Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely 2018-2020 (optio vuosille 2020-2022)

HEL 2017-012223
More recent handlings
Case 6. / 94 §

Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely 2018-2020

Board of Construction Services (Stara)

Päätös

EHDOTUS A

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:

- A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n tehtävää 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia yrityksen referenssien osalta.

- Sitowise Oy:n tehtävää 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia ympäristöteknisen valvojan osalta.

- Pöyry Finland Oy:n tehtävän 3 osa-aluetta A koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia erityisasiantuntijan työkokemuksen osalta.

- Sitowise Oy:n tehtävän 3 osa-aluetta A koskevan tarjouksen siltä osin kuin se koskee erityisasiantuntija ********** koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia erityisasiantuntijan työkokemuksen osalta.

- Welado Oy:n tehtävän 3 osa-alueen C tarjouksen siltä osin, kuin se koskee erityisasiantuntija ********** koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia erityisasiantuntijan työkokemuksen osalta.

EHDOTUS B

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan tekemään rakentamispalveluliikelaitoksen käyttöön tulevat, kolmea eri tehtävää koskevat ympäristöteknisten konsulttipalvelujen puitesopimukset jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa sekä tarvittaessa jatkamaan kyseisiä sopimuksia optiokaudella varsinaisen sopimuskauden jälkeen.

Tehtävä 1; Pilaantuneiden alueiden kunnostukseen liittyvät konsulttityöt:

  1. Vahanen Environment Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy
  4. Golder Associates Oy

Tehtävä 2; Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemusten valmisteluun liittyvät konsulttityöt:

  1. Vahanen Environment Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. Sitowise Oy

Tehtävä 3; Erityisasiantuntijapalvelut

osa-alue A, In situ -kunnostus:

1. Golder Associates Oy, erityisasiantuntija **********

2. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

3. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

osa-alue B, Pohjaveden mallinnus:

1. Ramboll Finland Oy, erityisasiantuntija **********

2. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

3. Ramboll Finland Oy, erityisasiantuntija **********

osa-alue C, Riippumaton laadunvalvonta:

1. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

2. Tapio Strandberg Oy, erityisasiantuntija **********

3. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

osa-alue D, Turvallisuuskoordinaattori

1. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

2. Pöyry Finland Oy, erityisasiantuntija **********

3. Sitowise Oy, erityisasiantuntija **********

Puitesopimukset tulevat voimaan aikaisintaan 1.8.2018 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Rakentamispalveluliikelaitos allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus kestää kaksi vuotta ja sitä on mahdollista jatkaa kahden vuoden optiokaudella.

Rakentamispalveluliikelaitoksen osuus hankinnan yhteenlasketusta kokonaisarvosta arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 4 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön otettava kahden vuoden optiokausi.

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos:

     
     

    Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen kokonaistaloudellisesti kaupungille edullisimmaksi katsotulta sopimustoimittajalta.

    Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

    Päätös on ehdotuksen mukainen.

    Close

    Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

    Rakentamispalveluliikelaitos teettää asiakkaiden toimeksiannosta sekä omiin hankkeisiin liittyen mm. pilaantuneiden maiden, vesien, kaatopaikkojen ja sedimenttien kunnostamiseen ja vesilupahakemuksiin liittyvää näytteenottoa, riskinarviointia, suunnittelua ja valvontaa. Tehtävät liittyvät mm. alueiden rakentamiskelpoiseksi saattamiseen ja pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen. Työt kohdistuvat Helsingin kaupungin omistamiin alueisiin.

    Hankinta kilpailutettiin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ja rakentamispalveluliikelaitos Staran muodostamana hankintarenkaana. Hankintarenkaan osapuolet tekevät omat hankintaa koskevat päätökset ja sopimukset.

    Hankinta on jaettu kolmeen (3) eri osa-alueeseen seuraavasti:

    Tehtävä 1, Pilaantuneiden alueiden kunnostukseen liittyvät konsulttityöt.

    Tehtävä 2, Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemusten valmisteluun liittyvät konsulttityöt.

    Tehtävä 3, Erityisasiantuntijapalvelut:

    osa-alue A; In situ -kunnostus
    osa-alue B; Pohjaveden mallinnus
    osa-alue C; Riippumaton laadunvalvonta
    osa-alue D; Turvallisuuskoordinaattori

    Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella kaksi vuotiset puitesopimukset. Puitesopimuskausi alkaa aikaisintaan 1.8.2018. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahden vuoden optiokaudella.

    Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen puitesopimuskauden ajaksi.

    Hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 4 000 000 euroa rakentamispalveluliikelaitoksen osalta. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden vuoden optiokausi.

    Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan tehtävän 1 osalta neljä sopimustoimittajaa ja tehtävän 2 osalta kolme sopimustoimittajaa tehtävän 3 kunkin osa-alueen osalta kolme sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

    Hankintamenettely

    Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely 2018-2020” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 16.2.2018. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

    Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

    Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

    Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta.

