Hankinta, kuljetuspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2018-008398
More recent handlings
Case 9. / 70 §
This decisionmaker is no longer active

Matkapalveluiden liikennöinnin hankintaoikaisupäätöksen oikaisuvaatimuksen käsittely

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Mankkaan Taksi Oy:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveystoimialajohtajan hankintaoikaisua koskevasta päätöksestä 8.3.2019 § 39, joka koskee sosiaali- ja terveystoimialan vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, lastensuojelulain tai muun lainsäädännön perusteella korvattavien asiakaskuljetusten matkapalvelujen liikennöintiä. Oikaisuvaatimus kohdistuu päätökseen, joka tehtiin osa-alueista 1 (suoraohjaus) ja 2 (ylivuoto).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Sosiaali- ja terveystoimen sosiaali- ja terveystoimialan johtaja on 8.3.2019 § 39 tehnyt hankintaoikaisupäätöksen, joka koskee sosiaali- ja terveystoimialan vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, lastensuojelulain tai muun lainsäädännön perusteella korvattavien asiakaskuljetusten matkapalvelujen liikennöintiä. Hankintaoikaisupäätöksellä on oikaistu päätöstä 18.2.2019 29 §, jota oikaistiin alkuperäisessä tarjousvertailussa tapahtuneen teknisen virheen takia ja oikaistu hankintapäätös liitteineen toimitettiin tarjoajille. Muutoksenhakuaika oikaistusta hankintapäätöksestä on päättynyt 27.3.2019.

Mankkaan Taksi Oy on tehnyt hankintaoikaisupäätöksestä sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitetun oikaisuvaatimuksen 27.3.2019, joka toimitettiin Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan sisällä. Oikaisuvaatimus on liitteessä 1. Matkapalveluiden liikennöinnin hankintaoikaisupäätöksestä ei ole tehty muita markkinaoikeusvalituksia tai hankintaoikaisuvaatimuksia.

Matkapalveluiden liikennöinnin hankinnan tarjouskilpailun osa-alueessa 2 tarjoajat kilpailivat alennusprosenteilla. Matkapalveluiden liikennöinnin palvelukuvauksessa todetaan, että alennusprosentin tulee olla enemmän kuin 0 % ja se ilmoitetaan täysinä prosentteina. Osa tarjoajista on tarjonnut alennusprosenttina desimaalilukuja, joka on vaikuttanut tarjousten vertailuun ja pisteytykseen.

Hankintaoikaisupäätöksessä desimaaleja sisältävät alennusprosentit on pyöristetty lähimpään täyteen lukuun. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska täyden alennusprosentin vaatimus on mainittu ainoastaan palvelukuvauksessa eikä tarjouslomakkeessa. Alennusprosenttien pyöristämisen vaikutus kohdistui osa-alueen 2 inva-autoihin, jossa 19 eri ajoneuvoa sai samat vertailupisteet. Tällaisessa tilanteessa tarjousten keskinäinen paremmuus ratkaistiin arpomalla.

Mankkaan Taksi Oy esittää oikaisuvaatimuksessaan, että hankintayksikön tulisi hylätä tarjoukset, joissa tarjoaja on tarjonnut palvelukuvauksen vastaisesti alennusprosentin desimaaleja sisältäen. Mankkaan Taksi Oy katsoo, että desimaaleilla tarjonneet ovat tehneet selkeän teknisen virheen tarjousta tehdessä, koska eivät ole noudattaneet palvelukuvausta.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintaoikaisupäätöksessä tehdyt alennusprosenttien pyöristykset eivät ole olleet hankintalain 3 §:n 1 momentin yleisten periaatteiden vastaisia. Desimaaleilla ilmoitettujen alennusprosenttien pyöristäminen on johtanut siihen, että alkuperäisessä hankintapäätöksessä suoraan valituksi tulleet 4 inva-autoa ovat siirtyneet yhteisesti vertailtavaksi muiden saman alennusprosentin tarjonneiden autojen kanssa, joka on edistänyt muiden vastaavan alennusprosentin tarjonneiden autojen mahdollisuutta tulla valituksia toteutetun arvonnan seurauksena. Kyseiset 4 inva-autoa ovat tarjonneet tarjouksessaan alennusprosentiksi 15,11.

