Tarjouksen valinta: kotihoidon optimointiohjelman hankinta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-004550
More recent handlings
Case 6. / 164 §
This decisionmaker is no longer active

Kotihoidon optimointiohjelman hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti:

A hyväksyä kotihoidon optimointiohjelman kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan:
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Esittelijän ehdotuksesta poiketen hyväksyessään hankinnan lautakunta edellyttää, että

  • kotihoidon kehittämistä ja asiakkaiden käytettävissä olevaa aikaa sekä työntekijöiden jaksamista tuetaan myös muilla tavoin kuin tietoteknisten välineiden hankinnoilla. Lisäksi lautakunta edellyttää, että kotihoidon työntekijöiden työssään käyttämien autojen pysäköinnin ongelmia selvitetään ja ratkaistaan asiakaskäyntien ja asiakkaan luona käytettävän ajan optimoimiseksi, sekä
  • reittien ja tauotusten optimoinnista saatava säästö henkilökunnan työajassa ohjataan kokonaisuudessaan hoitoajan lisäämiseen ja hoivan laadun parantamiseen.

Käsittely

Kotihoitopäällikkö Jaana Nummijoki ja vastaava hankinta-asiantuntija Tuomas Riihivaara olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Mari Rantanen: Hyväksyessään hankinnan lautakunta edellyttää, että kotihoidon kehittämistä ja asiakkaiden käytettävissä olevaa aikaa sekä työntekijöiden jaksamista tuetaan myös muilla tavoin kuin tietoteknisten välineiden hankinnoilla. Lisäksi lautakunta edellyttää, että kotihoidon työntekijöiden työssään käyttämien autojen pysäköinnin ongelmia selvitetään ja ratkaistaan asiakaskäyntien ja asiakkaan luona käytettävän ajan optimoimiseksi.

Kannattaja: jäsen Sandra Hagman

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen 1 yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 2:
Jäsen Katju Aro: Hyväksyessään hankinnan lautakunta edellyttää, että reittien ja tauotusten optimoinnista saatava säästö henkilökunnan työajassa ohjataan kokonaisuudessaan hoitoajan lisäämiseen ja hoivan laadun parantamiseen.

Kannattaja: jäsen Johan Lund

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Katju Aro): Hyväksyessään hankinnan lautakunta edellyttää, että reittien ja tauotusten optimoinnista saatava säästö henkilökunnan työajassa ohjataan kokonaisuudessaan hoitoajan lisäämiseen ja hoivan laadun parantamiseen.

Jaa-äänet: 5
Tapio Bergholm, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Matias Pajula, Karita Toijonen

Ei-äänet: 8
Katju Aro, Leo Bergman, Sandra Hagman, Kati Juva, Johan Lund, Mari Rantanen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Katju Aron vastaehdotuksen äänin 8 - 5.

See table with voting results

Äänestys 1

Ayes: Esityksen mukaan

Noes: Hyväksyessään hankinnan lautakunta edellyttää, että reittien ja tauotusten optimoinnista saatava säästö henkilökunnan työajassa ohjataan kokonaisuudessaan hoitoajan lisäämiseen ja hoivan laadun parantamiseen.

Member Political group
Bergholm, Tapio No council group
Heistaro, Sami No council group
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Toijonen, Karita No council group
Close
Member Political group
Aro, Katju No council group
Bergman, Leo No council group
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Lund, Johan No council group
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Tuure, Tuomas No council group
Vesikansa, Sanna No council group
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
No council group 3 5 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 1 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 0 1 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 0 1 0 0
Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää:

A hyväksyä kotihoidon optimointiohjelman kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan:
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Close

Vastaava hankinta-asiantuntija Tuomas Riihivaara ja kotihoitopäällikkö Jaana Nummijoki ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.12.2017 § 334 päättänyt viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Kilpailutuksen taustaa

Hankinnan kohteena on kotihoidon toimintaa tukeva optimointiohjelma, jonka avulla varmistetaan asiakkaiden saaman palvelun laadun ja työntekijöiden sujuvan työn sekä jaksamisen kannalta toimivimmat reititykset asiakaskäynneille.

Optimointi täydentää ja lisää jo käytössä olevan toiminnanohjauksen (PegasosMukana) toimivuutta. Optimointiohjelma suunnittelee sekä asiakkaiden tarpeita vastaavan palvelun että antaa asiakkaille tarkemman aikaikkunan (0,5 h) kotikäynnin ajankohdasta. Ohjelma myös reitittää optimaalisesti työntekijän kulkemisen asiakkaan luokse, mikä edesauttaa työntekijöiden työn sujuvuutta ja täten edesauttaa työssä jaksamista. Reititys tehdään käytettävissä olevaa henkilökuntaa optimoiden siten, että asiakaskäynnit saadaan toteutettua riittävällä hoitajamäärällä. Reitityksen suunnittelu pitää sisällään asiakaskäyntien jaon hoitajille, yhden hoitajan työvuoron aikana tekemän käyntijärjestyksen ja kulkureitin suunnittelun.

