Hankinta, peruskorjauksen lisätyöt, Hakaniemen metroaseman lippuhalli
- Toimitusjohtaja 09.12.2019
- Toimitusjohtaja 04.07.2019
- Toimitusjohtaja 02.05.2019
- Board of Helsinki City Transport 2/25.01.2019
- Toimitusjohtaja 07.12.2018
- Toimitusjohtaja 20.09.2018
- Toimitusjohtaja 03.09.2018
- Toimitusjohtaja 05.07.2018
- Toimitusjohtaja 08.06.2018
- Toimitusjohtaja 05.04.2018
- Toimitusjohtaja 09.11.2017
- Toimitusjohtaja 12.07.2017
- Toimitusjohtaja 11.04.2017
- Toimitusjohtaja 07.03.2017
Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen lisätöiden tilaaminen
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Rakennuspartio Oy:ltä
Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 1, 2, 3, 4 (hyvitys), 5, 7, 8, 9, 11, 14, 15, 20, 21, 26, 28, 32 ja 33 mukaisesti yhteensä enintään 93.461,51 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen sähköurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 1A, 2A, 3 ja 6 mukaisesti yhteensä enintään 27.032,88 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 1A, 2A ja 3B mukaisesti yhteensä enintään 32.325,68 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen putkiurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 1, 2A, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ja 10 mukaisesti yhteensä enintään 24.450,27 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikennelaitoksen tilaamaan rakennusurakasta lisätöitä halvimman tarjouksen antaneen Rakennuspartio Oy.n kanssa.
Lisätyö nro 1 sisältää tilaajan kanssa sovitun urakoitsijan suorittaman tilojen tyhjentämisen rakennustyötä varten.
Lisätyö nro 2 sisältää vanhasta lasiseinästä löytyneen haitta-aineen poistamisen, joka poikkeaa suunnitelmien mukaisesta työstä.
Lisätyö nro 3 sisältää pelastusviranomaisen vaatiman työmaajärjestelyiden muutoksen, jolla turvataan työmaan poistumisteiden riittävyys palotilanteessa.
Muutostyö nro 4 on hyvitys, joka sisältää urakoitsijan ehdottaman ja rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla seinämateriaali vaihdettiin kevyempään.
Lisätyö nro 5 sisältää tilaajan hankintaan liittyvässä mittauksessa avustamisen, millä liukuportaiden asennuspaikan tiedot tarkennettiin Kone Oyj:lle.
Lisätyö nro 7 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lippuhallin ulkoseinien vedeneristystä korjattiin injektoimalla.
Muutostyö 8 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla viemäreiden korjauslaajuutta lisättiin. Muutoksessa on kyse rakennusurakoitsijan lattian purkulaajuuden lisäyksestä.
Lisätyö nro 9 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin opasteita työmaalle turvallisuuden parantamiseksi.
Lisätyö nro 11 sisältää tilaajan lisäämän vaatimuksen, jolla suojataan käytössä olevia laitteita.
Lisätyö nro 14 sisältää nousukeskushuone 482 löytyneen haitta-aineen tutkimisen ja poistamisen, joka poikkeaa suunnitelmien mukaisesta työstä.
Lisätyö nro 15 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla poistettiin ylimääräinen seinärakenne.
Muutostyö nro 16 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin paikallavalettua seinää ja lisättiin paikallavalettuja pilareita.
Lisätyö nro 20 sisältää liukuportaan alta löytyneen haitta-aineen tutkimisen ja poistamisen, joka poikkeaa suunnitelmien mukaisesta työstä.
Muutostyö nro 21 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin alapohjan korjauslaajuutta tilojen 763-766 ja 733 osalta siten, että purettavaa aluetta laajennettiin.
Muutostyö nro 26 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin alapohjan korjauslaajuutta IV-konehuoneessa ja liiketilassa 740 osalta siten, että rakenne uusittiin hiekkatäyttöön asti.
Lisätyö nro 28 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla poistettiin kellarikerroksen huoltokuilun vanhat muotit.
Muutostyö nro 32 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin lippuhallin tiloja lisäämällä vartijoiden tilat valvomo 718 ja putka 719.
Lisätyö nro 33 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin alapohjan korjauslaajuutta. Työ sisältää lisätyötarjoukseen 8 liittyvä pintalattian betonointi, linja E-K, 3-4.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 93.461,51 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002854.
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikennelaitoksen tilaamaan sähköurakasta lisätöitä halvimman tarjouksen antaneen Amplit Oy:n kanssa.
Muutostyö nro 1A sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin LVI-nousukeskuksen lähtöjen määrää lisätty.
Lisätyö nro 2A sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, joka johtuu puhaltimien ja pumppujen lisäyksestä LVI-keskukseen. Suunnitelmien muutos lisää johdotusta ja kaapelihyllyn määrää.
Muutostyö nro 3 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin sähköhyllyjen tyyppiä ja kaapelointia.
Lisätyö nro 6 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin nousukaapeleiden pituutta 5 m.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 27.032,88 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002855.
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikennelaitoksen tilaamaan ilmanvaihtourakasta lisätöitä halvimman tarjouksen antaneen Amplit Oy:n kanssa.
Muutostyö nro 1A sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin savunpoistopellit muuttuneiden määräysten mukaisiksi.
Muutostyö nro 2A sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin savunpoistopellit muuttuneiden määräysten mukaisiksi.
Muutostyö nro 3B sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin kanavointia.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 32.325,68 € eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002856.
Johtokunta oikeutti päätöksellään 9.8.2016 (97 §) liikennelaitoksen tilaamaan putkiurakasta lisätöitä halvimman tarjouksen antaneen Amplit Oy:n kanssa.
Lisätyö nro 1 sisältää tilaajan kanssa sovitun urakoitsijan suorittaman leikkauskuvien piirtämisen suunnittelua varten.
Muutostyö nro 2A sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin jäähdytysputkien materiaali.
Lisätyö nro 3 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin jäteviemärin korjauslaajuutta alueella 2-4/K-D.
Muutostyö nro 4 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin lämmönsiirtimen pumput.
Lisätyö nro 5 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin lattioiden purkualueella olleen lattian sulanapitopiirin korjaus.
Lisätyö nro 6 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin sprinklerilaittaistoon väliaikainen mittalaite.
Lisätyö nro 7 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin rasvanerotuskaivon imuputkisto kuin kaivon paikka suunnitelmissa muutettiin.
Lisätyö nro 8 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin rasvanerotuskaivon tuuletusviemäri mikä varmistaa hajuttomuutta.
Lisätyö nro 10 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin viemärin tuuletus mikä varmistaa järjestelmän toimivuutta.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 24.450,27 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002857.
Näiden lisätyötilauksien jälkeen on rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä 152.820,07 eurolla (alv 0%).
Näiden lisätyötilauksien jälkeen on putkiurakan lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä 24.450,27 eurolla (alv 0 %).
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) HKL:n tilaamaan rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisätöitä yhteensä enintään 1.681.560,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Lisäksi johtokunta oikeutti päätöksellään 9.8.2016 (97 §) HKL:n tilaamaan putkiurakan lisätöitä yhteensä enintään 95.220,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
This decision was published on 14.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35586