Kallahden luonnonhoidon toteutussuunnitelma, töiden uudelleen aloittaminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-003918
More recent handlings
§ 26

Kallahden luonnonhoidon toteutussuunnitelma, töiden uudelleen aloittaminen

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä Kallahden luonnonhoidon toteutussuunnitelman töiden uudelleen aloittamisen.

Päätöksen perustelut

Lähtökohdat

Kallahden luonnonhoidon toteutussuunnitelma hyväksyttiin 17.12.2013 yleisten töiden lautakunnassa ohjeellisena noudatettavaksi. Suunnitelman mukaiset työt aloitettiin alueella vuonna 2014, mutta ne keskeytettiin jo saman vuoden syksyllä luonnonhoitotöistä johtuneiden erimielisyyksien vuoksi. Erimielisyydet johtuivat kuvioilla 48 ja 51 tehdyistä pystyyn kuolleiden mäntyjen kaadoista (ks. kartta kyseistä kuvioista liitteenä olevan Kallahden luonnonhoidon toteutussuunnitelman lopusta) liite 1.

Syksyllä 2015 Helsingin kaupungin metsäsuunnittelija ja luontojärjestöjen edustaja kävivät alueella (kuvioilla 48,51) arvioimassa tilannetta uudelleen. Tämän maastokäynnin muistio on liitteenä 2. Tämän käynnin lopputuloksena tultiin siihen tulokseen, että työt voidaan aloittaa uudelleen tietyin reunaehdoin. Näitä reunaehtoja kuvioilla 48 ja 51 ovat:

  1. Huonokuntoisiksi ja vaarallisiksi arvioituja puita kaadetaan vain virallisten ulkoilureittien varsilta - nämä reitit on merkitty hakkuukarttaan ruskealla tuplakatkoviivalla
  2. Kovatyviseksi ja latvustonsa ja oksistonsa puolesta turvalliseksi havaitut pystyyn kuolleet männyt jätetään kaatamatta, vaikka ne sijaitsevatkin reittien varsilla
  3. Samassa yhteydessä sovittiin myös latvusukkojen tekemisestä kyseisille kuvioille. Näiden latvusaukkojen paikka on merkitty viitteellisesti raportin lopussa olevaan liitekarttaan.
  4. Sovittiin myös, että ennen em. toimenpiteitä, työt katselmoidaan vielä maastossa yhdessä luontojärjestöjen edustajan kanssa
  5. Suunnitelmassa olevat muut toimenpiteet voidaan tehdä alkuperäisen suunnitelman mukaan, joskin reittien varsien hoidossa noudatetaan em. periaatteita
 

This decision was published on 11.04.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Antti Siuruainen, metsäsuunnittelija, puhelin: 09 310 75252

antti.siuruainen@hel.fi

Decisionmaker

Raimo K Saarinen
maankäyttöjohtaja

Attachments

2. Muistio maastokäynnistä
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.