Posivire Oy:n avoimet kysymykset, tulevaisuus ja toimenpiteet
Päätös
Kaupunginhallitus päätti muuttaa PosiVire Oy:ta koskevaksi omistajapoliittiseksi linjaukseksi 6 = Purkaminen.
Käsittely
Vastaehdotus:
Paavo Arhinmäki:
Esitän lisättäväksi päätösehdotukseen seuraavaa:
"Samalla kaupunginhallitus edellyttää, että käynnistetään välittömästi selvitys siitä, miten Posiviren tulokselliseksi osoittautunut toimintamalli voidaan tuoda osaksi kaupungin omaa työllistämistoimintaa. Konkreettinen suunnitelma toimintamalloin jatkamiseksi tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi."
Kannattaja: Veronika Honkasalo
Äänestys:
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Paavo Arhinmäen vastaehdotuksen mukaan
Jaa-äänet: 12
Otso Kivekäs, Terhi Koulumies, Maria Ohisalo, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Marcus Rantala, Nasima Razmyar, Wille Rydman, Tomi Sevander, Anni Sinnemäki, Jan Vapaavuori, Sanna Vesikansa
Ei-äänet: 3
Paavo Arhinmäki, Veronika Honkasalo, Mika Raatikainen
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 12 - 3.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
PosiVire Oy on Helsingin kaupungin, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) ja Kiinteistö Oy Kaapelitalon omistama sosiaalinen yritys. PosiVire toimii hankintalainsäädännön tarkoittamana omistajiensa osakeyhtiömuotoisena sidosyksikkönä, jonka palveluja ei kilpailuteta (ns. in house – yhtiö). Yhtiön toiminta alkoi vuonna 2008 kaupunginvaltuuston 12.9.2007 tekemän päätöksen mukaisesti Helsingin kaupungin kokonaan omistamana.
Voimassa olevan yhtiöjärjestyksen, ks. oheismateriaali 2, mukaan PosiViren toimialana on tuottaa osakkeenomistajilleen hoiva-alan avustavia palveluja, kiinteistö- ja ympäristöhuollon palveluja sekä kotitalouspalveluja. Yhtiön tarkoituksena on toteuttaa sosiaalisista yrityksistä annetun lain mukaista työllistämistoimintaa tarjoamalla työmahdollisuuksia vajaakuntoisille ja pitkäaikaistyöttömille henkilöille toimialansa puitteissa omakustannushintaan ilman voiton tavoittelua. Mahdollinen voitto on käytettävä yhtiön oman toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen.
Osakasluettelon mukaan yhtiön omistus on jakautunut siten, että Helsingin kaupunki omistaa 64,9 %, HUS 34,4 % ja Kaapelitalo Oy 0,7 % yhtiön osakkeista. Kaapelitalo Oy on liittynyt osakkaaksi 3.11.2009 ja HUS 5.10.2010. Yhtiön hallitukseen kuuluu yhtiöjärjestyksen mukaan vähintään kolme ja enintään viisi jäsentä. Tällä hetkellä yhtiön hallituksessa on kolme Helsingin kaupungin nimittämää jäsentä ja kaksi HUS:in nimittämää jäsentä.
Yhtiö merkittiin sosiaalisten yritysten rekisteriin marraskuussa 2008. Sosiaalisen yrityksen työntekijöistä vähintään 30 % tulee olla pitkäaikaistyöttömiä, vajaatyökykyisiä tai muuten vaikeasti työllistyviä henkilöitä. Sosiaalisista yrityksistä määrätään lailla sosiaalisista yrityksistä (1351/2003). Sosiaalisilla yrityksillä on mahdollista saada TE-toimiston myöntämää palkkatukea edullisemmin ehdoin kuin muilla yrityksillä.
Osakkaat ovat osakassopimuksessa sitoutuneet käyttämään yhtiön palveluja siten, että sosiaalisista yrityksistä annetun lain tavoitteet ja edellytykset täyttyvät ja yhtiö pysyy lain tarkoittamana sosiaalisena yrityksenä. Osakkaat pyrkivät mahdollisuuksien mukaan laajamittaisesti käyttämään PosiViren palveluja.
