Toivomusponsi, selvitetään psykiatrisen osastohoidon asiakasmaksuista luopuminen sisältäen hyvinvointi- ja kustannusvaikutukset

HEL 2018-006465
More recent handlings
Case 4. / 264 §
This decisionmaker is no longer active

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto koskien valtuutettu Reetta Vanhasen toivomuspontta psykiatrisen osastohoidon asiakasmaksuista luopumiseksi

The Social Services and Health Care Committee

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon Reetta Vanhasen toivomusponnesta, joka koskee mahdollisuutta luopua psykiatrisen osastohoidon asiakasmaksuista:

”Psykiatrisen vuodeosastohoidon helsinkiläiset potilaat, vuodeosastohoidon kustannukset ja asiakasmaksutulot olivat vuonna 2017 seuraavat:

 
Potilaat
Kustannukset
Asiakasmaksutulot
HUS, lastenpsykiatria (erikoisala 75)
116
2,86 milj. e
0
HUS, nuorisopsykiatria (74)
255
3,67 milj. e
0
Oma toiminta, aikuispsykiatria (70)
2 099
35 milj. e
1,5 milj. e
HUS, aikuispsykiatria (70,76)
660
15,29 milj. e
0,6 milj. e

Psykiatrian osastoilla hoidettavilta potilailta peritään lyhytaikaisessa alle kolme (3) kuukautta kestävässä laitoshoidossa hoidoista ja ylläpidosta 17,90 euroa hoitopäivältä. Maksu pysyy samana maksukaton (683 euroa) täyttymisen jälkeenkin.

Pitkäaikaishoitomaksun, yli kolme (3) kuukautta, vuorokausihinta riippuu asiakaan tuloista: maksu on 85 % hoidossa olevan nettokuukausituloista ja voi olla enimmillään 15 164 euroa/kuukausi. Elokuun lopun tilanteessa Auroran sairaalan osastoilla 212 hoidossa olleista potilaista 48 kuului pitkäaikaishoidon maksujärjestelmään (46 potilasta kuntoutuspsykiatrian osastoilla ja kaksi potilasta akuuttipsykiatrian osastolla).

Hoitopäivämaksua ei peritä mielenterveyslain 9 §:n nojalla järjestetyn tarkkailun ajalta, ellei henkilöä tarkkailun perusteella määrätä tahdosta riippumattomaan hoitoon.

Lyhytaikaisen hoidon maksussa on kyse terveydenhuollon tasamaksusta. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 11 §:n mukaan terveydenhuollon tasamaksua ei voi jättää perimättä tai sitä alentaa, ellei kunta ole päättänyt, että terveydenhuollon tasamaksu voidaan jättää perimättä siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista tai jos siihen on syytä huollolliset näkökohdat huomioon ottaen. Helsinki ei ole päättänyt, että terveydenhuollon tasamaksuja voitaisiin alentaa tai jättää perimättä edellä mainituilla perusteilla, koska maksukatto estää kohtuuttomat kulut asiakkaalle.

Kansaneläkelaitos (Kela) maksaa tarvittaessa toimeentulotukea terveydenhuoltokuluihin. Sairaalan sosiaalityön tehtäviin kuuluu neuvoa potilaita heille kuuluvista sosiaalietuuksista ja yhdessä omaisten kanssa avustaa potilasta hakemaan hänelle kuluvat etuudet. Helsingin oman psykiatrisen sairaalan arvion mukaan suurimmalle osalle pienituloisista maksut eivät tuota ongelmaa silloin, kun ne maksetaan toimeentulotukena.

Kelan tilastoaineiston mukaan vuonna 2017 helsinkiläisille maksettiin sairaalan hoitopäivämaksuihin yhteensä 718 000 euroa perustoimeentulotukea. Tämä tieto sisältää vain ne Kelan menot, jotka on maksettu maksusitoumuslaskun tai asiakkaan itsensä toimittaman laskun perusteella. Summaan sisältyy kaikki sairaalahoito, ei pelkästään psykiatrinen sairaalahoito.

Luottotappioiden määrää, eli kuinka paljon sairaalahoitomaksuja on mahdollisesti jäänyt maksamatta kokonaan, on mahdotonta näin tarkalla tasolla selvittää.

Pitkäaikaisen laitoshoidon asiakasmaksuihin liittyvät säädökset nostettiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulakiin vuonna 2003. Lain perusteluissa kerrotaan, että lain pääasiallinen tarkoitus on edistää pitkäaikaisesta laitoshoidosta perittävän maksun määräytymistä siten, että maksun taso on kohtuullinen laitoshoidossa olevan henkilön perheen toimeentulon kannalta ja että samaa tulotasoa edustavien perheiden asema muodostuu yhdenvertaiseksi (HE 49/2002). Lain valmistelussa on huomioitu potilaiden taloudellinen asema ja yhdenvertaisuus ja laissa säädetäänkin mm. potilaan vähimmäiskäyttövarasta ja maksukykyä määriteltäessä huomioon otettavista tekijöistä.

Yhdenvertaisuuden osalta olisi ongelmallista, jos Helsingin kaupunki poikkeaisi asiakasmaksukäytännöissään HUS:n ja muiden kuntien käytännöistä. Tämä johtaisi siihen, että esim. HUS:ssa asioivat helsinkiläiset psykiatrian potilaat olisivat epätasa-arvoisessa asemassa verrattuna Helsingin Auroran sairaalassa asioiviin psykiatrian potilaisiin.

Tällä hetkellä ei ole tiedossa, että ko. asiakasmaksujen perimisestä olisi luovuttu Uudenmaan kunnissa.

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei kannata psykiatrisen osastohoidon asiakasmaksuista luopumista.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Psykiatrisen hoidon asiakasmaksujen tulee olla järjestetty niin, että asiakasmaksut eivät aiheuta haittaa mielenterveyspotilaan hyvinvoinnille, terveydelle ja toimeentulolle. Psykiatrian avohoito ja päihdepolikliininen hoito on asiakkaalle maksutonta. Yhden potilasryhmän sairaalahoidon maksuttomuus asettaisi muut potilasryhmät kuten päihdelaitoksissa kuntoutuvat eriarvoiseen asemaan.”

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Reetta Vanhasen toivomusponnesta 6.11.2018 mennessä.

Close

This decision was published on 31.10.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Mikko Tamminen, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655

mikko.tamminen@hel.fi

Attachments

1. Vanhanen Reetta, toivomusponsi, Kvsto 30.5.2018 asia 7
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.