Alkuperäisessä hankintapäätöksessä valituksi tuli arvonnan perusteella 3 autoa, jotka olivat ilmoittaneet alennusprosentiksi 15. Hankintaoikaisupäätöksessä valituksi tuli arvonnan perusteella 7 autoa, jotka olivat ilmoittaneet alennusprosentiksi 15 tai jonka alennusprosentiksi muodostui 15 pyöristämisen seurauksena. Pyöristämisen seurauksena arvonnan piiriin ei myöskään tullut yhtään sellaista autoa, joka olisi ilmoittanut tarjouksessaan alennusprosentiksi alle 15.

Tarjottujen alennusprosenttien pyöristäminen on ollut suhteellisuusperiaatteen mukaista, eikä se ole vaikuttanut muiden kuin pyöristyksen kohteena olevien tarjoajien asemaa heikentävästi. Desimaaleja sisältäneet tarjoukset on hankintayksikön toteuttamalla pyöristämisellä pystytty saattamaan vertailukelpoisiksi ja tämä on ollut edellytys niiden hyväksymiselle osaksi tarjousten vertailua. Tarjoajilla ei ole ollut mahdollisuutta parantaa tarjoustaan niiden jättämiselle varatun määräajan päättymisen jälkeen.

Kaikkien desimaaleja sisältäneiden tarjousten hylkääminen olisi suhteellisuusvaatimuksen vastaista, ottaen erityisesti huomioon sen, että pyöristämisellä ei ole ollut muiden tarjoajien asemaa heikentävää vaikutusta ennen tarjousten vertailun toteuttamista. Pyöristäminen on tosiasiallisesti johtanut siihen, että alennusprosentin 15 tarjonneiden tarjoajien asema ja mahdollisuudet menestyä tarjousten vertailussa osa-alueen 2 inva-autojen osalta ovat parantuneet.

Close

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 08.03.2019 § 39

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti kumota matkapalveluiden liikennöinnin hankintaa koskevan aiemman päätöksensä 18.02.2019, 29 § päätökseen tulleen käsittelyvirheen johdosta.

Tällä hankintaoikaisupäätöksellään Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä matkapalveluiden liikennöinnin palveluntuottajiksi osa-alueiden 1 ja 2 osalta liitteessä 1 ilmenevät palveluntuottajat.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Kokonaistaloudellisen edullisuuden mukainen tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.

Suunniteltu sopimuskausi on kaksi vuotta (1.4.2019 – 31.3.2021). Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimusta voidaan jatkaa Sosiaali- ja terveystoimialan päättäessä siten, että sopimus jatkuu voimassa toistaiseksi. Sosiaali- ja terveystoimiala kilpailuttaa hankintansa säännöllisin määräajoin.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, lastensuojelulain tai muun lainsäädännön perusteella korvattavien asiakaskuljetusten matkapalvelujen liikennöinti.

Hankinnasta jätettiin hankintailmoitus (2018-208572) HILMA-ilmoituspalveluun (www.hankintailmoitukset.fi) 30.11.2018. Hankinnasta julkaistiin korjausilmoitus 18.12.2018, jonka yhteydessä tarjousten vastaanottamisen määräaikaa pidennettiin siten, että tarjoukset tuli toimittaa 7.1.2019 kello 23:00 mennessä.

Hankinta oli julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 25 §:n kohdan 3 mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva palveluhankinta, johon sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä. Hankinta toteutettiin avointa menettelyä käyttäen.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 7.1.2019 klo 23:00 mennessä.

Kilpailutuksen periaatteet

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä matkapalvelujen liikennöintiä koskevan kilpailutuksen (HEL 2018-008398) keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 249 (09.10.2018).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Matkapalvelujen liikennöinnin hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valitaan osa-aluekohtaisesti palveluntarjoajat. Tarjouskilpailu käynnistettiin 30.11.2018 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailua edelsi markkinakartoitus, josta julkaistiin tietopyyntö 23.8.2018.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää hankintayksikölle tarjouspyyntöä koskevia kysymyksiä, jotka tuli esittää hankintayksikölle 12.12.2018 klo 00:00 mennessä.

Kysymysvaiheen jälkeen hankintayksikkö päätti julkaista korjausilmoituksen täsmennetyillä tiedoilla, jossa korjattiin hankintayksikön ilmoittamia yhteystietoja, tarjouksen voimassaoloajan kestoa sekä tarjouspyyntöön liitettiin päivitetty tarjouslomake. Uudessa tarjouslomakkeessa määriteltiin tarkemmin ajetaanko monena päivänä viikossa sekä kuinka monta ajoneuvoja valitaan maksimissaan per kohde (osa-alue).

Korjausilmoituksen julkaistiin 18.12.2018 ja sen yhteydessä tarjousten vastaanottamisen määräaikaa pidennettiin 7.1.2019 klo 23:00 asti.

