Taakuleeye Helping hand ry:n toiminta-avustuksen 2017 takaisinperintä

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-000176
More recent handlings
Case 5. / 45 §
This decisionmaker is no longer active

Nuorisolautakunnan toiminta-avustukset vuodelle 2017

Nuorisolautakunta

Päätös

Nuorisolautakunta päätti

  1. myöntää toiminta-avustusta liitteen mukaisesti helsinkiläisille varhaisnuoriso- ja nuorisoyhdistyksille yhteensä 764 000 euroa menokohdalta 473000 600000030026.

    Avustusta saavan on noudatettava nuorisolautakunnan hyväksymää avustusohjesääntöä (nuoriso.hel.fi/kansalaistoiminta>Raha-avustukset).
  2. siirtää toiminta-avustuksista 10 000 euroa ulkopuolisen tahon suorittamaan tilinpidontarkastukseen.
  3. todeta, että vuokra-avustukseen oikeuttavat menot on huomioitu avustussummassa nuorisolautakunnan linjauksen mukaisesti eli korkeintaan 300 euroa kuukaudessa.
  4. todeta, että vuoden 2017 toiminta-avustus tulee selvittää vuoden 2018 toiminta-avustuksen haun yhteydessä tai viimeistään 28.2.2018 mennessä (edellisen vuoden toimintakertomus, tuloslaskelma ja tase sekä jäljennös tilin/toiminnantarkastuskertomuksesta).
  5. todeta, että Töölön Tähystäjät ry:n (nro 68) avustus maksetaan korjattua tilinpäätöstä vastaan.
  6. todeta, että Monik ry:n (nro 145) avustus maksetaan vahvistettua tilinpäätöstä vastaan (edellisen vuoden toimintakertomus, tuloslaskelma ja tase sekä jäljennös tilin/toiminnantarkastuskertomuksesta).
  7. todeta, että Puntland Community ry:n avustus maksetaan vahvistettua tilinpäätöstä vastaan (edellisen vuoden toimintakertomus, tuloslaskelma ja tase sekä jäljennös tilin/toiminnantarkastuskertomuksesta).
  8. todeta, että Oranssi ry:n (nro 151) avustus maksetaan vahvistettua tilinpäätöstä vastaan (jäljennös edellisen vuoden tilintarkastuskertomuksesta).
  9. todeta, että Taakuleeye Helping hand ry:n (nro 162) avustus maksetaan korjattua tilinpäätöstä vastaan.
  10. todeta, että The Movement-nuorisoverkosto ry:n (nro 163) avustus maksetaan vahvistetua tilinpäätöstä vastaan (jäljennös edellisen vuoden tilintarkastuskertomuksesta).
  11. olla myöntämättä avustusta seuraaville yhdistyksille

    Helsingin Versoveikot ja -siskot ry (nro 29)
    hylkäysperuste: yhdistyksen helsinkiläisen nuorisotoiminnan kulut eivät ole kirjanpidossa eroteltavissa.

    Sjöscoutkåren Seaboys r.f (nro 93)
    hylkäysperuste: yhdistyksen jäsenpohja ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Adoptioperheet ry (nro 104)
    hylkäysperusteet: yhdistys on valtakunnallinen ja kuuluu sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten piiriin.

    Al-Furgaan-islamin ja arabian opetuskeskus (nro 105)
    hylkäysperusteet: yhdistyksen hakemus on puutteellinen ja yhdistys on uskonnollinen yhdyskunta.

    BadBaaDo ry (nro 107)
    hylkäysperusteet: yhdistyksen hallinnossa ja taloushallinnassa on epäselvyyksiä ja yhdistyksen jäsenten ikäjakauma ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Curly ry (nro 108)
    hylkäysperuste: yhdistys on valtakunnallinen yhdistys.

    Finnish Fandom Conventions Ry (nro 111)
    hylkäysperuste: yhdistyksen taloushallinta ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Haga Ungdomsförening r.f (nro 112)
    hylkäysperuste: yhdistyksen nuorisotoiminnan kulut eivät ole kirjanpidossa eroteltavissa pääjärjestöstä.

