Rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muutostyöt pelastuslaitoksen käyttöön, hankesuunnitelman laajentaminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-004893
More recent handlings
Case 8. / 23 §

Rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muutostyöt pelastuslaitoksen käyttöön, hankesuunnitelman laajentaminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti laajentaa kokouksessaan 15.5.2018, § 74 hyväksytyn hankesuunnitelman (päivätty 26.4.2018) uuden, sisällöltään laajennetun hankesuunnitelman mukaiseksi (päivätty 25.1.2019). Laajennettu hankesuunnitelma koskee rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muuttamisen kokonaisuudessaan pelastuslaitoksen käyttöön. Hankkeen uusi enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4,3 miljoonaa euroa 12/2018 kustannustasossa.

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Close

Rya-jaosto päätti 15.5.2018 Malmin lentokenttäalueella sijaitsevan rajavartiostolta vapautuneen vartiolentolaivueen tukikohtakiinteistön osan muuttaminen pelastuslaitoksen ajoneuvokorjaamon, keskusvaraston, elektroniikkahuollon ja puusepän työpajan käyttöön. Rakennuksesta otettiin tuolloin käyttöön noin puolet sen pinta-alasta.

Hanketta laajennetaan nyt niin, että Malmin nykyisen pelastusaseman kaikki toiminnot siirretään samaan rakennukseen. Tämä tarkoittaa koko rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen ottamisen pelastuslaitoksen käyttöön

Malmin nykyisen pelastusaseman käytössä olevissa tiloissa on kärsitty usean vuoden ajan pahoista sisäilmaongelmista. Tontille hankittiin viipaleparakki keväällä 2017, johon sijoitettiin miehistön sosiaali- ja majoitustilat. Loput toiminnoista jouduttiin jättämään asemalle. Aluehallintoviraston työpaikkatarkastuksen ja Työterveyskeskuksen tarkastuskäyntien perusteella loputkin toiminnot on siirrettävä pois pelastusasemarakennuksesta. Työskentely ja ympärivuorokautinen läsnäolo kosteusvaurioituneissa tiloissa on mahdotonta.

Kaupunkiympäristön toimiala on yhteistyössä pelastuslaitoksen kanssa tehnyt uuden hankesuunnitelman, johon on lisätty rajavartiolaitoksen rakennuksen toisen osan muuttaminen pelastusasemaksi.

Laajennetun hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannus lisä- ja muutostyövarauksineen on 4,3 miljoonaa euroa kustannustasossa 12/2018 (RI=104,1, THI=186,2). Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista. Rakennuksen muutostöiden jälkeinen vuokran pääomavuokra on 14,55 euroa/m²/kk eli 550 904 euroa/v. Rakennus jää pelastuslaitoksen ylläpitoon.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 15.05.2018 § 74

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muuttamista pelastuslaitoksen käyttöön koskevan 26.4.2018 päivätyn hankesuunnitelman. Hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 700 000 euroa 2/2018 kustannustasossa.

Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot

Ismo Aalto, diplomi-insinööri, puhelin: 310 40356

ismo.aalto@hel.fi
Close

This decision was published on 11.02.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Ask for more info

Ismo Aalto, diplomi-insinööri, puhelin: 09 310 40356

ismo.aalto@hel.fi

Attachments

2. Kustannusarvio 1
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.