Kilpailutuksessa oli 3 osa-aluetta, joista tarjouksia pystyi esittämään yhteen tai useampaan, sekä jokaisen osa-alueen sisällä yhteen tai useampaan alaosaan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset.

Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 7.1.2019 klo 23:00 saapui yhteensä 57 tarjousta.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden ja kaikki esitetyt tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaisia ja täyttivät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki määräajassa toimitetut tarjoukset osa-alueiden 1 ja 2 osalta etenivät näin ollen tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Hankinnassa käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena ainoastaan halvinta hintaa. Hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset on määritelty tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelukuvauksessa ehdottomina vähimmäisvaatimuksina siten, että ne vastaavat hankintayksikön määrittelemää laatutasoa.

Osa-alueet vertailtiin tarjouspyynnön mukaisesti itsenäisinä kokonaisuuksina.

Osa-alueen 1 vertailu tehtiin tarjottujen suoraohjausajoneuvojen hintojen perusteella.

Osa-alueessa 2 vertailu tehtiin tarjottujen ylivuotoajoneuvojen alennusprosentin perusteella. Kunkin tarjouksen sijoittumisjärjestys tarjouskilpailussa ilmenee liitteen 2 vertailutaulukosta. Kilpailutuksena tuloksena valittavat ajoneuvot näkyvät liitteen 2 vertailutaulukossa vihreällä värillä. Keltaisella värillä osa-alueessa 2 on merkattu ne ajoneuvot, joita ei valittu, mutta saivat samat vertailupisteet kuin alimmat valitut ajoneuvot.

Aiemman virheellisen hankintapäätöksen oikaisu

Matkapalveluiden liikennöinnin hankinnasta tehtiin toimialajohtajan hankintapäätös 18.2.2019, 29 §, joka annettiin tiedoksi 27.2.2019.

Heti tiedoksiantopäivänä sosiaali- ja terveystoimialalla huomattiin, että osa-alueen 2 (ylivuotoliikenne) osalta päätöksessä käytetty pisteytys on ollut virheellinen. Osa-alueessa 2 tarjoajat kilpailivat alennusprosenteilla. Matkapalveluiden liikennöinnin palvelukuvauksessa vaaditaan tarjouksessa antamaan alennusprosentti täysinä lukuina. Kuitenkin osa tarjoajista on tarjonnut alennusprosenttina desimaalilukuja, joka on vaikuttanut tarjousten vertailuun ja pisteytykseen.

Hankintayksikön ratkaisu tilanteeseen oli desimaaleja sisältävien alennusprosenttien pyöristäminen täysiksi alennusprosenteiksi. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska täyden alennusprosentin vaatimus on mainittu ainoastaan palvelukuvauksessa eikä tarjouslomakkeessa.

Alennusprosenttien pyöristämisen suurin vaikutus kohdistui osa-alueen 2 inva-autoihin, jossa 19 eri ajoneuvoa sai samat vertailupisteet. Tällaisessa tilanteessa tarjousten keskinäinen paremmuus ratkaistaan arpomalla. Aiempi 15.2.2019 suoritettu arvonta uusittiin osa-alueen 2 inva-autojen osalta. 1.3.2019 suoritetun arvonnan voittajia olivat Mavo Oy, A&H Taksipalvelut, Javatrans Oy, Mankkaan Taksi Oy ja Taksi Timo Leino.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kaksivuotinen (2) sopimus. Sopimuskauden palvelun tuottaminen on suunniteltu alkavaksi 1.4.2019, mutta alkamisajankohdat voivat poiketa toisistaan palvelukohtaisesti.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 18.02.2019 § 29

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 18.02.2019 § 28

25.09.2018 Pöydälle

Lisätiedot

Akusti Lankinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 23112

akusti.lankinen@hel.fi

Tuomas Päivinen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 310 51991

tuomas.paivinen@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 09.10.2018 § 249

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti:

A. hyväksyä tarjouskilpailutuksen periaatteet, joilla kilpailutetaan matkapalvelujen liikennöinti seuraavalle sopimuskaudelle, sekä oikeuttaa toimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. Oikeuttaa toimialajohtajan:

- tekemään hankinnasta päätöksen,
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset,
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Lisäksi lautakunta päätti seuraavista periaatteista ja toimenpiteistä liittyen kuljetuspalvelujen hankintaan:

- Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä yhdenvertaista kohtelua tolppalupien myöntämisessä. Mikäli asiakas ei saa kohtuullisessa ajassa puhelimitse yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee asiakkaalle lähtökohtaisesti myöntää tolppalupa. Myös mikäli tilattu matka on kohtuuttomasti myöhässä ilmoittamatta, eikä asiakas saa yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee tolppalupa myöntää. Kohtuullisena odotusaikana voidaan pitää alle 15 minuutin aikaa.