    Helsingin Kuurojen Yhdistys-Helsingfors Dövas Förening ry (nro 114)
    hylkäysperusteet: yhdistys ei ole jäsenpohjaltaan nuorisoyhdistys ja kuuluu sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten piiriin.

    Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry (nro 136)
    hylkäysperuste: nuorisoasiainkeskus hankkii ostopalveluina suurimman osan yhdistyksen toiminnasta ja yhdistyksen julkinen tuki on riittävä.

    Lasten ja nuorten yhdistys Pelikan ry (nro 137)
    hylkäysperuste: yhdistyksen helsinkiläisen nuorisotoiminnan kulut eivät ole kirjanpidossa eroteltavissa pääjärjestöstä.

    Maahanmuuttajien Elämänhallinta ry (nro 141)
    hylkäysperusteet: yhdistyksen hallinnossa ja taloushallinnassa on epäselvyyksiä.

    Metrokappeli-yhdistys ry/nuorten kahvilatoiminta (nro 144)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus on puutteellinen.

    Muutoksii ry (nro 146)
    hylkäysperuste: yhdistyksen taloushallinta ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Perhekeskus Maria ry (nro152)
    hylkäysperuste: yhdistyksen jäsenten ikäjakauma ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Pääkaupungin Karjalaiset Nuoret ry (nro 155)
    hylkäysperuste: yhdistyksen jäsenten ikäjakauma ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Suomen Rooli- ja Miniatyyripelaajat ry (nro 160)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus on puutteellinen.

    Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry/nuorisotoiminta (nro 166)
    hylkäysperuste: yhdistyksen helsinkiläisen nuorisotoiminnan kulut eivät ole kirjanpidossa eroteltavissa pääjärjestöstä.

    Uussuomalaiset ry (nro 168)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hallinnossa ja taloushallinnassa on epäselvyyksiä.

    Partiopoikalippukunta Helsingin Sinihaukat ry (nro 170)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus saapui myöhästyneenä.

    Helsingin Erä-Leijonat ry (nro 171)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus saapui myöhästyneenä.

    Heseta ry/nuorisotominta (nro 172)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus saapui myöhästyneenä.

    Etelä-Suomen Seikkailijat ry (nro 173)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus saapui myöhästyneenä.

Käsittely

Esteelliset: Olli Isoaho

Vastaehdotus:
Marika Sorja: Nuorisolautakunta päättää hylätä poliittisten nuorisojärjestöjen toiminta-avustushakemukset, koska poliitikkojen on kohdistettava säästötoimenpiteitä myös omaan rahoitukseensa, kun kaikesta muustakin leikataan. Nuorisolautakunta kohdistaa päätösesityksessä poliittisille nuorisojärjestöille osoitetun avustussumman alueellisen nuorisotoiminnan kehittämiseen.

Sorjan vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Marika Sorja: Jätän eriävän mielipiteen. (Poliittisille nuorisojärjestöille ei tulisi myöntää toiminta-avustusta, koska poliitikkojen on kohdistettava säästötoimenpiteitä myös omaan rahoitukseensa, kun kaikesta muustakin leikataan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Nuorisolautakunta päättää

  1. myöntää toiminta-avustusta liitteen mukaisesti helsinkiläisille varhaisnuoriso- ja nuorisoyhdistyksille yhteensä 764 000 euroa menokohdalta 473000 600000030026.

