Rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muutostyöt pelastuslaitoksen käyttöön, hankesuunnitelman laajentaminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-004893
More recent handlings
Case 8. / 74 §

Rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muutostyöt pelastuslaitoksen käyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muuttamista pelastuslaitoksen käyttöön koskevan 26.4.2018 päivätyn hankesuunnitelman. Hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 700 000 euroa 2/2018 kustannustasossa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankkeen tarkoituksena on Malmin lentokenttäalueella sijaitsevan rajavartiostolta vapautuneen vartiolentolaivueen tukikohtakiinteistön osan muuttaminen pelastuslaitoksen ajoneuvokorjaamon, keskusvaraston, elektroniikkahuollon ja puusepän työpajan käyttöön.

Toimintojen siirto keskuspelastusasemalta Malmille mahdollistaa Kallion keskuspelastusaseman kiinteistön vesi- ja viemärisaneerauksen, jonka hankesuunnitelman pelastuslautakunta hyväksyi 21.3.2017 ja rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 8.3.2018. Vesi- ja viemärisaneerauksen jälkeen keskuspelastusasemalta vapautunutta tilaa voidaan käyttää varakaluston säilyttämiseen ja vapauttaa nykyisin toisaalla kaupungissa säilytyspaikkoina sijaitsevia väestönsuojatiloja ulkoiseen vuokraukseen.

Malmilla sijaitseva rajavartiolaitoksen rakennus on rakennettu kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa on valmistunut 1979 ja toinen osa 1996. Rakennuksen vanhemman osan on suunnitellut arkkitehtitoimisto Osmo Sipari ja uudemman osan arkkitehtitoimisto Virkkunen & Co.

Rakennus muodostuu kahdesta n. 700 m² hallitilasta ja hallitilat yhdistävästä kaksikerroksisesta toimisto-osasta. Rakennuksen nykyinen bruttoala 2 901 m², kerrosala 2 889 m² ja tilavuus 18 110 m³. Rakennus siirtyi kaupan myötä Helsingin kaupungin omistukseen ja on tällä hetkellä tyhjillään. Tämän hankesuunnitelman muutostyöt kohdistuvat rakennuksen vanhempaan osaan.

Muutostöinä tehdään mm. nykyisten helikopterien kulkemisen mahdollistaneiden kookkaiden ja energiatehottomien rullaovien korvaaminen normaaleiksi hallioviksi, erilaisia pintamateriaalien muuttamisia sekä tarvittavia LVIS-muutoksia. Lisäksi rakennukseen hankitaan mm. ajoneuvonostimet pelastusajoneuvojen korjaamista varten. Rakennuksen uuden osan tulevaisuus jää tässä vaiheessa avoimeksi ja se voidaan vuokrata muuhun käyttöön.

Hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannus lisä- ja muutostyövarauksineen on 1,7 miljoonaa euroa kustannustasossa 2/2018 (RI=102,1, THI=180,8). Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista. Rakennuksen muutostöiden jälkeinen pääomavuokra on 9,38 euroa/m²/kk eli 173 455 euroa/v.

Close

This decision was published on 17.05.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Ask for more info

Ismo Aalto, diplomi-insinööri, puhelin: 09 310 40356

ismo.aalto@hel.fi

Attachments

1. Hankesuunnitelma Malmin Rajan kiinteistön muutostöistä 26042018_ARK24042018 (Korjattu)
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.