- Lautakunnalle tuodaan vuoden 2019 aikana selvitys erilaisten autotyyppien saatavuudesta sekä tilausten jonotusajoista. Lautakunta pitää tärkeänä, että kapasiteettia kasvatetaan tarpeen mukaisesti.

Lautakunnalle tuodaan samassa yhteydessä selvitys siitä, kuinka pikatilausmatkoja on myönnetty ja kuinka matkapalvelukeskus on onnistunut asiakasohjeessa määritellyissä tavoiteajoissa auton saapumiseen liittyen.

Matkapalvelukeskus seuraa nykyisin jonotusaikoja puhelimella tilattaessa. Selvityksen yhteydessä lautakunnalle raportoidaan jonotusajoista, jotka ovat ylittäneet 10 tai 15 minuuttia sekä tällaisiin tilanteisiin johtaneista syistä. Lautakunta kehottaa matkapalvelukeskusta parantamaan mahdollisuuksia seurata tarkemmin jonotusaikoja tilaustavoista riippumatta.

- Samalla lautakunta edellyttää, että sosiaali- ja terveystoimiala selvittää kuljetuspalvelun käyttämättä jättämisen syitä ja antaa selvityksen tiedoksi lautakunnalle vuoden 2019 aikana.

Käsittely

Kuljetuspalvelupäällikkö Tuomas Päivinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Kati Juva: Lisätään palvelukuvaukseen kohdassa 9.1 Liikennöitsijät (s. 17) virkkeen "Kuljettaja huolehtii siitä, että kuljetuksissa kunnioitetaan asiakkaan yksityisyydensuojaa" jälkeen lause "Kuljettajia koskee näin ollen sama salassapitovelvollisuus kuin sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöitä".

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Kati Juvan vastaehdotuksen 1 yksimielisesti ilman äänestystä.

Kannattaja: jäsen Matias Pajula

Vastaehdotus 2:
Jäsen Heidi Ahola: Muutetaan palvelukuvauksen kohdassa 9.2.1 Kuljettajakoulutus (s. 18) virke "Liikennöitsijän kuljettajilleen järjestämässä koulutuksessa tulee ottaa huomioon, että kuljettajalla on palvelun perustiedot ennen kuin aloittaa työt" muotoon "Uudet kuljettajat ovat käyneet liikennöitsijän järjestämän koulutuksen ennen kuljettamisen aloittamista".

Kannattaja: jäsen Karita Toijonen

Vastaehdotus 3:
Jäsen Heidi Ahola: Lisätään palvelukuvauksen kohdassa 9.2.1 Kuljettajakoulutus (s. 17) lauseen "Kuljettajien täydennyskoulutusta tämän palvelun vaatimasta osaamisesta tulee järjestää vähintään kahden koulutuspäivän verran vuodessa jokaiselle kuljettajalle" perään lause "Liikennöitsijä kutsuu koulutustilaisuuksiin kokemusasiantuntijoita ja palvelua eri tavoin käyttäviä asiakkaita."

Kannattaja: jäsen Sandra Hagman

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Heidi Aholan vastaehdotuksen 3 yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 4:
Jäsen Tuomas Tuure: Lisätään päätösesitykseen uusi kappale: "Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä yhdenvertaista kohtelua tolppalupien myöntämisessä. Mikäli asiakas ei saa kohtuullisessa ajassa puhelimitse yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee asiakkaalle lähtökohtaisesti myöntää tolppalupa. Myös mikäli tilattu matka on kohtuuttomasti myöhässä ilmoittamatta, eikä asiakas saa yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee tolppalupa myöntää. Kohtuullisena odotusaikana voidaan pitää alle 15 minuutin aikaa."

Kannattaja: jäsen Kati Juva

Vastaehdotus 5:
Jäsen Tuomas Tuure: Lisätään päätösesitykseen uusi kohta: "Lautakunnalle tuodaan vuoden 2019 aikana selvitys erilaisten autotyyppien saatavuudesta sekä tilausten jonotusajoista. Lautakunta pitää tärkeänä, että kapasiteettia kasvatetaan tarpeen mukaisesti.