    Tehtävissä 1 ja 2 tarjoajille on lisäksi asetettu vaatimuksia henkilöstön kokemusvuosille, yritysten referensseille ja käytettävälle kalustolle. Tarjoajien on myös pitänyt esittää selvitys puitesopimustoiminnan organisoinnista ja vastuista sekä laadunvarmistuksesta. Tehtävässä 1 on esitettävällä henkilöstöllä oltava erikseen määritellyt pätevyydet näytteenottoon ja katutöihin sekä vähimmäisvaatimukset täyttävä kokemus valvontatöistä. Lisäksi yrityksellä on oltava säteilyturvakeskuksen myöntämä turvallisuuslupa.

    Tehtävässä 3 on tarjottavalle henkilöstölle asetettu vähimmäisvaatimuksia koulutuksen ja alan työkokemuksen osalta.

    Saadut tarjoukset

    Määräaikaan 25.4.2018 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti yhdeksän (9) tarjoajaa. Tehtävää 1 koski seitsemän tarjousta, tehtävää 2 neljä tarjousta ja tehtävän 3 osa-aluetta A kahdeksan tarjousta, osa-aluetta B kuusi tarjousta, osa-aluetta C kahdeksan tarjousta ja osa-aluetta D kahdeksan tarjousta.

    Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja. Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan tiloissa

    Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

    Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

    A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n tehtävää 1 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia yrityksen referenssien osalta. Tarjouspyynnön mukaan yrityksen vuosien 2015-2017 referensseinä tulee olla vähintään 10 kpl pilaantuneen maan tutkimuskohdetta. Tarjoajalta ei löydy vaadittuja referenssejä tarjouksen liitteenä olevan yrityksen referenssejä koskevan selvityksen perusteella. Tarjous on siten suljettava pois tarjouskilpailusta.

    Sitowise Oy:n tehtävää 1 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia ympäristöteknisen valvojan osalta. Tarjouspyynnön mukaan tarjouksessa esitettävällä kunnostuksen ympäristöteknisellä valvojalla tulee olla vuosien 2015–2017 referensseissä vähintään viisi eri kunnostuskohdetta tai vaihtoehtoisesti yksi kunnostuskohde, jossa poistettu pilaantunut massamäärä on ollut vähintään 20 000 tn. Kyseisten kunnostuskohteiden valvontatyöstä valvojan tulee olla toteuttanut vähintään 70 %. Sitowise Oy:n nimeämän ympäristötekninen valvoja ei ole tarjouksessa nimetyssä valvontakohteessa 4 toteuttanut valvontatyöstä 70 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi mm. hankkeen tilaajalta saaduista kohteen laskutustiedoista. Tarjous on siten suljettava pois tarjouskilpailusta.

    Pöyry Finland Oy:n tehtävän 3 osa-aluetta A koskeva tarjous ei täytä vähimmäisvaatimuksia erityisasiantuntijan kokemuksen osalta. Tarjouspyynnössä osa-alueen A erityisasiantuntijalta vaaditaan vähintään 15 vuoden työkokemusta kyseiseen osaamisalueeseen liittyvien tehtävien hoitamisesta. Tarjouksessa nimetyn asiantuntijan työkokemukseksi on ilmoitettu 12 vuotta. Tarjous on siten suljettava pois tarjouskilpailusta.

    Sitowise Oy:n tehtävän 3 osa-alueen A tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia siltä osin kuin se koskee erityisasiantuntija ********** Vaatimukset eivät täyty kyseisen asiantuntijan koulutuksen osalta. Tarjouspyynnössä osa-alueen A erityisasiantuntijalta vaaditaan soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Tarjouksessa nimetyn asiantuntijan tutkinnoksi on ilmoitettu insinööri (amk). Tarjous on siten suljettava pois tarjouskilpailusta kyseisen erityisasiantuntijan osalta.

    Welado Oy:n tehtävän 3 osa-alueen C tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia siltä osin kuin se koskee erityisasiantuntija ********** Vaatimukset eivät täyty kyseisen asiantuntijan työkokemuksen osalta. Tarjouspyynnössä osa-alueen C erityisasiantuntijalta vaaditaan vähintään 10 vuoden työkokemusta kyseiseen osaamisalueeseen liittyvien tehtävien hoitamisesta. Osa-alue C koskee riippumattoman laadunvalvojan tehtäviä kaatopaikkojen sulkemiseen ja jätteiden hyödyntämiseen liittyen. Kyseisellä erityisasiantuntijalla ei ole 10 vuoden työkokemusta vaadituista työtehtävistä, mikä ilmenee mm. henkilön ansioluettelosta. Tarjous on siten suljettava pois tarjouskilpailusta kyseisen erityisasiantuntijan osalta.

    Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan toimitiloissa.

