Herttoniemen alueurakan lisätyövarauksen korottaminen
- Yksikön päällikkö 17.08.2023
- Buildings and Public Areas Sub-committee 10/30.06.2022
- Buildings and Public Areas Sub-committee 10/30.06.2022
- Buildings and Public Areas Sub-committee 17/02.12.2021
- Buildings and Public Areas Sub-committee 16/18.11.2021
- Tekninen johtaja 05.07.2021
- Buildings and Public Areas Sub-committee 3/06.02.2020
- Ylläpitopäällikkö 25.09.2018
- Ylläpitopäällikkö 25.09.2018
- Buildings and Public Areas Sub-committee 11/14.06.2018
Herttoniemen alueurakan lisätyövarauksen korottaminen vuosille 2022 - 2023
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa yleisten alueiden kunnossapidon Herttoniemen alueurakan lisätyövarausta seuraavasti.
- Herttoniemen alueurakan lisätyövarausta korotetaan 1 463 000 euroa (alv. 0 %) siten, että lisätyövaraus on koko urakan ajalle 2018 - 2023 yhteensä 5 053 000 euroa (alv. 0 %).
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Ville Andersson. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 14.6.2018 oikeuttanut silloisen kaupunkiympäristön toimialan ylläpitopalvelun (nykyinen yleiset alueet palvelu) käyttämään Herttoniemen alueurakkaan 1.10.2018 - 30.9.2023 kestävällä sopimuskaudella 7 184 199,80 euroa (alv. 0 %) sekä mahdollisesti tuleviin lisätöihin tai velvoitteisiin enintään 640 000 euroa (alv. 0 %).
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto korotti 6.2.2020 Herttoniemen alueurakan lisätyövarausta 960 000 eurolla. Korotustarve aiheutui edellisen vuoden runsaslumisesta talvesta. Korottaessaan alkuperäistä lisätyövarausta rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on oikeuttanut kaupunkiympäristön toimialan ylläpitopalvelun (nykyinen yleiset alueet palvelu) käyttämään koko sopimuskaudella tuleviin lisätöihin tai velvoitteisiin enintään 1 600 000 euroa (alv. 0 %).
Herttoniemen alueurakan lisätyövarausta korotettiin 5.7.2021 teknisen johtajan viranhaltijapäätöksellä 800 000 euroa siten, että lisätyövaraus on koko sopimuskauden ajalle yhteensä 2 400 000 euroa (alv. 0 %).
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto korotti 18.11.2021 Herttoniemen alueurakan lisätyövarausta 1 190 000 eurolla. Korotustarve aiheutui poikkeuksellisen runsaslumisesta talvesta. Korottaessaan lisätyövarausta rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on oikeuttanut kaupunkiympäristön toimialan yleiset alueet palvelun käyttämään koko sopimuskaudella tuleviin lisätöihin tai velvoitteisiin enintään 3 590 000 euroa (alv. 0 %).
Tämän korotustarpeen on aiheuttanut poikkeuksellisen runsasluminen talvi vuonna 2022. Kustannukset ovat kasvaneet lisäkalustotarpeista sekä lisääntyneestä lumen kuljetuksesta lumenvastaanottopaikoille ja tehostettujen pyöräväylien talvihoidosta. Lisäksi talvesta 2020 lähtien lumen kuljetuskustannukset ovat kasvaneet niinä talvina, kun varapaikkoja on otettu käyttöön. Valvova viranomainen ei ole sallinut säilyttää lunta lumen varavastaanottopaikoilla. Lumet on täytynyt kuljettaa varsinaisille lumen vastaanottopaikoille. Tänä talvena näiden kuljetusten kustannukset olivat 185 360 euroa (alv. 0 %).
Korotustarpeeseen vaikuttaa myös urakkaan kuuluvien hoito- ja korjaustöiden sidottujen määrien ylittyminen. Näitä määriin sidottuja töitä ovat esimerkiksi asfaltin paikkaus, reunakivien korjaaminen, liikennemerkkien vaihto sekä varusteiden ja kalusteiden korjaus.
Lisämäärärahan tarve vuosina 2018 - 2022:
- Talvella 2018 - 2019 lunta oli enimmillään 46 cm (7.2.). Vuoden lisätyökustannukset olivat yhteensä 790 238,20 euroa, joista talven lisätyökustannusten osuus oli 524 858,64 euroa.
- Talvella 2019 - 2020 lunta oli enimmillään: 3 cm (16.4.). Vuoden lisätyökustannukset olivat 441 997,71 euroa, joista talven lisätyökustannusten osuus oli 162 816,11 euroa.
- Talvella 2020 - 2021 lunta oli enimmillään: 37 cm (3.2.). Vuoden lisätyökustannukset olivat 1 287 883,41 euroa, joista talven lisätyökustannusten osuus oli 987 077,55 euroa.
- Talvella 2021 - 2022 lunta oli enimmillään: 69 cm (22.2). Talven 2022 lisätyökustannukset olivat yhteensä 1 071 717,36 euroa, joista lumenajon osuus oli 817 287,75 euroa.
Urakan alusta, lokakuusta 2018 toukokuun loppuun 2022, laskutetut lisätyökustannukset ovat yhteensä 3 627 671,36 euroa, joista talven lisätyökustannusten osuus on 2 746 469,66 euroa. Laskuttamatta olevia lisätöitä vuosille 2022 - 2023 on tällä hetkellä 133 997,86 euroa. Kaikkiaan vuosien 2018 - 2023 lisätyökustannukset ovat tällä hetkellä 3 761 669,22 euroa.
Arvio korotustarpeesta 1 463 000 euroa (alv. 0 %) perustuu urakan aiempien vuosien keskimääräisiin lisätyökustannuksiin ja urakan määräsidottujen töiden keskimääräisiin kustannuksiin. Loppuvuodelle 2022 lisätyövarauksen arvio on yhteensä 640 062,50 euroa (alv. 0 %). Vuodelle 2023 lisätyö- sekä lumenajovarauksen arvio on 822 937,50 euroa (alv. 0 %).
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 18.11.2021 § 94
06.02.2020 Ehdotuksen mukaan
14.06.2018 Ehdotuksen mukaan
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 05.07.2021 § 149
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Ylläpito Ylläpitopäällikkö 25.09.2018 § 20
This decision was published on 04.07.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Anna-Mari Tiitinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 42148
Ville Andersson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 33029