Sosiaali- ja terveystoimialan hankintavaltuuksien päivittäminen
Sosiaali- ja terveystoimialan hankintavaltuuksien korjaaminen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kumota hankintoihin liittyvän toimivallan siirtämisestä 19.9.2017 tekemänsä päätöksen (§ 255) ja muuttaa liitteessä 1 mainittujen viranhaltijoiden hankintavaltuuksia seuraavasti:
1) Toimialatasoiset viranhaltijoiden hankintavaltuudet:
Tietohallintopäällikölle on kirjattu enintään 500 000 euron hankintavaltuus muiden palvelujen ja tavaroiden hankintaan, joka on tarkemmin määritelty puhelinvaihteen palveluiksi ja tietojärjestelmäpalveluiksi. Määrittely muutetaan muotoon "Puhelinvaihteen palvelut, tietohallintoon liittyvät tietojärjestelmä-, palvelu-, lisenssi- ja tavarahankinnat".
2) Perhe- ja sosiaalipalvelujen palvelukokonaisuuden hankintavaltuudet:
Viranhaltijoiden hankintavaltuuksista poistetaan keskitettyjen palvelujen päällikölle määrätty enintään 5 000 euron hankintavaltuus muiden palvelujen ja tavaroiden hankintoihin.
3) Toimialan hallinnon hankintavaltuudet:
Toimialan tukipalvelupäällikön hankintavaltuuksia muutetaan tavarahankintojen osalta siten, että toimialatasoisiin hankintavaltuuksiin lisätään välinehuollon ja muut yksikön toiminnan edellyttämät tavarahankinnat.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä liitteen 1 mukaiset sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuudet, jotka pysyvät muilta osin ennallaan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginvaltuuston hyväksymän (3.5.2017 § 206) hallintosäännön mukaan toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 kokouksessaan (§ 102) sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksiin liittyvien toimivaltuuksien siirrosta 31.5.2018 saakka.
Sosiaali- ja terveyslautakunta kumosi johtamisen jaoston päätöksen 19.9.2017 (§ 255) tekemällään päätöksellä, jossa on havaittu muutamia virheitä. Virheiden korjaamiseksi viranhaltijakohtaisia hankintavaltuuksia esitetään tarkennettavaksi alla mainituin perustein:
- Tietohallintopäällikön hankintavaltuuksia koskeva oikaisu kohdistuu valtuuden sisällön tarkenteeseen ja on tekninen eikä vaikuta hankintavaltuuksien enimmäismäärään. Oikaisu vastaa liitteen aikaisemman kirjauksen ulkoasua.
- Oikaisu tulee tehdä, sillä keskitettyjen palvelujen päällikkö ei ole virkasuhteinen.
- Tukipalvelupäällikön tavarahankintavaltuuksia koskeva muutos toteutetaan lisäämällä hankintavaltuuksiin seuraava lisäys: ”Siivous-, ruokahuolto- ja muut huoltopalveluhankinnat, kuljetuspalvelu-, vahtimestari, vartiointi- ja turvapalveluhankinnat sisäisiltä ja ulkopuolisilta palveluntuottajilta sekä välinehuolto- ja muut yksikön toiminnan edellyttämät tavarahankinnat.”
Esityksen liitteessä 1 on eritelty ehdotukset sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijakohtaisista hankintavaltuuksista 13.12.2017 alkaen.
Liitteessä esitetyt hankintavaltuudet ovat ilman arvonlisäveroa (alv 0 %).
Sosiaali- ja terveyslautakunta 19.09.2017 § 255
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa kaupunginhallituksen johtamisen jaoston 22.5.2017 (§ 102) hankintoihin liittyvän toimivallan siirtämisestä tehdyn päätöksen liitteessä 1 mainittuja viranhaltijain hankintavaltuuksia seuraavasti:
Toimialan hallintopalvelut:
- Yksikön päällikölle (asiakirjahallinto) määritelty hankintavaltuus (10 000 euroa) poistetaan kokonaan
- Päätöksenteon tuen päällikölle myönnetään enintään 10 000 euron suuruinen muiden palvelujen ja tavaroiden ostoja koskeva hankintavaltuus.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuus:
- Johtavan kuntoutussuunnittelijan asiakaspalvelujen sekä muiden tavaroiden ja palveluja koskevat hankintaoikeudet nostetaan 10 000 eurosta enintään 25 000 euroon.
Päivitetty listaus hankintavaltuuksista korvaa kaupunginhallituksen johtamisen jaoston 22.5.2017 (§ 102) päättämät hankintavaltuudet sosiaali- ja terveystoimialalla.
Esittelijä
Lisätiedot
Jukka Harno, hankintalakimies, puhelin: 040 3344617
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto 22.05.2017 § 102
Päätös
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti siirtää hankintojen toimivaltaa liitteessä esitetyllä tavalla sosiaali- ja terveystoimialalla 1.6.2017 alkaen 31.5.2018 saakka.
Samalla kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti, että liitteessä mainitut viranhaltijat voivat tehdä toimialan hankintoja siirretyn toimivallan mukaisesti ennen 1.6.2017.
15.05.2017 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Hannu-Pekka Polttila, hankintapäällikkö, puhelin: 310 71612
Jorma Lamminmäki, hankintajohtaja, puhelin: 310 31500
This decision was published on 20.12.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43217
Jukka Harno, hankintalakimies, puhelin: 09 310 43096