    Avustusta saavan on noudatettava nuorisolautakunnan hyväksymää avustusohjesääntöä (nuoriso.hel.fi/kansalaistoiminta>Raha-avustukset).
  2. siirtää toiminta-avustuksista 10 000 euroa ulkopuolisen tahon suorittamaan tilinpidontarkastukseen.
  3. todeta, että vuokra-avustukseen oikeuttavat menot on huomioitu avustussummassa nuorisolautakunnan linjauksen mukaisesti eli korkeintaan 300 euroa kuukaudessa.
  4. todeta, että vuoden 2017 toiminta-avustus tulee selvittää vuoden 2018 toiminta-avustuksen haun yhteydessä tai viimeistään 28.2.2018 mennessä (edellisen vuoden toimintakertomus, tuloslaskelma ja tase sekä jäljennös tilin/toiminnantarkastuskertomuksesta).
  5. todeta, että Töölön Tähystäjät ry:n (nro 68) avustus maksetaan korjattua tilinpäätöstä vastaan.
  6. todeta, että Monik ry:n (nro 145) avustus maksetaan vahvistettua tilinpäätöstä vastaan (edellisen vuoden toimintakertomus, tuloslaskelma ja tase sekä jäljennös tilin/toiminnantarkastuskertomuksesta).
  7. todeta, että Puntland Community ry:n avustus maksetaan vahvistettua tilinpäätöstä vastaan (edellisen vuoden toimintakertomus, tuloslaskelma ja tase sekä jäljennös tilin/toiminnantarkastuskertomuksesta).
  8. todeta, että Oranssi ry:n (nro 151) avustus maksetaan vahvistettua tilinpäätöstä vastaan (jäljennös edellisen vuoden tilintarkastuskertomuksesta).
  9. todeta, että Taakuleeye Helping hand ry:n (nro 162) avustus maksetaan korjattua tilinpäätöstä vastaan.
  10. todeta, että The Movement-nuorisoverkosto ry:n (nro 163) avustus maksetaan vahvistetua tilinpäätöstä vastaan (jäljennös edellisen vuoden tilintarkastuskertomuksesta).
  11. olla myöntämättä avustusta seuraaville yhdistyksille

    Helsingin Versoveikot ja -siskot ry (nro 29)
    hylkäysperuste: yhdistyksen helsinkiläisen nuorisotoiminnan kulut eivät ole kirjanpidossa eroteltavissa.

    Sjöscoutkåren Seaboys r.f (nro 93)
    hylkäysperuste: yhdistyksen jäsenpohja ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Adoptioperheet ry (nro 104)
    hylkäysperusteet: yhdistys on valtakunnallinen ja kuuluu sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten piiriin.

    Al-Furgaan-islamin ja arabian opetuskeskus (nro 105)
    hylkäysperusteet: yhdistyksen hakemus on puutteellinen ja yhdistys on uskonnollinen yhdyskunta.

    BadBaaDo ry (nro 107)
    hylkäysperusteet: yhdistyksen hallinnossa ja taloushallinnassa on epäselvyyksiä ja yhdistyksen jäsenten ikäjakauma ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Curly ry (nro 108)
    hylkäysperuste: yhdistys on valtakunnallinen yhdistys.

    Finnish Fandom Conventions Ry (nro 111)
    hylkäysperuste: yhdistyksen taloushallinta ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Haga Ungdomsförening r.f (nro 112)
    hylkäysperuste: yhdistyksen nuorisotoiminnan kulut eivät ole kirjanpidossa eroteltavissa pääjärjestöstä.

    Helsingin Kuurojen Yhdistys-Helsingfors Dövas Förening ry (nro 114)
    hylkäysperusteet: yhdistys ei ole jäsenpohjaltaan nuorisoyhdistys ja kuuluu sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten piiriin.

    Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry (nro 136)
    hylkäysperuste: nuorisoasiainkeskus hankkii ostopalveluina suurimman osan yhdistyksen toiminnasta ja yhdistyksen julkinen tuki on riittävä.

    Lasten ja nuorten yhdistys Pelikan ry (nro 137)
    hylkäysperuste: yhdistyksen helsinkiläisen nuorisotoiminnan kulut eivät ole kirjanpidossa eroteltavissa pääjärjestöstä.

    Maahanmuuttajien Elämänhallinta ry (nro 141)
    hylkäysperusteet: yhdistyksen hallinnossa ja taloushallinnassa on epäselvyyksiä.

