Jätkäsaaren L3 varaston hankesuunnitelman hyväksyminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-002855
More recent handlings
Case 3. / 49 §

Jätkäsaaren L3 varaston hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

A
Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Jätkäsaaren L3 varaston välittömien korjaustöiden 29.3.2018 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 14 935 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 510 000 euroa helmikuun 2018 kustannustasossa.

B
Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöksen lainvoimaisuutta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Jätkäsaaren L3 varasto on Lars Sonckin suunnittelema vuonna 1924 valmistunut varastorakennus joka on suojeltu asemakaavassa merkinnällä sr-1. Helsingin kaupungin pelastuslaitos on antanut korjausmääräyksen palo- ja pelastusturvallisuuden parantamisesta sekä velvoittanut hakemaan kiinteistölle käyttötarkoituksen muutosta, jos nykyinen toiminta kokoontumis- ja liikekäytössä jatkuu.

Rakennuksen käyttötarkoituksen muutosta on tarkoitus hakea kiinteistön 1 ja 2 kerrokseen 5 vuoden määräajaksi, toteuttaa siitä johtuvat palo- ja poistumisturvallisuudesta aiheutuvat muutokset sekä uudistaa kohteen LVIS- tekniikka vastaamaan muuttuvaa käyttötarkoitusta.

Close

Jätkäsaaren L3 varastossa kesäkuussa 2017 tapahtuneen tulipalon jälkeen tehdyssä ylimääräisessä palotarkastuksessa havaittiin kiinteistössä puutteita palo- ja pelastusturvallisuudessa sekä havaittiin kiinteistön käyttötarkoituksen poikkeavan kohteen rakennusluvan mukaisesta toiminnasta. Helsingin kaupungin pelastuslaitos on asettanut kiinteistölle korjausmääräyksen, jossa kiinteistön palo- ja pelastusturvalisuutta on parannettava ja kiinteistön käyttötarkoitus on saatettava vastaamaan nykyistä toimintaa. Rakennuksen vuokralaiset on irtisanottu jotta korjaustyöt voidaan suorittaa.

Käyttötarkoituksen muutos 1 ja 2 krs.ssa varastokäytöstä kokoontumis - ja liiketilakäyttöön edellyttää palo- ja poistumisturvallisuuden parantamista, jonka johdosta mm. merenpuoleiselle 2 kerroksen terassille joudutaan rakentamaan kaide sekä kaksi poistumistie porrasta. Rakennuksen sisätiloihin joudutaan rakentamaan uusia Wc tiloja vastaamaan kiinteistön käyttötarkoitusta.

Korjaustyön yhteydessä rakennukseen rakennetaan ilmanvaihtojärjestelmä konehuoneineen sekä uusitaan vanhentunut sähkötekniikka vastaamaan nykymääräyksiä.

Kiinteistön haitta-aine selvityksen mukaan kiinteistön lattiat 1 ja 2 kerroksessa joudutaan pinnoittamaan varaston lattiapinnoitteessa käytetyn valuasfaltin takia.

Korjaustyöt tehdään rakennuksen arkkitehtuuria säästävänä kaavamääräysten ja kaupungin museon ohjeistuksen mukaisesti.

Vuorovaikutus

Vuokranmääräytymisperusteena pinta-ala 10 214 htm².

Kaupunkiympäristön toimialan rakennetun omaisuuden hallinnan asiakaspäällikön mukaan vuokra tulee olemaan korjaustöiden jälkeen 16,50 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokra on 11,50 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra on 5,00 euroa/htm²/kk.

Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.

Kohde tullaan vuokramaan kaupungin ulkopuolisille toimijoille pitkäaikaisilla vuokrasopimuksilla.

Rahoitus

Hanke on tarkoitus sisällyttää kaupunginvaltuuston 29.11.2017 hyväksymään talousrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan vuosiksi 2018 - 2027.

Väistötilat

Hankkeella ei ole väistötilantarvetta.

Aikataulu ja toteutus

Hankkeen alustava suunnittelu- ja toteutusaikataulu on seuraava:

- hankesuunnittelu 1/2018 - 3/2018
- toteutussuunnittelu 4/2018 - 6/2018
- rakentamisen valmistelu 5/2018 - 8/2018
- rakentaminen 7/2018 - 3/2019

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.

Close

This decision was published on 25.04.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Ask for more info

Kalevi Aittola, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 75185

kalevi.aittola@hel.fi

Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38458

sakari.heikkinen@hel.fi

Attachments

1. Hankesuunnitelma 29.3.2018
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.