tunnelista. Pyöräliikenteen ennusteissa tunneli vähentää merkittävästi tarvetta kiertää Rautatieaseman eteläpuolitse, jolloin Elielinaukion pyöräilijämäärät vähenevät. Tunneli on yleissuunnitteluvaiheessa, ja yleissuunnitelma valmistuu kuluvan vuoden loppuun mennessä. Suunnitelman perusteella tarkempaan suunnitteluun ehdotetaan parasta ratkaisuvaihtoehtoa. Myös kustannukset ja toteutusaikataulu tarkentuvat yleissuunnitelman valmistumisen myötä.

Lopuksi kaupunginhallitus katsoo, että Elielinaukion jalankulun ja pyöräilyn suurten volyymien vuoksi ratapihan alittavan tunnelin suunnittelussa on syytä edetä nopeasti.

Close

Kaupunginhallitus 18.04.2017 § 396

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Veronika Honkasalon ehdotuksesta.

Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi

Yleisten töiden lautakunta 10.01.2017 § 17

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Rakennusviraston tehtävänä on toteuttaa kaupunkisuunnitteluviraston laatimat liikenteenohjaussuunnitelmat, joissa on esitetty liikenteenohjaukseen liittyvät liikennemerkit ja tiemerkinnät.

Elielinaukio on erittäin vilkas paikka, jossa risteää niin jalankulkua kuin pyöräilyä. Siellä on myös usein erilaisia tapahtumakojuja, feissareita, mainostajia ja lehtimyyjiä. Helsingin ratapihan alitse on suunnitteilla tunneli, joka toteutuessaan vähentäisi pyöräliikenteen tarvetta kiertää rautatieaseman eteläpuolitse, jolloin myös Elielinaukion pyöräilijämäärät vähenevät. Tämä on toisaalta pidemmän aikavälin hanke eikä helpota tilannetta lyhyellä aikavälillä, mikä on kuitenkin aloitteen tarkoitus. Elielinaukion tilanne voidaan tarkastella uudelleen tunnelin valmistuttua riippumatta aikaisemmista muutoksista.

Rakennusvirastolla on ollut ketterien kioskien pitäjien kanssa sopimus kioskitoiminnan harjoittamisesta Elielinaukiolla. Koska kioskit olivat usein väärässä paikassa ja haittasivat ihmisten liikkumista torilla, kioskien pitoa Elielinaukiolla jouduttiin rajoittamaan. Myös mainostajien kärryt ovat usein keskellä aukiota ja estävät sujuvaa liikkumista aukiolla.

Yleisten töiden lautakunta pitää jalankulun ja pyöräilyn katuosuuksien selkeää erottelua tärkeänä turvallisuutta lisäävänä seikkana. Elielinaukiolla liikkuu erittäin paljon ihmisiä, ja siksi pyöräilijöiden ajo-osuuksien merkitseminen on perusteltua.

Käsittely

Vastaehdotus:
Aura Kostiainen: Lisätään kappaleen 3 alkuun:
Elielinaukio on erittäin vilkas paikka, jossa risteää niin jalankulkua kuin pyöräilyä. Siellä on myös usein erilaisia tapahtumakojuja, feissareita, mainostajia ja lehtimyyjiä.

Lisätään kappaleen 3 loppuun:
Tämä on toisaalta pidemmän aikavälin hanke eikä helpota tilannetta lyhyellä aikavälillä, mikä on kuitenkin aloitteen tarkoitus. Elielinaukion tilanne voidaan tarkastella uudelleen tunnelin valmistuttua riippumatta aikaisemmista muutoksista.

Lisätään uusi kappale 4:
Rakennusvirastolla on ollut ketterien kioskien pitäjien kanssa sopimus kioskitoiminnan harjoittamisesta Elielinaukiolla. Koska kioskit olivat usein väärässä paikassa ja haittasivat ihmisten liikkumista torilla, kioskien pitoa Elielinaukiolla jouduttiin rajoittamaan. Myös mainostajien kärryt ovat usein keskellä aukiota ja estävät sujuvaa liikkumista aukiolla.

