For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-011227
More recent handlings
Case 13. / 215 §

Den av ledamoten Matti Niiranen väckta motionen om Helsingfors som en elbilsvänlig stad

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Matti Niiranen väckta motionen vara slutligt behandlad.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Ledamoten Matti Niiranen och 31 andra ledamöter föreslår i sin motion att Helsingfors ska bli en elbilsvänlig stad och att ett konkret åtgärdsprogram ska utarbetas för ändamålet. Till det som bör utredas hör möjligheterna att placera ett stort antal laddningsstationer för elbilar vid gatorna med hjälp av en särskild servicemodell. Laddningsstationerna ska passa alla elbilar. Tillräckliga resurser bör reserveras för planering och genomförande av åtgärder som leder till att elbilar blir vanligare.

Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Stadsstyrelsen meddelar att staden i sin verksamhet beaktat det som tas upp i motionen. Exempelvis är det i strategiprogrammet 2013–2016 angivet att en av de åtgärder som hänför sig till målet hållbar mobilitet är att ett heltäckande nät av laddningsstationer för elbilar främjas.

Stadsstyrelsen beslutade 31.5.2010 att utsläppssnåla fordon skulle främjas och en miljözon upprättas i Helsingfors. En parkeringsförmån för utsläppssnåla personbilar infördes i april 2011. På basis av ett beslut att kriterierna skulle justeras vartannat år godkände stadsstyrelsen justeringar första gången 9.6.2014 och andra gången 14.11.2016 (1025 §). Besluten baserar sig på förslag från en luftvårdsarbetsgrupp. Alla rena elbilar och alla rena elfordon i kategori L (motorcyklar, mopeder, tre- och fyrhjulingar och lätta fyrhjulingar = mopedbilar) är utsläppssnåla, och de berättigar därför till den rabatt på 50 % som stadsfullmäktige godkände 16.2.2011 (31 §) i fråga om gällande parkeringsavgifter och avgifter för boende- och företagsparkeringstecken.

Staden har i enlighet med ett beslut av stadsstyrelsen 25.11.2013 (1265 §) anslutit sig till det nationella laddoperatörsbolaget Liikennevirta Oy. Det nationella laddoperatörssamarbetet har som utgångspunkt att elbilar vad huvudprinciperna beträffar ska kunna laddas på samma sätt oberoende av stadsgränser. Det väsentliga är att ladduttagen är kompatibla, att laddningsstationerna är lätta att hitta och att det finns teknisk kundservice för laddningen och betalnings- och informationssystem för laddtjänsterna. Syftet med laddoperatörssamarbetet är att laddningsstationerna ska utnyttjas i högre grad, att kostnaderna per laddningsstation ska sjunka, att årskostnaderna ska delas och att laddtjänsterna ska vara en konkurrenskraftig affärsverksamhet på lång sikt.

Det har ända sedan år 2011 funnits en arbetsgrupp för eltrafik i Helsingfors. Arbetsgruppen, som är tillsatt av stadsdirektören, har haft medlemmar från bl.a. byggnadskontoret, stadsplaneringskontoret, byggtjänsten (Stara) och Helen Ab. Den har exempelvis haft till uppgift att främja eldriven biltrafik och samordna de första utvecklingsåtgärderna. Till arbetet har hört att bestämma principer för planering och utbyggnad av infrastrukturen med för allmänheten tillgängliga laddningsstationer för elbilar i Helsingfors.

Europaparlamentets och rådets direktiv om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen innehåller en rekommendation om åtminstone 1 för allmänheten tillgänglig laddningsstation per 10 bilar. Finlands nationella mål är att det år 2020 ska finnas åtminstone 2 000 för allmänheten tillgängliga laddningsstationer. Cirka 200 av dem är tänkta att vara snabba laddningsstationer. Med för allmänheten tillgängliga laddningsstationer avses inte bara laddningsstationer på allmänna platser utan laddningsstationer som får användas för alla bilar. Målet för år 2030 är, med beaktande av målen för bilarna, åtminstone 25 000 för allmänheten tillgängliga laddningsstationer. Enligt det nationella programmet är målet för Helsingfors att 156 nya laddningsstationer ska ha tillkommit år 2020, med andra ord att de för allmänheten tillgängliga laddningsstationerna då ska vara 247 till antalet.

Antalet laddbara personbilar uppgick vid utgången av år 2016 till 653 i Helsingfors. Av dessa var 145 rena elbilar och 508 laddbara hybridbilar. Dessutom hade 37 elskåpbilar registrerats.

Det fanns vid utgången av fjolåret sammanlagt 35 för allmänheten tillgängliga laddningsstationer för elbilar på 16 platser i allmänna områden i Helsingfors. Dessutom har parkeringsbolag och handelsföretag 56 för allmänheten tillgängliga laddningsstationer på 15 olika platser. Det finns alltså nu 91 för allmänheten tillgängliga laddningsstationer i Helsingfors.

Staden har utarbetat en översiktsplan enligt vilken 1–4 för allmänheten tillgängliga laddningsstationer ska inrättas i drygt 100 allmänna områden. Planen har reviderats år 2017. Den innebär att målet för Helsingfors i det nationella programmet, ca 250 laddningsstationer år 2020, är möjligt att nå. Det är meningen att de nya laddningsstationerna ska inrättas marknadsmässigt utifrån översiktsplanen. Staden har utarbetat principer för överlåtelse av laddningsstationerna till laddoperatörer. Enligt principerna deltar staden inte i finansieringen av infrastrukturen för distributionen utan det är laddoperatören som finansierar behövliga investeringar. Huvudprincipen är att staden konkurrensutsätter ett område för en laddningsstation och att den som inrättar laddningsstationen förbinder sig att tillhandahålla laddtjänster under avtalsperioden. När laddningsstationer inrättas i allmänna områden ska detta ske i enlighet med en typritning där de yttre måtten och läget i stadsmiljön är preciserade. Staden bestämmer det exakta läget för laddningsstationerna efter att ha hört eventuella byggare. Den beaktar då den underjordiska infrastrukturen och tillgången till el och fattar beslut om hur trafiken ska ordnas. I samband med att staden överlåter ett område betonar den att laddningsstationen bör lämpa sig för de elbilsmodeller och -märken som är vanligast i Finland.

Staden har i fråga om Fiskehamnen slagit fast villkor som gäller smarta energisystem och tillämpas vid tomtöverlåtelse. De som bygger i Fiskehamnen ska förbinda sig att följa villkoren. Dessa omfattar bostadshus och i tillämpliga delar affärs- och kontorshus. Att elbilar ska kunna laddas ingår också i villkoren.

Stadsstyrelsen framhåller att staden redan i flera år systematiskt har arbetat för att elbilar ska bli vanligare. Till de främjande åtgärder som genomförts hör sådant som bör utredas enligt motionen, med andra ord har ett nät av laddningsstationer för elbilar börjat inrättas och en konkurrensutsättning bland laddoperatörer förberetts. Dessutom har staden försökt öka antalet elbilar t.ex. med parkeringsförmåner och genom villkor för tomtöverlåtelse. Åtgärder som leder till att elbilar blir vanligare kan också i fortsättningen planeras och genomföras som en del av stadens normala verksamhet.

Close

Kaupunginhallitus 18.04.2017 § 385

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Matti Niirasen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot

Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276

juha.viljakainen@hel.fi
Close

This decision was published on 12.05.2017

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Juha Viljakainen, projektchef, telefon: 09 310 36276

juha.viljakainen@hel.fi