Jätkäsaaren L3 varaston hankesuunnitelman hyväksyminen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-002855
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 49 §

Jätkäsaaren L3 varaston hankesuunnitelman hyväksyminen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

A
Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Jätkäsaaren L3 varaston välittömien korjaustöiden 29.3.2018 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 14 935 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 510 000 euroa helmikuun 2018 kustannustasossa.

B
Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöksen lainvoimaisuutta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Jätkäsaaren L3 varasto on Lars Sonckin suunnittelema vuonna 1924 valmistunut varastorakennus joka on suojeltu asemakaavassa merkinnällä sr-1. Helsingin kaupungin pelastuslaitos on antanut korjausmääräyksen palo- ja pelastusturvallisuuden parantamisesta sekä velvoittanut hakemaan kiinteistölle käyttötarkoituksen muutosta, jos nykyinen toiminta kokoontumis- ja liikekäytössä jatkuu.

Rakennuksen käyttötarkoituksen muutosta on tarkoitus hakea kiinteistön 1 ja 2 kerrokseen 5 vuoden määräajaksi, toteuttaa siitä johtuvat palo- ja poistumisturvallisuudesta aiheutuvat muutokset sekä uudistaa kohteen LVIS- tekniikka vastaamaan muuttuvaa käyttötarkoitusta.

Stäng

Jätkäsaaren L3 varastossa kesäkuussa 2017 tapahtuneen tulipalon jälkeen tehdyssä ylimääräisessä palotarkastuksessa havaittiin kiinteistössä puutteita palo- ja pelastusturvallisuudessa sekä havaittiin kiinteistön käyttötarkoituksen poikkeavan kohteen rakennusluvan mukaisesta toiminnasta. Helsingin kaupungin pelastuslaitos on asettanut kiinteistölle korjausmääräyksen, jossa kiinteistön palo- ja pelastusturvalisuutta on parannettava ja kiinteistön käyttötarkoitus on saatettava vastaamaan nykyistä toimintaa. Rakennuksen vuokralaiset on irtisanottu jotta korjaustyöt voidaan suorittaa.

Käyttötarkoituksen muutos 1 ja 2 krs.ssa varastokäytöstä kokoontumis - ja liiketilakäyttöön edellyttää palo- ja poistumisturvallisuuden parantamista, jonka johdosta mm. merenpuoleiselle 2 kerroksen terassille joudutaan rakentamaan kaide sekä kaksi poistumistie porrasta. Rakennuksen sisätiloihin joudutaan rakentamaan uusia Wc tiloja vastaamaan kiinteistön käyttötarkoitusta.

Korjaustyön yhteydessä rakennukseen rakennetaan ilmanvaihtojärjestelmä konehuoneineen sekä uusitaan vanhentunut sähkötekniikka vastaamaan nykymääräyksiä.

Kiinteistön haitta-aine selvityksen mukaan kiinteistön lattiat 1 ja 2 kerroksessa joudutaan pinnoittamaan varaston lattiapinnoitteessa käytetyn valuasfaltin takia.

Korjaustyöt tehdään rakennuksen arkkitehtuuria säästävänä kaavamääräysten ja kaupungin museon ohjeistuksen mukaisesti.

Vuorovaikutus

Vuokranmääräytymisperusteena pinta-ala 10 214 htm².

Kaupunkiympäristön toimialan rakennetun omaisuuden hallinnan asiakaspäällikön mukaan vuokra tulee olemaan korjaustöiden jälkeen 16,50 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokra on 11,50 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra on 5,00 euroa/htm²/kk.

Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.

Kohde tullaan vuokramaan kaupungin ulkopuolisille toimijoille pitkäaikaisilla vuokrasopimuksilla.

Rahoitus

Hanke on tarkoitus sisällyttää kaupunginvaltuuston 29.11.2017 hyväksymään talousrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan vuosiksi 2018 - 2027.

Väistötilat

Hankkeella ei ole väistötilantarvetta.

Aikataulu ja toteutus

Hankkeen alustava suunnittelu- ja toteutusaikataulu on seuraava:

- hankesuunnittelu 1/2018 - 3/2018
- toteutussuunnittelu 4/2018 - 6/2018
- rakentamisen valmistelu 5/2018 - 8/2018
- rakentaminen 7/2018 - 3/2019

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.

Stäng

Detta beslut publicerades 25.04.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Mer information fås av

Kalevi Aittola, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 75185

kalevi.aittola@hel.fi

Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38458

sakari.heikkinen@hel.fi

Bilagor

1. Hankesuunnitelma 29.3.2018

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.