PosiViren toiminta on ollut yhtiöjärjestyksessä määriteltyä toimialaa kapeampi eivätkä osakkaat ole käyttäneet laajamittaisesti PosiViren palveluja kuten osakassopimuksessa edellytetään. PosiVire on tuottanut osakkeenomistajilleen lähinnä hoiva-alan avustavia palveluja.
Käytännössä ainoa palvelujen ostaja on Helsingin kaupunkikonsernissa ollut sosiaali- ja terveystoimi. Kaapelitalo on ostanut palveluja PosiVireltä viimeksi vuonna 2010. HUS:n kaikki toimialat ovat voineet hankkia tarvitsemiaan palveluja PosiVireltä taloussuunnitelmansa puitteissa, mutta käytännössä palveluja ovat vuosien varrella käyttäneet Desiko (laitoshuollon palvelut), Tietohallinto (asiakaspalvelu) ja HUS-Apuvälinekeskus (varastopalvelut).
Jo useamman vuoden ajan yhtiön johto on tunnistanut yhtiön liiketoiminnan ongelmat ja tutkinut vaihtoehtoja yhtiön uudeksi strategiaksi ja liiketoimintaideaksi sekä niiden kehittämistä ja uudistamista, koska työvoiman vuokraukseen perustuvalle liiketoiminnalle ei ole enää viime vuosina ollut kysyntää. Konkreettisia toimenpiteitä ei ole tehty, vaan muutokset ovat jääneet alustavien ideoiden asteelle.
Viimeisimpänä toimenpiteenä PosiViren hallitus päätti vuonna 2015 pyytää ulkopuolista arviota yhtiön nykytilasta ja sen liiketoiminnasta, mitä ehdotettiin myös kaupungin työllisyyden hoidon loppuraportissa.
Yhtiön hallitus tilasi liiketoiminnan kehittämisen tueksi konsulttiselvityksen joulukuussa 2015. Konsulttitoimisto jätti yhtiön hallitukselle huhtikuussa 2016 esityksen liiketoiminnan kehittämislinjauksista. Konsulttiselvityksessä arvioitiin laajasti yhtiön nykytilaa. Valmistunut raportti (14.4.2016) perustui haastatteluihin, lainsäädännön tarkasteluun sekä benchmarking-selvitykseen muista sosiaalisista yrityksistä ja kansainvälisestä vertailusta, ks. oheismateriaali 3.
Yhtiön hallitus totesi kokouksessaan 12.5.2016, ettei konsulttiselvityksen loppuraportissa esitettyjen toimenpidesuositusten pohjalta ollut tarkoituksenmukaista edetä eikä toteuttaa siinä ehdotettuja muutoksia, koska niihin liittyi riskejä ja epäselvyyksiä.
Työryhmä ja sen tekemät selvitykset
Kaupunginjohtaja päätti johtajistokäsittelyssä 22.3.2017 asettaa työryhmän selvittämään PosiViren avoimia kysymyksiä ja tulevaisuutta. Työryhmän tuli saada työnsä valmiiksi 15.6.2017 mennessä. Työryhmän asettamispäätös sisältyy päätöshistoriaan.
Työryhmä on saamansa toimeksiannon mukaisesti arvioinut vaihtoehtoja ottaen huomioon ja syventäen konsulttiselvityksessä esiin nostettuja näkökulmia, ks. työryhmän raportti, liite 1. Työryhmän näkemyksen mukaan yritystoiminnassa keskeisintä on yrityksen olemassa olon perusteleva toiminta-ajatus (miksi yritys on markkinoilla) ja sitä tukeva liiketoimintaidea (mitä, kenelle ja miten). PosiViren liiketoimintaidea ei ole tukenut alkuperäistä toiminta-ajatusta.
Toimintaympäristön muutoksista johtuen omistusjärjestelyt ja omistajien tahtotila edellyttävät uudelleen arviointia. PosiVire ei ole yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen mukaan osakeyhtiö, jonka osakkeet kunta omistaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä ja tuottamista varten. Sote- ja maakuntauudistuksessa Helsingin omistuksessa olevat PosiViren osakkeet jäävät Helsingin kaupungille, eivätkä ne siirry maakunnan omistukseen. HUS-kuntayhtymä lakkaa ja sen toiminnot siirtyvät maakunnan vastuulle. Kaapelitalo Oy ei ole ostanut PosiViren palveluja vuoden 2010 jälkeen, joten sen omistuksella ei ole tähänkään asti ollut merkitystä yhtiön kannalta.
