Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely 2018-2020 (optio vuosille 2020-2022)

HEL 2017-012223
More recent handlings
Case 5. / 64 §

Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely: optiokauden käyttöönotto 1.8.2020 - 31.7.2022

Board of Construction Services (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen jatkamaan kahdella (2) optiovuodella pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvien konsulttipalveluiden puitesopimuksia johtokunnan päätöksen 14.6.2018 § 94 mukaisesti ajalla 1.8.2020 - 31.7.2022.

Hankinnan ennakoitu arvo on 4 000 000 euroa (alv 0%).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Stara on kilpailuttanut ympäristöteknisten konsulttipalveluiden hankintaa koskevan puitesopimuksen. Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta on tehnyt hankintaa koskevan päätöksen 14.6.2018 § 94, jonka mukaan puitesopimus on tehty seuraavien toimittajien kanssa:

Tehtävä 1: Pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät konsulttityöt:

  • 1. Vahanen Environment Oy
  • 2. Ramboll Finland Oy
  • 3. FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy
  • 4. Golder Associates Oy

Tehtävä 2: Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemusten valmisteluun liittyvät konsulttityöt:

  • 1. Vahanen Environment Oy
  • 2. Ramboll Finland Oy
  • 3. Sitowise Oy

Tehtävä 3: Erityisasiantuntijapalvelut

Osa-alue A, In situ -kunnostus:

  • 1. Golder Associates Oy, erityisasiantuntija Tuomi
  • 2. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Valo
  • 3. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Takala

Osa-alue B, Pohjaveden mallinnus:

  • 1. Ramboll Finland Oy, erityisasiantuntija Karvonen
  • 2. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Takala
  • 3. Ramboll Finland Oy, erityisasiantuntija Warsta

Osa-alue C, Riippumaton laadunvalvonta:

  • 1. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Sjölund
  • 2. Tapio Strandberg Oy, erityisasiantuntija Strandberg
  • 3. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Sarkkila

Osa-alue D, Turvallisuuskoordinaattori:

  • 1. Vahanen Environment Oy, erityisasiantuntija Nurminen
  • 2. Pöyry Finland Oy, erityisasiantuntija Ståhl
  • 3. Sitowise Oy, erityisasiantuntija Hyvärinen

Staran kaupunkitekniikan rakentaminen järjesti tarjouskilpailun ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestelystä hankintarenkaana kaupunkiympäristötoimialan kanssa vuonna 2018. Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan tekemään puitesopimukset kahdeksi vuodeksi pilaantuneiden alueiden kunnostukseen liittyvistä konsulttitöistä (tehtävä 1) neljän konsulttiyrityksen kanssa, Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemusten valmisteluun liittyvistä konsulttitöistä (tehtävä 2) kolmen konsulttiyrityksen kanssa sekä seuraavista henkilöillä tarjotuista erityisasiantuntijapalveluista: In Situ -kunnostus 3 henkeä kahdesta eri konsulttiyrityksestä (tehtävä 3A), Pohjaveden mallinnus 3 henkeä kahdesta eri yrityksestä (tehtävä 3B), Riippumaton laadunvalvonta 3 henkeä kahdesta eri yrityksestä (tehtävä 3C) ja Turvallisuuskoordinaattori 3 henkeä kolmesta eri yrityksestä (tehtävä 3D).

Kuluvan kahden vuoden sopimuskauden aikana yhteistyö puitesopimuskonsulttien kanssa on sujunut hyvin ja uudella kilpailutuksella ei tämän hetkisessä tilanteessa saataisi kokonaistaloudellisesti edullisempia sopimuksia. Sopimuskauden aikana on jatkettu isojen projektien toteutussuunnittelua ja muiden merkittävien hankkeiden toteutusta.

Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen (2) optiovuoteen. Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin hankintojen ennakoitu arvo myös optiokauden osalta.

Hankintalain 41 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin avointa tai rajoitettua menettelyä käyttäen tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.

Konsulttipalveluiden hankinnassa täyttyvät hankintalain 41 §:n mukaiset suorahankintaa koskevat edellytykset. Hankintayksiköllä on siten oikeus jatkaa optiokaudella hankintaa koskevaa sopimusta päätöksessä ilmoitettujen yritysten kanssa ajalla 1.8.2020 - 31.7.2022.

Close

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 14.06.2018 § 94

14.06.2018 Ehdotuksen mukaan

Close

This decision was published on 15.06.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Vesa Isokauppila, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 71047

vesa.isokauppila@hel.fi