    Metrokappeli-yhdistys ry/nuorten kahvilatoiminta (nro 144)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus on puutteellinen.

    Muutoksii ry (nro 146)
    hylkäysperuste: yhdistyksen taloushallinta ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Perhekeskus Maria ry (nro152)
    hylkäysperuste: yhdistyksen jäsenten ikäjakauma ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Pääkaupungin Karjalaiset Nuoret ry (nro 155)
    hylkäysperuste: yhdistyksen jäsenten ikäjakauma ei täytä avustuksen saamisen ehtoja.

    Suomen Rooli- ja Miniatyyripelaajat ry (nro 160)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus on puutteellinen.

    Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry/nuorisotoiminta (nro 166)
    hylkäysperuste: yhdistyksen helsinkiläisen nuorisotoiminnan kulut eivät ole kirjanpidossa eroteltavissa pääjärjestöstä.

    Uussuomalaiset ry (nro 168)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hallinnossa ja taloushallinnassa on epäselvyyksiä.

    Partiopoikalippukunta Helsingin Sinihaukat ry (nro 170)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus saapui myöhästyneenä.

    Helsingin Erä-Leijonat ry (nro 171)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus saapui myöhästyneenä.

    Heseta ry/nuorisotominta (nro 172)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus saapui myöhästyneenä.

    Etelä-Suomen Seikkailijat ry (nro 173)
    hylkäysperuste: yhdistyksen hakemus saapui myöhästyneenä.
Close

Vuoden 2017 toiminta-avustukset olivat haettavissa 28.2.2017 mennessä. Avustuksia haetaan kaupungin sähköisen asiointipalvelun kautta, mutta myös paperiset avustushakemukset hyväksytään. Tänä vuonna kaikki hakemukset toimitettiin sähköiseen asiointipalveluun.

Hakemuksia tuli yhteensä 177 hakijalta (vuonna 2016: 171) ja näistä neljä hakemusta saapui myöhästyneinä. Mukana on joitakin uusia hakijoita. Osa viime vuonna avustuksen piirin kuuluneista ei tänä vuonna hakenut avustusta tai sitä ei niille voitu esittää.

Avustusta saavista järjestöistä arvottiin vuonna 2016 viisi järjestöä, joille tehtiin ulkopuolinen tilinpidontarkastaminen. Käytäntö osoittautui hyväksi ja myös järjestön omaa toimintaa tukevaksi ja kehittäväksi toiminnoksi, joten se esitetään tehtäväksi myös vuonna 2017. Esityksessä pistokoemaiseen tilinpidontarkistukseen osoitetaan toiminta-avustusmäärärahoista 10 000 euroa.

Nuorisoasiainkeskus on huomioinut jakoehdotuksessaan järjestöjen avustuksensaannin tarpeet nuorisolautakunnan 1.9.2016 voimaan astuneen ohjesäännön mukaisesti. Tänä vuonna ei tehty yleiskorostusta, mutta osalle yhdistyksistä pystyttiin tekemään tasokorotuksia tai huomioimaan toiminnan laajuuden, nuorten osallisuuden ja vaikuttavuuden kasvu avustusta korottamalla. Muutaman yhdistyksen kohdalla on esitetty avustuksen vähentämistä suuren julkisen tuen vuoksi tai viime vuoden vähäisten toimintamenojen takia. Joidenkin yhdistysten kohdalla korotusta ei voitu tehdä yhdistyksen hakusumman, jota ei voi ylittää, takia.

Kuluvana vuonna toiminta-avustusten piiriin siirtyi kolme uutta yhdistystä (Oranssi ry, Himilo ry ja Tieto on valtaa ry) ja osa vanhoista toimijoista putosi pois. Tuettavat yhdistykset edustivat laajalti helsinkiläistä varhaisnuoriso- ja nuorisotyökenttää ollessaan niin harraste- ja kulttuurijärjestöjä kuin monikulttuurisuustaustaisia tai puoluepoliittisia toimijoita.

