Sosiaali- ja terveystoimialan hankintavaltuuksien päivittäminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-005240
More recent handlings
Case 7. / 255 §
This decisionmaker is no longer active

Sosiaali- ja terveystoimialan hankintavaltuuksien korjaaminen

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa kaupunginhallituksen johtamisen jaoston 22.5.2017 (§ 102) hankintoihin liittyvän toimivallan siirtämisestä tehdyn päätöksen liitteessä 1 mainittuja viranhaltijain hankintavaltuuksia seuraavasti:

Toimialan hallintopalvelut:

  • Yksikön päällikölle (asiakirjahallinto) määritelty hankintavaltuus (10 000 euroa) poistetaan kokonaan
  • Päätöksenteon tuen päällikölle myönnetään enintään 10 000 euron suuruinen muiden palvelujen ja tavaroiden ostoja koskeva hankintavaltuus.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuus:

  • Johtavan kuntoutussuunnittelijan asiakaspalvelujen sekä muiden tavaroiden ja palveluja koskevat hankintaoikeudet nostetaan 10 000 eurosta enintään 25 000 euroon.

Päivitetty listaus hankintavaltuuksista korvaa kaupunginhallituksen johtamisen jaoston 22.5.2017 (§ 102) päättämät hankintavaltuudet sosiaali- ja terveystoimialalla.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 kokouksessaan (§ 102) sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksiin liittyvien toimivaltuuksien siirrosta 31.5.2018 saakka. Päätöksen liitteessä 1 on eritelty toimialan viranhaltijakohtaiset hankintavaltuudet.

Kaupunginvaltuuston hyväksymän (3.5.2017 § 206) hallintosäännön mukaan toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).

Toimialalautakunnan työn alkaessa on huomattu tarve tarkentaa jaoston päätöksen liitteessä mainittuja viranhaltijakohtaisia hankintavaltuuksia alla mainituista syistä:

  • Yksikön päällikkö (asiakirjahallinto) ei ole virkasuhteessa, joten hankintavaltuutta ei olisi tullut delegoida jaoston päätöksellä työsuhteessa olevalle henkilölle
  • Toimialan hallintopalveluissa avoinna ollut yksikön päällikön (päätöksenteon tuki) virkasuhde on johtamisen jaoston 22.5.2017 tekemän päätöksen jälkeen täytetty. Yksikön päällikkö tekee vastuualueensa puitteissa hankintoja ja viranhaltijakohtaisesta hankintavaltuudesta on sen vuoksi tarpeen päättää
  • Johtava kuntoutussuunnittelija tekee yli 10 000 euron suuruisia hankintoja, joten jaoston päätöksen mukainen hankintavaltuus on tarpeen määritellä uudelleen. Tehtävien operatiivisen hoidon sujuvuuden kannalta tarkoituksenmukaisena enimmäismääränä voidaan pitää enintään 25 000 euron suuruista hankintavaltuutta asiakaspalvelujen sekä muiden tavaroiden ja palveluja koskeviin hankintoihin.

Liitteessä esitetyt hankintavaltuudet ovat ilman arvonlisäveroa (alv 0 %).

Close

Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto 22.05.2017 § 102

Päätös

Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti siirtää hankintojen toimivaltaa liitteessä esitetyllä tavalla sosiaali- ja terveystoimialalla 1.6.2017 alkaen 31.5.2018 saakka.

Samalla kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti, että liitteessä mainitut viranhaltijat voivat tehdä toimialan hankintoja siirretyn toimivallan mukaisesti ennen 1.6.2017.

15.05.2017 Pöydälle

Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot

Hannu-Pekka Polttila, hankintapäällikkö, puhelin: 310 71612

hannu-pekka.polttila@hel.fi

Jorma Lamminmäki, hankintajohtaja, puhelin: 310 31500

jorma.lamminmaki@hel.fi
Close

This decision was published on 28.09.2017

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Jukka Harno, hankintalakimies, puhelin: 040 3344617

jukka.harno@hel.fi