Yhtiön nykyinen, yksittäisten henkilöiden henkilöstövuokraukseen ja oppisopimuskoulutukseen perustuva liiketoimintaidea ei työryhmän näkemyksen mukaan tuota sellaista lisäarvoa nykyisille omistajille, mikä perustelisi yhtiön olemassa olon. Yhtiön toiminnan jatkaminen yhtiön ensimmäiseksi toimintavuodeksi sovittujen käytäntöjen mukaisesti ei ole tarkoituksenmukainen vaihtoehto. Yhtiö ei ole toimintakautensa aikana onnistunut rakentamaan perustamisvaiheessa suunniteltua toimintaa tukevaa strategiaa ja liiketoimintasuunnitelmaa. Yhtiön liiketoiminnalle ei ole luonnollista kysyntää ja volyymi on ollut hyvin pieni.
Työryhmä selvitti PosiViren toimintaa työllisyydenhoidon näkökulmasta, työttömien työllistymistä oppisopimuksella ja sosiaali- ja terveysviraston kuntouttavan työtoiminnan ja vammaistyön tuetun työllistymisen palvelua. Näillä palveluilla on yhdyspinta PosiViren toimintaan. Työryhmä tutki, voisiko sosiaalinen yritys tuottaa näitä palveluja tai olla alustana näille palveluille.
Työryhmä totesi, että PosiViren toiminta on päällekkäistä ja samansuuntaista sille toiminnalle, mitä jo toteutetaan laajemmin ja vaikuttavammin työllisyydenhoidossa, oppisopimuksessa, vammaistyön tuetun työllistymisen palvelussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa. Yhtiön kautta työllistettävien henkilöiden työllistämistoiminta, oppisopimuskoulutus ja sosiaalipalvelut voidaan niiden vähäisen määrän vuoksi hoitaa olemassa olevissa rakenteissa ja lakisääteisissä palveluissa.
Työryhmä tarkasteli yhtenä vaihtoehtona PosiViren toiminnan uudelleen suuntaamista ja kehittämistä. PosiViren olemassa olevan toiminnan muuttaminen markkinaehtoiseksi tarkoittaisi käytännössä nykyisten omistajien lähtemistä kilpailluille markkinoille ja in house -toimijan aseman purkamista. Työryhmän näkemyksen mukaan PosiViren nykyinen toiminta-ajatus ja liiketoimintaidea eivät ole kilpailukykyisiä eikä PosiVirellä olisi edellytyksiä menestyä markkinoilla.
Työryhmän työn yhteenveto
Työryhmä on kokoontunut kaikkiaan viisi kertaa 28.3.2017 - 9.5.2017. Työryhmän puheenjohtaja ja sihteeri ovat keskustelleet hallituksen puheenjohtajan kanssa 3.5.2017 työryhmän työskentelystä, loppuraportista ja hallituksen näkemyksestä yhtiön tulevaisuuteen.
Yhtiön alkuperäinen toiminta-ajatus ja liiketoimintaidea eivät ole enää sote- ja maakuntauudistuksen ja työllisyydenhoidon uudistuksen myötä ajankohtaisia eikä yritys ole kyennyt uudistamaan liiketoimintaideaansa. Työryhmän näkemyksen mukaan PosiViren toiminnan hallittu alasajo on eri vaihtoehdoista nykytilanteessa tarkoituksenmukaisin.
Tuoreessa lausuntopyynnössä (5.5.2017) työ- ja elinkeinoministeriö pyytää kaupungin lausuntoa Luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, laiksi alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ja yksityisistä rekrytointipalveluista sekä eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta. Tässä lakiesityksessä ehdotetaan, että Laki sosiaalisista yrityksistä kumotaan. Myös mahdollinen sosiaalisen yrityksen lainsäädännön kumoaminen puoltaa yhtiön hallittua alas ajoa.
Työryhmä esittää yhtiön toiminnan hallittua alas ajoa. Yhtiö jatkaisi toimintaansa nykyisillä resursseilla kuluvan toimintavuoden loppuun nykyiset velvoitteensa täyttäen. PosiViren asiakkaiden tilanne selvitetään ja jokaiselle tehdään yksilöllinen jatkosuunnitelma.