Valmistelussa pyrittiin aiempien vuosien tapaan yhä joustamaan ja pyytämään puuttuvia liitteitä ja lisätietoja useamman kerran, mutta nuorisolautakunnan yli kaksi viikkoa aikaistetun kokouksen johdosta valmisteluaikataulua jouduttiin kiristämään huomattavasti verrattuna edellisiin vuosiin. Kaikki yhdistykset eivät saaneet toimitettua vahvistettua tilinpäätöstä tai pyydettyjä lisätietoja määräaikaan mennessä.

Ohjesäännön mukaisesti toiminta-avustusta myönnettäessä tarkasteltiin yhdistysten 7-28-vuotiaiden määrää. Ikäryhmämuutos tuli voimaan vuonna 2014 ja tällöin yhdistyksille, jotka eivät olleet varsinaisia nuorisoyhdistyksiä, annettiin siirtymäaikaa muuttaa kirjanpitoaan ohjesäännön mukaiseksi. Vielä viime vuonnakin muiden kuin nuorisoyhdistysten ja sellaisten yhdistysten, joissa on jäseninä myös ei-helsinkiläisiä nuoria, kirjanpitotavoissa on ollut eroavaisuuksia. Siksi kaikille vuonna 2016 toiminta-avustusta saaneille lähetettiin marraskuussa kirje, jossa muistutettiin ja tarkennettiin seuraavaa: mikäli avustusta hakeva yhdistys ei ole nuorisolautakunnan kriteerien jäsenkriteerien mukainen varhaisnuoriso- tai nuorisoyhdistys, tulee hakijan helsinkiläisen nuorisotoiminnan kulut näkyä yhdistyksen virallisessa kirjanpidossa omana kohtanaan. Muutama yhdistys ei tarkennuksesta eikä lisäselvityspyynnöistä huolimatta toimittanut näiltä osin hyväksyttävää kirjanpitoa, joten näille ei avustusta voitu esittää. Joidenkin yhdistysten avustusta jouduttiin laskemaan hieman johtuen helsinkiläisten 7-28-vuotiaiden lasten ja nuorten vähäisestä tai vähentyneestä määrästä. Nuorisoasiainkeskus aikoo tiedottaa aiheesta vielä uudelleen kaikkia yhdistyksiä.

Valmisteluvaiheessa neljä toiminta-avustushakemusta siirrettiin käsiteltäväksi projektiavustusten puolelle (Taito Etelä-Suomi ry), ja näistä kolme käsiteltiin starttiavustuksena (Iftiin Development Association ry, Vanhan Käpylän VPK ry/nuorisotoiminta ja Nuoret ajattelijat ry). Kolmella hakijalla, (Finnish Fandom Conventions ry, Logrus ry ja Perhekoti Maria ry) toiminta-avustuskäsittelyyn sisällytettiin myös yhdistyksiltä saapuneet projektiavustukset. Hankkeiden todettiin olevan sen kaltaisia, että niiden tukeminen kuuluu yhdistysten vuosittaiseen tukemiseen.

Toiminta-avustusesityksessä on huomioitu vuokra-avustaminen avustusohjesäännön ja enintään 300 euroa/kk mukaisesti. Vuokra-avustukseen oikeuttavia menoja oli 39 anojalla (vuonna 2016: 41). Nimikkotilojen haltijat löytyvät myös valmistelutaulukosta vuokra-avustukseen oikeuttavien menojen kohdalta.

Nuorisoasiainkeskus esittää hylättäväksi BadBaaDo ry:n, Maahanmuuttajien Elämänhallintayhdistys ry:n ja Uussuomalaiset ry:n hakemuksia, koska yhdistysten hallinnollisissa toimintatavoissa ja vahvistetuissa tilinpäätöksissä on epäselvyyksiä. Lisäksi ensiksi mainitun yhdistyksen ikäjakauma ei täytä nuorisoyhdistyksen kriteereitä. Hylättäväksi esitetään myös Finnish Fandom Conventions ry:n sekä Muutoksii ry:n hakemuksia, koska osa yhdistysten kirjanpitoon liittyvistä liitteistä oli virheellisiä.

