Inkontinessittuotteet koti-ja palvelutalojakeluna HEL 2017-010371 hankinta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-010371
More recent handlings
Case 4. / 288 §
This decisionmaker is no longer active

Inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 19.9.2017 § 255 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 milj. euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 milj. euroa.

Kilpailutuksen taustaa

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan terveys- ja päihdepalvelujen omahoitotarvikejakelu ja terveysasemat sekä sairaala,- kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelutalot ja niitä vastaavat toiminnot käyttävät toiminnassaan inkontinenssituotteiden (virtsan- ja ulosteenkarkailuun tarkoitettujen tuotteiden) kotijakelua. Kotijakelulla tarkoitetaan asiakkaan ja kaupungin hoitohenkilökunnan kanssa ennalta sovittujen inkontinenssituotteiden toimittamisesta asiakkaille kotiin tai palvelutaloihin.

Ennen inkontinenssituotteiden pitkäaikaista käyttöä selvitetään, voidaanko inkontinenssia hoitaa tai sen astetta lieventää muilla tavoin. Omahoitotarvikejakelu organisoi inkontinenssituotteiden jakelun omahoitotarvikkeena, jos muut inkontinenssin hoitomuodot eivät tule kysymykseen tai eivät onnistu. Lisäksi inkontinenssi on kestänyt vähintään kolme kuukautta, inkontinenssi on asteeltaan vähintään keskivaikea ja jos asianmukainen kulutus on vähintään kolme inkontinenssituotetta vuorokaudessa.

Inkontinenssituotteita jaetaan vain keskivaikeaa tai vaikeaa virtsainkontinenssia sairastaville potilaille. Inkontinenssituotteita voidaan antaa myös ulosteinkontinenssin hoitoon.

Potilaan tarpeen mukaan valitaan käyttötarkoitukseen yksilöllisesti sopiva päivä- ja / tai yö inkontinenssituote-malli.

Palvelujen tarjoamisella tuetaan asiakkaan omatoimisuutta ja mahdollistetaan turvallinen kotona asuminen.

Kotona asuvien inkontinenssituotteita saavien asiakkaiden määrä oli vuoden 2017 alussa noin 7200 asiakasta. Tuotteita kuljetettiin lisäksi kaupungin omiin ja yksityisiin, yhteensä yli 100 palvelutaloon.

Close

Tarjouskilpailu

Inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelusta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään sekä tarjoajille että eri tuotteille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-2 (tarjouspyyntö ja sopimusluonnos).

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä omahoitotarvikejakelun edustajien ja kaupungin hygieniahoitajien kanssa.

Tuotteiden ja palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyynnössä on esitetty tuotteille ja palvelulle (mm tilaaminen, asiakastuki, kuljetukset, koulutukset, raportointi ympäristövaatimukset ja laskutus) asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tuotteiden ehdottomina vaatimuksina ovat mm. tuotteiden kosteusindikaattorit, vuotosuojat ja standardit.

Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain.

Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan kohteissa kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tuotteiden valintaperusteissa on laadulle asetettu 40 % osuus ja loput 60 % hinnalle. Tuotteiden laadussa kiinnitetään huomio mm tuotteen imukykyyn, pintakuivuuteen, istuvuuteen ja koekäyttötuloksiin.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan vuoden ja yhdeksän kuukauden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 16.4.2018. Hankintasopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja voi päättää optiokausien käyttöönotosta joko vuosi kerrallaan tai vaihtoehtoisesti tilaaja voi päättää molempien optiovuosien käyttöönotosta yhdellä päätöksellä.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan sopimuskumppanilta tiettyä määrää tuotteita, vaan hankkii tuotteet Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.

Close

This decision was published on 17.11.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Anne Brax, palvelupäällikkö, puhelin: 09 31031761

anne.brax@hel.fi

Attachments

1. Confidential: Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60, 138 §
2. Confidential: Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.