Asian oheismateriaalina on Helsingin kaupungin omistajapolitiikka (oheismateriaali 1), PosiVire Oy:n yhtiöjärjestys (oheismateriaali 2) ja konsulttiselvitys raportti 14.4.2016 (oheismateriaali 3). Asian liitteenä on työryhmän raportti 16.5.2017.
Asia on valmisteltu yhteistyössä kaupunginkanslian konserniohjauksen ja maahanmuutto- ja työllisyyspalvelujen asiantuntijoitten kanssa.
Päätösesitys perusteluineen vastaa kaupunginhallituksen konsernijaoston päätöstä 22.5.2017 ja ilmenee päätöshistoriassa.
Kaupunginhallitus 29.05.2017 § 637
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle 12.6.2017 asti.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle 12.6.2017 asti Veronika Honkasalon ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 22.05.2017 § 92
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti merkitä tiedoksi PosiVire Oy:n avoimia kysymyksiä ja tulevaisuutta selvittäneen työryhmän raportin.
Samalla konsernijaosto päätti esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallituksen 26.4.2011 § 431 hyväksymää omistajapoliittista linjausta PosiVire Oy:n osalta muutetaan seuraavasti: Nykyinen linjaus: 2=Omistuspohjaa laajennetaan, uusi linjaus: 6=Purkaminen.
Lisäksi konsernijaosto päätti
- kehottaa PosiVire Oy:n hallitusta yhteistyössä kaupunginkanslian oikeuspalvelujen kanssa ryhtymään toimenpiteisiin yhtiön toiminnan lopettamiseksi ja yhtiön purkamiseksi siten, että yhtiön toiminta ajetaan alas vuoden 2017 loppuun mennessä
- että tämän päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että kaupunginhallitus tekee edellä mainitun omistajapoliittisen linjauksen muuttamista koskevan päätöksen.
Käsittely
Konsernijaosto päätti käsitellä sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtajan kolmannen esityksen (Stj/3) kokouksen seitsemäntenä asiana.
Esittelijä
Lisätiedot
Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472
Kaupunginkanslia Kaupunginjohtaja/J 22.03.2017 § 26
Päätös
Kaupunginjohtaja päätti johtajistokäsittelyssä asettaa työryhmän selvittämään PosiVire Oy:n avoimia kysymyksiä ja tulevaisuutta.
Työryhmän tehtävänä on:
- käsitellä keväällä 2016 valmistuneen konsulttiselvityksen ehdotukset yhtiön tulevaisuuteen siten, että siinä esitetyt vaihtoehdot käydään läpi: täysin uusi liiketoiminta, markkinaehtoinen toiminta, omaisuusjärjestely Helsingin kaupungin sisällä, nykyisen toiminta-ajatuksen toteuttaminen, yrityksen toiminnan jatkaminen, yrityksen toiminnan hallittu alas ajaminen
- laatia konsulttiselvityksessä mainittujen toimenpide-ehdotusten perusteella konkreettinen ehdotus yhtiön jatkotoiminnasta uutta valtuustostrategiaa varten
- huomioida vireillä olevat lainsäädäntömuutokset, mm. sote- ja maakuntauudistus, laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista ja siihen liittyvä Pks erillisratkaisu, vammaislakien uudistaminen sekä työllisyydenhoidon lainsäädännön uudistaminen
Työryhmään nimetään seuraavat henkilöt:
- Pia Panhelainen, va. apulaiskaupunginjohtaja, kaupunginkanslia, puheenjohtaja
- Ilkka Haahtela, maahanmuutto- ja työllisyysasioiden päällikkö, elinkeino-osasto
- Atte Malmström, konsernilakimies, talous- ja suunnitteluosasto
- Leena Luhtasela, vs. nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja, sosiaali- ja terveysvirasto
- Mikaela Westergård, vammaistyön johtaja, sosiaali- ja terveysvirasto
sekä kutsutaan työryhmän jäseneksi:
- Outi Sonkeri, henkilöstöjohtaja, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri
Työryhmän sihteeriksi nimetään vs. kaupunginsihteeri Annikki Thodén kaupunginkansliasta.
