Hankintaoikaisu ja päätöksen korjaaminen, maarakennuskiviainesten hankinta 1.1. – 31.12.2018

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-009302
More recent handlings
Case 19. / 1124 §

Hankintaoikaisu ja päätöksen korjaaminen, maarakennuskiviainesten hankinta 1.1. – 31.12.2018

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus kumosi rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan maarakennuskiviainesten hankintaa koskevassa päätöksessä (27 §, 9.11.2017) Helsingin KTK Oy:n valinnan puitesopimustoimittajaksi, sekä korjasi hankintapäätöstä siten, että vertailutaulukko suurpiirialueen 1 osalta korjataan tämän esityksen liitteenä olevan uuden vertailutaulukon mukaiseksi ja Kalliorakennus-Yhtiöt Oy valitaan toimitettavien kiviainesten sopimustoimittajaksi.

Muilta osin alkuperäinen hankintapäätös ja siihen liittyvät vertailutaulukot säilyvät ennallaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen, jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Päätöksen tai ratkaisun korjaaminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.

Hankintamenettelyssä havaittiin päätöksenteon jälkeen virhe. Alkuperäisessä hankintapäätöksessä vertailutaulukkoon oli erehdyksessä merkitty Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n suurpiiriä 1 koskevat tarjoushinnat Helsingin KTK Oy:lle varattuun sarakkeeseen. Tosiasiassa Helsingin KTK Oy ei tarjonnut kiviaineksia lainkaan suurpiirille 1. Hankintapäätöstä on korjattava tämän esityksen vertailutaulukkoliitteen mukaisesti uudella vertailulla suurpiirille 1 toimitettavien kiviainesten osalta.

Korjauksen perusteella Helsingin KTK Oy:n tarjous ei sisällä millekään suurpiirille halvimpia tarjoushintoja yleisimmistä lajikkeista, mikä oli tarjouspyynnössä mainittu tarjousten valintaperusteeksi. Kalliorakennus-Yhtiöt Oy valitaan työkohteisiin toimitettavien kiviainesten sopimustoimittajaksi, koska sen tarjoushinnoissa on korjauksen perusteella halvimpia yksikköhintoja alueelle 1. Muiden sopimustoimittajiksi valittujen osalta hankintapäätös säilyy ennallaan.

Close

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 09.11.2017 § 27

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset rakentamisessa käytettävien kiviainesten hankinnasta Staran työkohteisiin ajaksi 1.1. - 31.12.2018 seuraavasti:

  1. Työkohteisiin toimitettavista kiviaineksista Helsingin KTK Oy:n, Konevuori Oy:n, Lemminkäinen Infra Oy:n, Rudus Oy:n ja Seepsula Oy:n kanssa;
  2. Toimittajien varastoalueilta noudettavista kiviaineksista Oy Göran Hagelberg Ab:n, Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n, Konevuori Oy:n, Lemminkäinen Infra Oy:n, NCC Industry Oy:n, Rudus Oy:n, Seepsula Oy:n ja YIT Rakennus Oy:n kanssa.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan edellä mainituilta sopimustoimittajilta kiviaineksia sopimuskauden aikana arvonlisäverottomalta arvoltaan noin 4,5 miljoonalla eurolla (alv 0 %), joka on hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot

Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38429

maiju.silvennoinen@hel.fi
Close

This decision was published on 20.12.2017

VALITUSOSOITUS

Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 09 310 38821

tanja.dickman@hel.fi

Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 38429

maiju.silvennoinen@hel.fi

Jenni Björksten, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 36060

jenni.bjorksten@hel.fi