Inkontinessittuotteet koti-ja palvelutalojakeluna HEL 2017-010371 hankinta
Inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 19.9.2017 § 255 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 milj. euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 milj. euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan terveys- ja päihdepalvelujen omahoitotarvikejakelu ja terveysasemat sekä sairaala,- kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelutalot ja niitä vastaavat toiminnot käyttävät toiminnassaan inkontinenssituotteiden (virtsan- ja ulosteenkarkailuun tarkoitettujen tuotteiden) kotijakelua. Kotijakelulla tarkoitetaan asiakkaan ja kaupungin hoitohenkilökunnan kanssa ennalta sovittujen inkontinenssituotteiden toimittamisesta asiakkaille kotiin tai palvelutaloihin.
Ennen inkontinenssituotteiden pitkäaikaista käyttöä selvitetään, voidaanko inkontinenssia hoitaa tai sen astetta lieventää muilla tavoin. Omahoitotarvikejakelu organisoi inkontinenssituotteiden jakelun omahoitotarvikkeena, jos muut inkontinenssin hoitomuodot eivät tule kysymykseen tai eivät onnistu. Lisäksi inkontinenssi on kestänyt vähintään kolme kuukautta, inkontinenssi on asteeltaan vähintään keskivaikea ja jos asianmukainen kulutus on vähintään kolme inkontinenssituotetta vuorokaudessa.
Inkontinenssituotteita jaetaan vain keskivaikeaa tai vaikeaa virtsainkontinenssia sairastaville potilaille. Inkontinenssituotteita voidaan antaa myös ulosteinkontinenssin hoitoon.
Potilaan tarpeen mukaan valitaan käyttötarkoitukseen yksilöllisesti sopiva päivä- ja / tai yö inkontinenssituote-malli.
Palvelujen tarjoamisella tuetaan asiakkaan omatoimisuutta ja mahdollistetaan turvallinen kotona asuminen.
Kotona asuvien inkontinenssituotteita saavien asiakkaiden määrä oli vuoden 2017 alussa noin 7200 asiakasta. Tuotteita kuljetettiin lisäksi kaupungin omiin ja yksityisiin, yhteensä yli 100 palvelutaloon.
Tarjouskilpailu
Inkontinenssituotteiden koti- ja palvelutalojakelusta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään sekä tarjoajille että eri tuotteille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-2 (tarjouspyyntö ja sopimusluonnos).
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä omahoitotarvikejakelun edustajien ja kaupungin hygieniahoitajien kanssa.
Tuotteiden ja palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä on esitetty tuotteille ja palvelulle (mm tilaaminen, asiakastuki, kuljetukset, koulutukset, raportointi ympäristövaatimukset ja laskutus) asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tuotteiden ehdottomina vaatimuksina ovat mm. tuotteiden kosteusindikaattorit, vuotosuojat ja standardit.
Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain.
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan kohteissa kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tuotteiden valintaperusteissa on laadulle asetettu 40 % osuus ja loput 60 % hinnalle. Tuotteiden laadussa kiinnitetään huomio mm tuotteen imukykyyn, pintakuivuuteen, istuvuuteen ja koekäyttötuloksiin.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan vuoden ja yhdeksän kuukauden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 16.4.2018. Hankintasopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja voi päättää optiokausien käyttöönotosta joko vuosi kerrallaan tai vaihtoehtoisesti tilaaja voi päättää molempien optiovuosien käyttöönotosta yhdellä päätöksellä.
Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan sopimuskumppanilta tiettyä määrää tuotteita, vaan hankkii tuotteet Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Detta beslut publicerades 17.11.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Anne Brax, palvelupäällikkö, puhelin: 09 31031761