Samalla kaupunginjohtaja päätti oikeuttaa työryhmän kuulemaan asiantuntijoita työryhmän työskentelyn aikana. Työryhmän tulee saada työnsä valmiiksi 31.5.2017 mennessä ja laatia raportti konkreettisine toimenpide-ehdotuksineen Posivire Oy:n toiminnan tulevaisuudesta. Työryhmän ehdotus käsitellään kaupunginhallituksen konsernijaoston kokouksessa toukokuun 2017 loppuun mennessä.
Työryhmän toiminnassa on noudatettava kaupunginhallituksen 10.5.2010 § 592 antamaa ohjetta tilapäisistä toimielimistä. Kaupunginjohtaja asettaa useamman kuin yhden apulaiskaupunginjohtajan toimialaa käsittelevän työryhmän. Työryhmän työ tehdään virkatyönä.
Päätöksen perustelut
PosiVire Oy on Helsingin kaupungin, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän ja Kiinteistö Oy Kaapelitalon omistama sosiaalinen yritys. PosiVire toimii hankintalainsäädännön tarkoittamana kaupungin hankintayksiköiden osakeyhtiömuotoisena sidosyksikkönä, jonka palveluita ei kilpailuteta (ns. in house -yhtiö). Yrityksen toiminta alkoi vuonna 2008 Helsingin kaupungin kokonaan omistamana.
Posivire Oy perustettiin 27.12.2007 Helsingin kaupunginvaltuuston hyväksyttyä 12.9.2007 hoivapalveluja tarjoavan yrityksen perustamisen. Kaupunginhallituksen perusteluissa todetaan seuraavaa: ”yritys tuottaisi ensivaiheessa hoiva- ja hyvinvointialan avustaviin tehtäviin perustuvia tukipalveluja, joissa ei tarvita varsinaista hoitoalan koulutusta ja joiden teettäminen hoitohenkilöstön työpanoksella ei ole taloudellisesti järkevää. Näitä palveluja tuotettaisiin kaupungin omille palvelutaloille. Toiminnan vakiinnuttua palveluja voitaisiin tarjota kaupungin muille yksiköille, yksityisille palvelutaloille sekä myöhemmin muille yksityisasiakkaille. Tällöin on huomioitava jatkossa in house -toimintamallin asettamat rajoitteet mm. kilpailutuksen suhteen ja ratkaistava myös mahdollinen omistuspohjan laajentuminen".
PosiViren osakassopimuksen mukaan ”osakkaat sitoutuvat käyttämään yhtiön palveluja siten, että sosiaalisista yrityksistä annetuin lain (1351/2002) tavoitteet ja edellytykset PosiVire Oy:n osalta täyttyvät ja yhtiö pysyy lain tarkoittaman sosiaalisena yrityksenä. Osakkaat pyrkivät mahdollisuuksien mukaan laajamittaisesti käyttämään PosiVire Oy palveluja”.
Yhtiöjärjestyksen mukaan PosiVireen toimialana on tuottaa osakkeenomistajilleen hoiva-alan avustavia palveluja, kiinteistö- ja ympäristöhuoltoa ja kotitalouspalveluja. Yhtiön tarkoituksena on toteuttaa sosiaalisista yrityksistä annetun lain mukaista työllistämistoimintaa tarjoamalla työmahdollisuuksia vajaakuntoisille ja pitkäaikaistyöttömille henkilöille toimialansa puitteissa. Vuonna 2012 osakassopimuksen muutoksen myötä yhtiön tarkoituksena on tarjota vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien tuottamia palveluita omakustannushintaan ilman voiton tavoittelua.
Yritys merkittiin sosiaalisten yritysten rekisteriin marraskuussa 2008. Sosiaalisen yrityksen työntekijöistä vähintään 30 % tulee olla pitkäaikaistyöttömiä, vajaatyökykyisiä tai muuten vaikeasti työllistyviä henkilöitä. Sosiaalisista yrityksistä määrätään lailla sosiaalisista yrityksistä. Sosiaalisilla yrityksillä on mahdollista saada TE-toimiston myöntämää palkkatukea edullisemmin ehdoin kuin muilla yrityksillä Tämä oli PosiVireen perustamisen yhtenä tausta-ajatuksena.
Työryhmä laatii loppuraportin jatkotoimenpide-ehdotuksineen työn päätyttyä toukokuun 2017 loppuun mennessä.
Lisätiedot
Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
This decision was published on 20.06.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36048