Hankintaoikaisu ja päätöksen korjaaminen, maarakennuskiviainesten hankinta 1.1. – 31.12.2018

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-009302
More recent handlings
Case 3. / 27 §

Maarakennuskiviainesten hankinta 1.1. - 31.12.2018

Board of Construction Services (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset rakentamisessa käytettävien kiviainesten hankinnasta Staran työkohteisiin ajaksi 1.1. - 31.12.2018 seuraavasti:

  1. Työkohteisiin toimitettavista kiviaineksista Helsingin KTK Oy:n, Konevuori Oy:n, Lemminkäinen Infra Oy:n, Rudus Oy:n ja Seepsula Oy:n kanssa;
  2. Toimittajien varastoalueilta noudettavista kiviaineksista Oy Göran Hagelberg Ab:n, Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n, Konevuori Oy:n, Lemminkäinen Infra Oy:n, NCC Industry Oy:n, Rudus Oy:n, Seepsula Oy:n ja YIT Rakennus Oy:n kanssa.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan edellä mainituilta sopimustoimittajilta kiviaineksia sopimuskauden aikana arvonlisäverottomalta arvoltaan noin 4,5 miljoonalla eurolla (alv 0 %), joka on hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus julkaistiin Tarjouspalvelussa ja HILMA-ilmoituskanavassa 8.9.2017 ja TED-verkkosivustolla 9.9.2017. Hankinnan kohteena on rakennuskiviainesten hankinta Staran työkohteisiin.

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 1397/2016 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset tuli antaa sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 27.9.2017 mennessä. Hankintaa koskevia lisäkysymyksiä ei esitetty.

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityksen oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli 10.10.2017 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:

  • Destia Oy
  • Göran Hagelberg Ab
  • Helsingin KTK Oy
  • Kalliorakennus-Yhtiöt Oy
  • Konevuori Oy
  • Lemminkäinen Infra Oy
  • NCC Industry Oy
  • Rudus Oy
  • Seepsula Oy
  • YIT Rakennus Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella. Kaikki määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Osatarjoukset hyväksyttiin tarjouspyynnön mukaisesti.

Kohta 1, Toimitettavat kiviainekset

Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan Helsingin eri suurpiirialueille täysin kasettikuormin toimitettavat kiviaineslaadut. Sopimuksen tekemisen perusteet ilmoitettiin tarjouspyynnössä seuraavasti:

Toimitettavista kiviaineksista tehdään sopimukset niiden toimittajien kanssa, jotka ovat tarjonneet vähintään yhdestä eniten käytetystä lajikkeesta vähintään yhdelle suurpiirille halvimman hinnan, kuitenkin niin, että kaikille kysytyille lajikkeille saadaan sopimustoimittaja. Eniten käytetyt lajikkeet ovat kalliomurskeet 0/16, 0/32, 0/56 ja 0/90 ja kivituhka 0/5.

Toimitettavien kiviainesten tarjousvertailussa on kunkin kiviaineslajikkeen halvin tarjoushinta merkitty punaisella taustavärillä, ja yleisimmät lajit on korostettu lihavoidulla tekstillä (liite1).

Tarjousvertailun perusteella perille tuotavien kiviainesten toimittajiksi valikoituivat seuraavat tarjoajat:

  • Helsingin KTK Oy
  • Konevuori Oy
  • Lemminkäinen Infra Oy
  • Rudus Oy
  • Seepsula Oy

Kohta 2, Noudettavat kiviainekset

Tarjouksia pyydettiin myös kiviaineksista, joita noudetaan myyjien varastoalueilta Helsingin seudulla. Tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan myyntipisteidensä sijainti, tarjoamansa lajikkeet ja yksikköhinnat. Tarjouspyynnön mukaan noudettavista kiviaineksista tehdään sopimukset enintään kymmenen (10) soveltuvuusvaatimukset täyttävän tarjoajan kanssa.

Noudettavia kiviaineksia tarjosivat:

  • Oy Göran Hagelberg Ab
  • Kalliorakennus-Yhtiöt Oy
  • Konevuori Oy
  • Lemminkäinen Infra Oy
  • NCC Industry Oy
  • Rudus Oy
  • Seepsula Oy
  • YIT Rakennus Oy

Noudettavien kiviainesten yksikköhinnat ovat tarjousvertailussa (liite 2).

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88§:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Stara on pyytänyt otteet toimittajiksi valituilta tarjoajilta ja tarkastaa, koskeeko tarjoajia jokin hankintalain 80§:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Toimitettavia kiviaineslajikkeita tilataan sopimuskauden aikana tarjousvertailun mukaisesti alueittain halvimmilla hinnoilla tarjonneilta. Noudettavia kiviaineksia tilattaessa otetaan huomioon lajikkeen saatavuus ja hinta, mukaan lukien noudoista tilaajalle aiheutuvat kuljetuskustannukset, sekä kuljetusten ympäristövaikutukset. Työkohteet sijaitsevat eri puolilla kaupunkia ja noutomatkat ovat eripituisia. Varastoalueilla kiviaineksia on usein rajoitetusti eikä kaikkia tarjottuja laatuja ole kaikissa tilanteissa saatavana.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Close

This decision was published on 14.11.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 38429

maiju.silvennoinen@hel.fi

Attachments

1. Tarjousvertailu, toimitettavat kiviainekset
The attachment will not be published on the internet.
2. Tarjousvertailu, noudettavat kiviainekset
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.