Idän palvelualueen Kaakkoisessa kotihoitoyksikössä, Laajasalon lähipalvelualueilla tehtiin marraskuu 2015 – kesäkuu 2016 välisenä aikana kokeilu kotihoidon optimoinnin mahdollisuuksista yhdessä henkilöstön kanssa. Henkilöstö antoi palautetta ja korjausehdotuksia koko kokeilun ajan. Työvuoroon optimoitu tauotus mm. ruokatauko, toteutui hyvin. Kokeilun lopputulokset olivat lupaavia. Kokeilun aikana saatiin käytännössä todennettua, että mukana olleilla alueilla asiakaskäynnit oli tehtävissä 10 % nykyistä pienemmällä henkilöstöllä. Optimoimalla hoitajien päivittäiset reitit paremmin heidän työpanostaan pystytään kohdentamaan asiakkaiden lisääntyviin tarpeisiin.

Optimointiohjelman hankinnan ja käyttöönoton kanssa samaan aikaan valmistellaan Apotti-potilastietojärjestelmän käyttöönottoa Helsingissä. Optimointiohjelman hankinnan tavoitteena on hankkia käyttöön ohjelma, joka toimii sekä Apotin kanssa että siirtymäkautena ennen Apotin käyttöönottoa. Siirtymäkautena optimointiohjelmaa käyttävät manuaalisesti noin 70 työnsuunnittelijaa Helsingin kotihoidossa ja Apotti-integraatiossa vuoden 2020 ohjelman käyttö automatisoituu. Optimointiohjelman käyttöönotto jo ennen Apotti-integraatiota on tärkeää, jotta ohjelmiston käyttö on sujuvaa heti integraation jälkeen. Kotihoidon palvelualueilla on aloitettu työskentely optimointiohjelman käyttöönottoon liittyvien toimintatapojen yhtenäistämiseksi.

Vantaan kaupunki voi tarvittaessa myös ostaa palvelun samoilla ehdoilla ja hinnoilla kuin Helsinki. Vantaan kaupunki päättää itse kyseisen option käytöstä.

Hankittavalla optimointiohjelmalla pyritään saamaan hyötyjä sekä toiminnan tehostumisen, asiakaspalvelun parantumisen että työntekijöiden hyvinvoinnin lisääntymisen kautta. Hankinnan tavoitteita ovat:

  • Asiakkaalle tarjotaan hoitajan oikea osaaminen oikeaan aikaan asiakkaan tarpeen mukaisesti. Asiakkaan kokema laatu paranee kun vastuuhoitajamalli toimii entistä paremmin ja hoitaja on paikalla tarkemmin sovitussa aikataulussa.
  • Vastuuhoitajamallin toteutuessa asiakasta hoitavien hoitajien määrä vähenee.
  • Helsingin kaupungin kotihoidon palvelut ovat entistä kilpailukykyisemmät sekä kustannustehokkuuden että laadun näkökulmasta.
  • Henkilökunnan työhyvinvointi lisääntyy oikeudenmukaisen työnjaon, oikein mitoitetun henkilökunnan kapasiteetin ja oman työn hallinnan kautta. Kiire vähenee, kun työntekijällä on jokaiselle asiakkaalleen aika reitillään ja työvuoronaikainen tauottamisen on hallittua ja suunnitelmallista.
  • Optimoinnin takaisinmaksusuunnitelmassa arvioidaan, että osa nykyisistä työnsuunnittelijoista (n. 70) palaa välittömään asiakastyöhön.

Tarjouskilpailu

Kotihoidon optimointiohjelman hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti neuvottelumenettelynä. Hankinnan suunnittelu on aloitettu vuoden 2017 tammikuussa sosiaali- ja terveystoimialan kotihoidon, hankintapalvelujen ja tietohallinnon edustajien sekä ulkopuolisen konsultin yhteistyönä. Hankinnan suunnittelua on tehty tiiviissä yhteistyössä Apotti-hankkeen sekä markkinakartoitukseen osallistuneiden toimittajien kanssa. Vantaan kaupunki voi tarvittaessa myös ostaa palvelun samoilla ehdoilla kuin Helsinki.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankinnan sisältö sekä tarjoajille ja hankinnan kohteelle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Optimointiohjelman hankinnasta on laadittu takaisinmaksulaskelma, jonka perusteella ohjelma maksaa itsensä takaisin jo kesken ensimmäisen käyttöönoton, ennen kuin ohjelma on koko kaupungin laajuisessa käytössä.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä.

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty hankinnan kohteelle asetetut laadulliset ja tekniset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tarjousten valintaperuste on hinta-laatu-suhde. Alustavat hintakomponentit, vertailuperusteet ja painoarvot, alatekijät ja alatekijöiden painoarvot on kirjattu liitteisiin (hankintayksikkö täsmentää vertailuperusteiden lopulliset painoarvot, alatekijät ja alatekijöiden painoarvot lopulliseen tarjouspyyntöön).

Tehtävä sopimus

Sopimuskausi on toistaiseksi voimassa oleva ja suunniteltu alkavaksi 1.10.2018.

Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus sellaiselle kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi maakunnalle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, esimerkiksi maakunnalla, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua. Muutoin sopimuksen irtisanomis- ja purkamisehdot on tarkemmin määritelty liitteenä olevan sopimusluonnoksen luvuissa 18 ja 19.

Close

This decision was published on 27.06.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 159, 160, 163 (A), 164 (A), 165 (A, B), 168, 169, 170, 171, 172, 173, 177 ja 178 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 161, 162, 163 (B), 164 (B), 165 (C), 167, 174, 175 ja 176 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43217

tuomas.riihivaara@hel.fi

Attachments

1. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
3. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
5. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
8. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
9. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.