Kannattaja: Pörrö Sahlberg

Vastaehdotus:
Antti Möller: Lisätään uusi kappale:
Yleisten töiden lautakunta pitää jalankulun ja pyöräilyn katuosuuksien selkeää erottelua tärkeänä turvallisuutta lisäävänä seikkana. Elielinaukiolla liikkuu erittäin paljon ihmisiä, ja siksi pyöräilijöiden ajo-osuuksien merkitseminen on perusteltua.

Kannattaja: Pörrö Sahlberg

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisätään kappaleen 3 alkuun: Elielinaukio on erittäin vilkas paikka, jossa risteää niin jalankulkua kuin pyöräilyä. Siellä on myös usein erilaisia tapahtumakojuja, feissareita, mainostajia ja lehtimyyjiä. Lisätään kappaleen 3 loppuun: Tämä on toisaalta pidemmän aikavälin hanke eikä helpota tilannetta lyhyellä aikavälillä, mikä on kuitenkin aloitteen tarkoitus. Elielinaukion tilanne voidaan tarkastella uudelleen tunnelin valmistuttua riippumatta aikaisemmista muutoksista. Lisätään uusi kappale 4: Rakennusvirastolla on ollut ketterien kioskien pitäjien kanssa sopimus kioskitoiminnan harjoittamisesta Elielinaukiolla. Koska kioskit olivat usein väärässä paikassa ja haittasivat ihmisten liikkumista torilla, kioskien pitoa Elielinaukiolla jouduttiin rajoittamaan. Myös mainostajien kärryt ovat usein keskellä aukiota ja estävät sujuvaa liikkumista aukiolla.

Jaa-äänet: 1
Terhi Koulumies

Ei-äänet: 4
Aura Kostiainen, Antti Möller, Pörrö Sahlberg, Wiking Vuori

Tyhjä: 1
Mariam Rguibi

Poissa: 3
Maria Landén, Dennis Pasterstein, Tuomo Valokainen

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisätään uusi kappale: Yleisten töiden lautakunta pitää jalankulun ja pyöräilyn katuosuuksien selkeää erottelua tärkeänä turvallisuutta lisäävänä seikkana. Elielinaukiolla liikkuu erittäin paljon ihmisiä, ja siksi pyöräilijöiden ajo-osuuksien merkitseminen on perusteltua.

Jaa-äänet: 2
Terhi Koulumies, Mariam Rguibi

Ei-äänet: 4
Aura Kostiainen, Antti Möller, Pörrö Sahlberg, Wiking Vuori

Tyhjä: 0

Poissa: 3
Maria Landén, Dennis Pasterstein, Tuomo Valokainen

13.12.2016 Pöydälle

Esittelijä
osastopäällikkö
Silja Hyvärinen
Lisätiedot

Tomi Laine, ylläpitoinsinööri, puhelin: 310 39762

tomi.m.laine@hel.fi

Kaupunkisuunnittelulautakunta 13.12.2016 § 450

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Pyörätiet on merkitty liikennemerkein ja tiemerkinnöin Elielinaukion ja Asema-aukion länsireunalla sekä Postikadun pohjoisreunalla. Näiden pyöräteiden välisellä alueella on pyöräily sallittua. Alue tulkitaan katuaukioksi, jolla toimitaan samaan tapaan kuin yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä. Tällä alueella pyöräilijöiden halutaan käyttäytyvän jalankulkijoiden ehdoilla. Erottelu saattaisi lisätä pyörien nopeuksia ja tästä aiheutuisi haittaa vilkkaalle jalankululle. Lisäksi erottelu rajaisi ja vaikeuttaisi pyöräilijöiden ajolinjojen valintaa. Merkinnät eivät myöskään poistaisi pyöräilijöiden suorempien ajolinjojen valintaa (oikaisua) aukiolla.

Liikennesuunnitteluosasto ja rakennusvirasto ovat laatimassa suunnitelmaa Helsingin ratapihan alittavasta tunnelista. Pyöräliikenteen ennusteissa tunneli vähentää merkittävästi tarvetta kiertää Rautatieaseman eteläpuolitse, joten Elielinaukion pyöräilijämäärät vähenevät.

Näin ollen pyörätien merkitsemistä Elielinaukiolle ei katsota tarkoituksenmukaiseksi.

Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot

Pekka Nikulainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37122

pekka.nikulainen@hel.fi
Close

This decision was published on 08.05.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Close

Presenter information

apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki

Ask for more info

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi