Hankinta, kuljetuspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
- Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 03.09.2019
- Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 29.04.2019
- The Social Services and Health Care Committee 7/09.04.2019
- Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 08.03.2019
- Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 18.02.2019
- Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 18.02.2019
- The Social Services and Health Care Committee 17/09.10.2018
- The Social Services and Health Care Committee 16/25.09.2018
Kuljetuspalvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti:
A. hyväksyä tarjouskilpailutuksen periaatteet, joilla kilpailutetaan matkapalvelujen liikennöinti seuraavalle sopimuskaudelle, sekä oikeuttaa toimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B. Oikeuttaa toimialajohtajan:
- tekemään hankinnasta päätöksen,
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset,
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Lisäksi lautakunta päätti seuraavista periaatteista ja toimenpiteistä liittyen kuljetuspalvelujen hankintaan:
- Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä yhdenvertaista kohtelua tolppalupien myöntämisessä. Mikäli asiakas ei saa kohtuullisessa ajassa puhelimitse yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee asiakkaalle lähtökohtaisesti myöntää tolppalupa. Myös mikäli tilattu matka on kohtuuttomasti myöhässä ilmoittamatta, eikä asiakas saa yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee tolppalupa myöntää. Kohtuullisena odotusaikana voidaan pitää alle 15 minuutin aikaa.
- Lautakunnalle tuodaan vuoden 2019 aikana selvitys erilaisten autotyyppien saatavuudesta sekä tilausten jonotusajoista. Lautakunta pitää tärkeänä, että kapasiteettia kasvatetaan tarpeen mukaisesti.
Lautakunnalle tuodaan samassa yhteydessä selvitys siitä, kuinka pikatilausmatkoja on myönnetty ja kuinka matkapalvelukeskus on onnistunut asiakasohjeessa määritellyissä tavoiteajoissa auton saapumiseen liittyen.
Matkapalvelukeskus seuraa nykyisin jonotusaikoja puhelimella tilattaessa. Selvityksen yhteydessä lautakunnalle raportoidaan jonotusajoista, jotka ovat ylittäneet 10 tai 15 minuuttia sekä tällaisiin tilanteisiin johtaneista syistä. Lautakunta kehottaa matkapalvelukeskusta parantamaan mahdollisuuksia seurata tarkemmin jonotusaikoja tilaustavoista riippumatta.
- Samalla lautakunta edellyttää, että sosiaali- ja terveystoimiala selvittää kuljetuspalvelun käyttämättä jättämisen syitä ja antaa selvityksen tiedoksi lautakunnalle vuoden 2019 aikana.
Käsittely
Kuljetuspalvelupäällikkö Tuomas Päivinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Kati Juva: Lisätään palvelukuvaukseen kohdassa 9.1 Liikennöitsijät (s. 17) virkkeen "Kuljettaja huolehtii siitä, että kuljetuksissa kunnioitetaan asiakkaan yksityisyydensuojaa" jälkeen lause "Kuljettajia koskee näin ollen sama salassapitovelvollisuus kuin sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöitä".
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Kati Juvan vastaehdotuksen 1 yksimielisesti ilman äänestystä.
Kannattaja: jäsen Matias Pajula
Vastaehdotus 2:
Jäsen Heidi Ahola: Muutetaan palvelukuvauksen kohdassa 9.2.1 Kuljettajakoulutus (s. 18) virke "Liikennöitsijän kuljettajilleen järjestämässä koulutuksessa tulee ottaa huomioon, että kuljettajalla on palvelun perustiedot ennen kuin aloittaa työt" muotoon "Uudet kuljettajat ovat käyneet liikennöitsijän järjestämän koulutuksen ennen kuljettamisen aloittamista".
Kannattaja: jäsen Karita Toijonen
Vastaehdotus 3:
Jäsen Heidi Ahola: Lisätään palvelukuvauksen kohdassa 9.2.1 Kuljettajakoulutus (s. 17) lauseen "Kuljettajien täydennyskoulutusta tämän palvelun vaatimasta osaamisesta tulee järjestää vähintään kahden koulutuspäivän verran vuodessa jokaiselle kuljettajalle" perään lause "Liikennöitsijä kutsuu koulutustilaisuuksiin kokemusasiantuntijoita ja palvelua eri tavoin käyttäviä asiakkaita."
Kannattaja: jäsen Sandra Hagman
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Heidi Aholan vastaehdotuksen 3 yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 4:
Jäsen Tuomas Tuure: Lisätään päätösesitykseen uusi kappale: "Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä yhdenvertaista kohtelua tolppalupien myöntämisessä. Mikäli asiakas ei saa kohtuullisessa ajassa puhelimitse yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee asiakkaalle lähtökohtaisesti myöntää tolppalupa. Myös mikäli tilattu matka on kohtuuttomasti myöhässä ilmoittamatta, eikä asiakas saa yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee tolppalupa myöntää. Kohtuullisena odotusaikana voidaan pitää alle 15 minuutin aikaa."
Kannattaja: jäsen Kati Juva
Vastaehdotus 5:
Jäsen Tuomas Tuure: Lisätään päätösesitykseen uusi kohta: "Lautakunnalle tuodaan vuoden 2019 aikana selvitys erilaisten autotyyppien saatavuudesta sekä tilausten jonotusajoista. Lautakunta pitää tärkeänä, että kapasiteettia kasvatetaan tarpeen mukaisesti.
Lautakunnalle tuodaan samassa yhteydessä selvitys siitä, kuinka pikatilausmatkoja on myönnetty ja kuinka matkapalvelukeskus on onnistunut asiakasohjeessa määritellyissä tavoiteajoissa auton saapumiseen liittyen.
Matkapalvelukeskus seuraa nykyisin jonotusaikoja puhelimella tilattaessa. Selvityksen yhteydessä lautakunnalle raportoidaan jonotusajoista, jotka ovat ylittäneet 10 tai 15 minuuttia sekä tällaisiin tilanteisiin johtaneista syistä. Lautakunta kehottaa matkapalvelukeskusta parantamaan mahdollisuuksia seurata tarkemmin jonotusaikoja tilaustavoista riippumatta."
Kannattaja: jäsen Kati Juva
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotuksen 5 yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 6:
Jäsen Tuomas Tuure: Lisätään palvelukuvauksen kohtaan 3.1 Matkojen yhdistely (s. 6) lause: "Työ- ja opintomatkoja ei pääsääntöisesti yhdistetä."
Kannattaja: jäsen Kati Juva
Vastaehdotus 7:
Jäsen Ahto Apajalahti: Lisätään päätösesitykseen loppuun uusi kappale: "Samalla lautakunta edellyttää, että sosiaali- ja terveystoimiala selvittää kuljetuspalvelun käyttämättä jättämisen syitä ja antaa selvityksen tiedoksi lautakunnalle vuoden 2019 aikana."
Kannattaja: jäsen Heidi Ahola
Vastaehdotus 8:
Jäsen Sakari Männikkö: Lisätään kohtaan 9.2.1 Kuljettajakoulutus (s. 18) seuraava kappale:
"Liikennöitsijä järjestää kuljettajilleen EA1-tasoisen ensiapukoulutuksen sopimuskauden alkupuolella."
Jäsen Sakari Männikön vastaehdotus 8 raukesi kannattamattomana.
Vastaehdotus 9:
Jäsen Sakari Männikkö: Muutetaan kohdan 9.6.1 Ajaminen ja avustaminen (s. 20) viimeinen kappale muotoon: "Kuljettaja avustaa asiakasta välitetyn tiedon mukaan. Hautausmaakäynneillä kuljettajan tulee avustaa asiakasta muutoinkin tilanteen vaatimalla tavalla. Kuljettaja vastaa kaikkien matkustajien turvallisuudesta koko kuljetustapahtuman, ajoneuvoon ja ajoneuvosta nousemisen sekä saattamisen aikana."
Jäsen Sakari Männikön vastaehdotus 9 raukesi kannattamattomana.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten pohjalta:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Heidi Ahola)
Jaa-äänet: 6
Tapio Bergholm, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Sakari Männikkö, Matias Pajula, Karita Toijonen
Ei-äänet: 5
Heidi Ahola, Sandra Hagman, Kati Juva, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 2
Ahto Apajalahti, Cecilia Ehrnrooth
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 6 -5 (tyhjää 2).
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Tuomas Tuure)
Jaa-äänet: 2
Sami Heistaro, Seija Muurinen
Ei-äänet: 10
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Kati Juva, Sakari Männikkö, Matias Pajula, Karita Toijonen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 1
Ahto Apajalahti
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotuksen äänin 10 - 2 (tyhjää 1).
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 6 (jäsen Tuomas Tuure)
Jaa-äänet: 3
Sami Heistaro, Seija Muurinen, Matias Pajula
Ei-äänet: 8
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Sandra Hagman, Kati Juva, Sakari Männikkö, Karita Toijonen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 2
Ahto Apajalahti, Cecilia Ehrnrooth
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotuksen äänin 8 - 3 (tyhjää 2).
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 7 (jäsen Ahto Apajalahti)
Jaa-äänet: 2
Tapio Bergholm, Karita Toijonen
Ei-äänet: 11
Heidi Ahola, Ahto Apajalahti, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Sami Heistaro, Kati Juva, Seija Muurinen, Sakari Männikkö, Matias Pajula, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Ahto Apajalahden vastaehdotuksen äänin 11 - 2.