Lautakunnalle tuodaan samassa yhteydessä selvitys siitä, kuinka pikatilausmatkoja on myönnetty ja kuinka matkapalvelukeskus on onnistunut asiakasohjeessa määritellyissä tavoiteajoissa auton saapumiseen liittyen.

Matkapalvelukeskus seuraa nykyisin jonotusaikoja puhelimella tilattaessa. Selvityksen yhteydessä lautakunnalle raportoidaan jonotusajoista, jotka ovat ylittäneet 10 tai 15 minuuttia sekä tällaisiin tilanteisiin johtaneista syistä. Lautakunta kehottaa matkapalvelukeskusta parantamaan mahdollisuuksia seurata tarkemmin jonotusaikoja tilaustavoista riippumatta."

Kannattaja: jäsen Kati Juva

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotuksen 5 yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 6:
Jäsen Tuomas Tuure: Lisätään palvelukuvauksen kohtaan 3.1 Matkojen yhdistely (s. 6) lause: "Työ- ja opintomatkoja ei pääsääntöisesti yhdistetä."

Kannattaja: jäsen Kati Juva

Vastaehdotus 7:
Jäsen Ahto Apajalahti: Lisätään päätösesitykseen loppuun uusi kappale: "Samalla lautakunta edellyttää, että sosiaali- ja terveystoimiala selvittää kuljetuspalvelun käyttämättä jättämisen syitä ja antaa selvityksen tiedoksi lautakunnalle vuoden 2019 aikana."

Kannattaja: jäsen Heidi Ahola

Vastaehdotus 8:
Jäsen Sakari Männikkö: Lisätään kohtaan 9.2.1 Kuljettajakoulutus (s. 18) seuraava kappale:
"Liikennöitsijä järjestää kuljettajilleen EA1-tasoisen ensiapukoulutuksen sopimuskauden alkupuolella."

Jäsen Sakari Männikön vastaehdotus 8 raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 9:
Jäsen Sakari Männikkö: Muutetaan kohdan 9.6.1 Ajaminen ja avustaminen (s. 20) viimeinen kappale muotoon: "Kuljettaja avustaa asiakasta välitetyn tiedon mukaan. Hautausmaakäynneillä kuljettajan tulee avustaa asiakasta muutoinkin tilanteen vaatimalla tavalla. Kuljettaja vastaa kaikkien matkustajien turvallisuudesta koko kuljetustapahtuman, ajoneuvoon ja ajoneuvosta nousemisen sekä saattamisen aikana."

Jäsen Sakari Männikön vastaehdotus 9 raukesi kannattamattomana.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten pohjalta:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Heidi Ahola)

Jaa-äänet: 6
Tapio Bergholm, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Sakari Männikkö, Matias Pajula, Karita Toijonen

Ei-äänet: 5
Heidi Ahola, Sandra Hagman, Kati Juva, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 2
Ahto Apajalahti, Cecilia Ehrnrooth

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 6 -5 (tyhjää 2).

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Tuomas Tuure)

Jaa-äänet: 2
Sami Heistaro, Seija Muurinen

Ei-äänet: 10
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Kati Juva, Sakari Männikkö, Matias Pajula, Karita Toijonen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 1
Ahto Apajalahti

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotuksen äänin 10 - 2 (tyhjää 1).

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 6 (jäsen Tuomas Tuure)

Jaa-äänet: 3
Sami Heistaro, Seija Muurinen, Matias Pajula

Ei-äänet: 8
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Sandra Hagman, Kati Juva, Sakari Männikkö, Karita Toijonen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 2
Ahto Apajalahti, Cecilia Ehrnrooth

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotuksen äänin 8 - 3 (tyhjää 2).

4 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 7 (jäsen Ahto Apajalahti)

Jaa-äänet: 2
Tapio Bergholm, Karita Toijonen

Ei-äänet: 11
Heidi Ahola, Ahto Apajalahti, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Sami Heistaro, Kati Juva, Seija Muurinen, Sakari Männikkö, Matias Pajula, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Ahto Apajalahden vastaehdotuksen äänin 11 - 2.

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksesta poikkeavan ja hyväksyttyjen vastaehdotusten mukaisen ehdotuksen.

25.09.2018 Pöydälle

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684

tuomas.ikavalko@hel.fi

Tuomas Päivinen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991

tuomas.paivinen@hel.fi
Close

This decision was published on 17.04.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Akusti Lankinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 23112

akusti.lankinen@hel.fi

Tuomas Päivinen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991

tuomas.paivinen@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 27.3.2019, Mankkaan Taksi Oy
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.