    Tarjousten vertailu

    Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten vertailussa laadun osuus on 60 % ja vertailuhinnan osuus 40 %.

    Laadunarviointi

    Laadunarvioinnissa käsiteltiin kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset.

    Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille osa-alueittain asetettujen laadunarviointikriteerien perusteella pisteet kustakin osa-alueesta. Laatuarvioinnin tarkemmat vertailuperusteet on esitetty tarjouspyynnössä. Laatuarvioinnin pisteet ovat liitteenä 1.

    Hinnanarviointi

    Tarjousten vertailuhinta muodostuu erikseen määritetyistä, veloitusperusteena olevista yksikköhinnoista. Vertailuhinnan laskentatapa on esitetty tarjouspyynnön liitteissä olleissa vertailuperusteissa sekä hintalomakkeessa.

    Hinta-arvioinnissa käsiteltiin kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset. Hintapisteet on esitetty liitteessä 1.

    Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

    Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

    Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos

      Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen kokonaistaloudellisesti kaupungille edullisimmaksi katsotulta sopimustoimittajalta.

      Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

      Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään osa-alueittain tehtävän 1 osalta neljän sopimustoimittajan ja tehtävän 2 sekä tehtävän 3 kunkin osa-alueen osalta kolmen sopimustoimittajan kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

      Esitetään, että sopimustoimittajia ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestelyyn valitaan tehtävittäin seuraavasti:

      Tehtävä 1: neljä (4) sopimustoimittajaa
      Tehtävä 2: kolme (3) sopimustoimittajaa
      Tehtävä 3: kolme (3) sopimustoimittajaa kuhunkin osa-alueeseen A-D eli yhteensä 12 sopimustoimittajaa

      Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:

      Tehtävä 1, Pilaantuneiden alueiden kunnostukseen liittyvät konsulttityöt:

      1. Vahanen Environment Oy
      2. Ramboll Finland Oy
      3. FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy
      4. Golder Associates Oy

      Tehtävä 2, Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemusten valmisteluun liittyvät konsulttityöt:

      1. Vahanen Environment Oy
      2. Ramboll Finland Oy
      3. Sitowise Oy

      Tehtävä 3, Erityisasiantuntijapalvelut

      osa-alue A, In situ -kunnostus:

      1. Golder Associates Oy, erityisasiantuntija **********

      2. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

      3. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

      osa-alue B, Pohjaveden mallinnus:

      1. Ramboll Finland Oy, erityisasiantuntija **********

      2. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

      3. Ramboll Finland Oy, erityisasiantuntija **********

      osa-alue C, Riippumaton laadunvalvonta:

      1. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

      2. Tapio Strandberg Oy, erityisasiantuntija **********

      3. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

      osa-alue D, Turvallisuuskoordinaattori:

      1. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija **********

      2. Pöyry Finland Oy, erityisasiantuntija **********

      3. Sitowise Oy, erityisasiantuntija **********

      Close

      This decision was published on 18.06.2018

      MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

      Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

      OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
      Oikaisuvaatimusaika

      Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

      Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

      Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

      Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

      Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

      Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

      Oikaisuvaatimusviranomainen

      Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

      Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

      Sähköpostiosoite:
      helsinki.kirjaamo@hel.fi
      Postiosoite:
      PL 10
       
      00099 HELSINGIN KAUPUNKI
      Faksinumero:
      (09) 655 783
      Käyntiosoite:
      Pohjoisesplanadi 11-13
      Puhelinnumero:
      (09) 310 13700 (Yleishallinto)

      Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

      Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

      Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

      • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
      • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
      • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

      Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

      Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

      Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

      Pöytäkirja

      Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

      VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
      Valitusaika

      Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

      Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

      Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

      Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

      Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

      Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

      Valitusviranomainen

      Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

      Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

      Postiosoite:
      Radanrakentajantie 5
       
      00520 HELSINKI
      Sähköpostiosoite:
      markkinaoikeus@oikeus.fi
      Faksinumero:
      029 56 43314
      Käyntiosoite:
      Radanrakentajantie 5
      Puhelinnumero:
      029 56 43300
      Valituksen muoto ja sisältö

      Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

      Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

      • päätös, johon haetaan muutosta
      • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
      • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

      Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

      Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

      Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

      Valitukseen on liitettävä

      • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
      • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
      • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
      Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

      Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

      Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

      Sähköpostiosoite:
      helsinki.kirjaamo@hel.fi
      Postiosoite:
      PL 10
       
      00099 HELSINGIN KAUPUNKI
      Faksinumero:
      (09) 655 783
      Käyntiosoite:
      Pohjoisesplanadi 11-13
      Puhelinnumero:
      (09) 310 13700 (Yleishallinto)

      Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

      Odotusaika

      EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

      Oikeudenkäyntimaksu

      Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

      Pöytäkirja

      Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

      Close

      Presenter information

      toimitusjohtaja
      Timo Martiskainen

      Ask for more info

      Veli-Pekka Perttinä, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 73012

      veli-pekka.perttina@hel.fi