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksesta poikkeavan ja hyväksyttyjen vastaehdotusten mukaisen ehdotuksen.
Äänestys 1
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Muutetaan palvelukuvauksen sivulla 18 kohdassa 9.2.1 lause "Liikennöitsijän kuljettajilleen järjestämässä koulutuksessa tulee ottaa huomioon, että kuljettajalla on palvelun perustiedot ennen kuin aloittaa työt" muotoon "Uudet kuljettajat ovat käyneet liikennöitsijän järjestämän koulutuksen ennen kuljettamisen aloittamista".
Member | Political group |
---|---|
Bergholm, Tapio | No council group |
Heistaro, Sami | No council group |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Männikkö, Sakari | No council group |
Pajula, Matias | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Toijonen, Karita | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Ahola, Heidi | No council group |
Hagman, Sandra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Tuure, Tuomas | No council group |
Vesikansa, Sanna | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Apajalahti, Ahto | No council group |
Ehrnrooth, Cecilia | No council group |
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
No council group | 4 | 3 | 2 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Äänestys 2
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Lisätään uusi kappale: Sosiaali – ja terveyslautakunta pitää tärkeänä yhdenvertaista kohtelua tolppalupien myöntämisessä. Mikäli asiakas ei saa kohtuullisessa ajassa puhelimitse yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee asiakkaalle lähtökohtaisesti myöntää tolppalupa. Myös mikäli tilattu matka on kohtuuttomasti myöhässä ilmoittamatta, eikä asiakas saa yhteyttä matkapalvelukeskukseen, tulee tolppalupa myöntää. Kohtuullisena odotusaikana voidaan pitää alle 15 minuutin aikaa.
Member | Political group |
---|---|
Heistaro, Sami | No council group |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Ahola, Heidi | No council group |
Bergholm, Tapio | No council group |
Ehrnrooth, Cecilia | No council group |
Hagman, Sandra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Männikkö, Sakari | No council group |
Pajula, Matias | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Toijonen, Karita | No council group |
Tuure, Tuomas | No council group |
Vesikansa, Sanna | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Apajalahti, Ahto | No council group |
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 1 | 1 | 0 | 0 |
No council group | 1 | 7 | 1 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Äänestys 3
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Lisätään palvelukuvauksen kohtaan 3.1 lause: Työ - ja opintomatkoja ei pääsääntöisesti yhdistetä.
Member | Political group |
---|---|
Heistaro, Sami | No council group |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pajula, Matias | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Ahola, Heidi | No council group |
Bergholm, Tapio | No council group |
Hagman, Sandra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Männikkö, Sakari | No council group |
Toijonen, Karita | No council group |
Tuure, Tuomas | No council group |
Vesikansa, Sanna | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Apajalahti, Ahto | No council group |
Ehrnrooth, Cecilia | No council group |
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
No council group | 1 | 6 | 2 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Äänestys 4
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Lisätään päätösehdotuksen kappaleen 3 jälkeen uusi kappale: "Samalla lautakunta edellyttää, että sosiaali- ja terveystoimiala selvittää kuljetuspalvelun käyttämättä jättämisen syitä ja antaa selvityksen tiedoksi lautakunnalle vuoden 2019 aikana."
Member | Political group |
---|---|
Bergholm, Tapio | No council group |
Toijonen, Karita | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Ahola, Heidi | No council group |
Apajalahti, Ahto | No council group |
Ehrnrooth, Cecilia | No council group |
Hagman, Sandra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Heistaro, Sami | No council group |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Männikkö, Sakari | No council group |
Pajula, Matias | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Tuure, Tuomas | No council group |
Vesikansa, Sanna | No council group |
Member | Political group |
---|
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
No council group | 2 | 7 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää:
A. hyväksyä tarjouskilpailutuksen periaatteet, joilla kilpailutetaan matkapalvelujen liikennöinti seuraavalle sopimuskaudelle, sekä oikeuttaa toimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B. Oikeuttaa toimialajohtajan:
- tekemään hankinnasta päätöksen,
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset,
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Kuljetuspalvelupäällikkö Tuomas Päivinen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 § mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta päättää ja hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää toimialan hankinnoista, lukuun ottamatta osakkeita.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.12.2017 (§ 334) päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.
Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajalla.
Hankinnan taustaa
Helsingin kaupungin matkapalveluiden liikennöinnin suorahankintasopimus päättyy 31.3.2019. Helsingin Matkapalvelu on perustettu kustannustehokasta matkojen välittämistä ja yhdistelyä varten huomioiden asiakkaiden erilaiset matkustustarpeet.