Helsingin Versoveikot ja –siskot ry:n helsinkiläisen nuorisotoiminnan, Haga Ungdomsförening ry:n nuorisotoiminnan ja Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry:n hakemuksia esitetään hylättäväksi, koska yhdistykset eivät ole pääkirjanpidossaan eritelleet helsinkiläisten 7-28-vuotiaiden kustannuksia, vaikka eivät jäsenpohjaltaan ole nuoriso- tai helsinkiläisyhdistyksiä.

Hylättäväksi esitetään myös Al-Furqaan-islamin ja arabian opetuskeskuksen, Metrokappeli-Yhdistys ry:n nuorten kahvilatoiminnan sekä Suomen Rooli- ja Miniatyyripelaajat ry:n hakemuksia, koska näiden avustushakemukset jäivät puutteellisiksi huolimatta sähköpostitse lähetetyistä liite- ja lisätietopyynnöistä. Lisäksi ensin mainittu ei ole yhdistys vaan uskonnollinen yhdyskunta.

Curly ry:n ja Adoptioperheet ry:n hakemuksia esitetään hylättäväksi, koska ne ovat sääntöjensä mukaisesti valtakunnallisia yhdistyksiä, joista ensimmäinen kuuluu Opetus- ja kulttuuriministeriön tuen piiriin ja jälkimmäinen kuuluu sosiaali- ja terveyslautakunnan tuen piiriin.

Lisäksi hylättäväksi esitetään Helsingin Kuurojen Yhdistys-Helsingfors Dövans Förening ry:n hakemusta, sillä sen toiminta on kuulunut useamman vuoden sosiaali- ja terveyslautakunnan tuen piirin, vaikka se hylättiin vuonna 2017 myöhästyneenä.

Lasten ja nuorten yhdistys Pelikan ry:n, Sjöscoutkåren Seaboys r.f:n sekä Pääkaupungin Karjalaiset nuoret ry:n ja Perhekeskus Maria ry:n esitetään hylättäviksi, koska yhdistysten jäsenpohja ei täytä avustuksen saamisen ehtoja. Lisäksi hylättäväksi esitetään Kannelkellojen Kannatusyhdistystä, joka ei sääntöjensä mukaan eikä jäsenten ikäjakauman mukaan ole nuorisoyhdistys.

Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry:n hakemusta esitetään hylättäväksi, koska nuorisoasiainkeskus hankkii ostopalveluna suurimman osan yhdistyksen toiminnasta ja sen lisäksi yhdistys saa riittävästi julkista tukea.

Partiopoikalippukunta Helsingin Sinihaukat ry:n, Helsingin Eräleijonat ry:n, HeSeta ry:n ja Etelä-Suomen Seikkailijat ry:n avustushakemukset saapuivat myöhästyneinä, joten niitä esitetään hylättäviksi.

Nuorisoasiainkeskus on huolissaan hylätyksi esitettävien hakemusten poikkeuksellisen suuresta määrästä. Hylkäysperuste useilla järjestöillä koski yhdistysten taloushallintaa. Nuorisoasiainkeskus ryhtyy kartoittamaan tarkemmin tätä ongelmaa ja kehittämään keinoja niin monikulttuurisuustaustaisten- kuin muidenkin järjestöjen tukemiseksi tässä asiassa.

Hakemukset ovat lautakunnan varsinaisten ja varajäsenten nähtävillä nuorisoasiainkeskuksessa 9.5. klo 16.00 alkaen.

Close

This decision was published on 17.05.2017

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin nuorisolautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

osastopäällikkö
Hannu-Pekka Polttila

Ask for more info

Virpi Talasmäki, nuorisosihteeri, puhelin: 09 310 89132

virpi.talasmaki@hel.fi

Tuulia Saves, nuorisosihteeri, puhelin: 09 310 23056

tuulia.saves@hel.fi