Nyt hankitaan kalustoa Helsingin Matkapalvelun liikennöintiin. Hankittavaksi esitetään
- päiväkorvausliikennöintiin (liikennöintikohde 1) enintään 86 inva-autoa, joista kahdeksassa on porraskiipijä ja 32 henkilöautoa
- ylivuotoliikennöintiin (liikennöintikohde 2) enintään 40 inva-autoa, joista kolmessa on porraskiipijä ja 30 henkilöautoa
- yhdistettyyn päivä- ja ylivuotoliikennöintiin (ns. hybridiliikennöinti) 62 inva-varusteltua ja 12 henkilöautoa.
Edelliseen hankintaan verrattuna inva-varusteltua kalustoa lisättäisiin sekä päiväkorvaus- että yhdistettyyn päivä- ja ylivuotoliikenteeseen. Kalustoa lisäämällä varmistetaan autojen saatavuus, mahdollistetaan pikatilausmatkojen joustavampi käyttö sekä lukumäärän kasvattaminen ja vastataan lisääntyneeseen päivätoimintakuljetustarpeeseen.
Hankinnan jälkeen osa kohteista, jotka on aiemmin liikennöity erikseen kilpailutetuilla päivätoimintakuljetuksilla, järjestetään Helsingin Matkapalvelun kautta. Tällä muutoksella pyritään autojen joustavampaan käyttöön, tuottavuuden parantamiseen ja ryhmäkuljetusten suurempaan joustavuuteen.
Matkapalvelun käyttöoikeus asiakkaalle myönnetään sosiaalihuollon päätöksellä. Asiakkaalle luodaan hänen henkilökohtaisia matkustustarpeitaan kuvaava asiakasprofiili. Matkapalvelukeskus kirjaa asiakkaalle tilauksen, yhdistelee ja välittää matkan autoihin sovittujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti.
Lautakunnalle tuodaan syksyn aikana erikseen kilpailutettava täydentävä liikenne, joka on tarkoitus järjestää matkakohtaiseen kilpailutukseen perustuvalla järjestelmällä, johon kaikki ehdot täyttävät halukkaat liikennöitsijät voivat liittyä. Samassa yhteydessä päätetään niiden päivätoimintakohteiden kuljetusten hankinnasta, joita ei järjestetä Helsingin Matkapalvelun kautta sekä tolppalupien ja irrotettujen asiakkaiden kuljetusten järjestämisestä siltä osin, kun kyse ei ole vakioliikennöitsijästä tai tuttutaksista.
Tolppaluvalla tarkoitetaan tilannetta, jossa asiakkaalle annetaan matkapalvelun asiakaspalvelijan toimesta oikeus ottaa auto taksitolpalta tai tilata suoraan valitsemastaan taksikeskuksesta. Arvio tehdään aina tapauskohtaisesti.
Tuttutaksilla tarkoitetaan kuljetuspalvelujen järjestämistapaa, jossa asiakkaan hyväksi annetaan hänen valitsemalleen liikennöitsijälle maksusitoumus kuljetusten järjestämisestä. Tuttutakseja käytetään tyypillisesti irrotettujen inva-varusteltua ajoneuvoa käyttävien asiakkaiden osalta, kun vain jotkut tai joku liikennöitsijä voi kuljetuksen toteuttaa. Syitä voi olla esimerkiksi asiakkaan käyttäytyminen, erityiset apuvälineet tai muu vastaava syy.
Hankintamenettely ja valinnan perusteet
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa asetettujen laadullisten vähimmäisvaatimusten nähdään takaavan hankittavalle palvelulle riittävän korkeatasoisen laatutason, joten tarjousvertailussa vertailuperusteena on halvin hinta.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjousten vertailuperusteet. Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty myös tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset), joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän esityksen liitteinä. Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Edelliseen hankintaan verrattuna palvelukuvauksessa on tarkennettu:
- tietojen tallentamiseen liittyviä ohjeita
- asiakkaan mukana matkustavia henkilöitä
- tiukennettu ja tarkennettu asiakkaan vastaanottamiseen ja luovuttamiseen liittyviä määräyksiä tilanteessa, jossa asiakkaan turvallisuus edellyttää vastaanottajalle luovuttamista
- lisätty ja tarkennettu asiakkaan oikeutta saattamisapuun kuljettajalta
- lisätty oikeus pysähdykseen matkan varrella asiakkaan huollossa olevien lapsien jättämiseksi hoitoon tai sieltä noutamiseksi
- korostettu entisestään apuvälineiden kiinnittämisen tärkeyttä
- järjestetty paremmat mahdollisuudet erilaisten avustajakoirien turvalliseksi kuljettamiseksi
- lisätty ja tarkennettu kuljettajilta vaadittavaa ammattitaitoa ja täydennyskoulutusvelvoitetta
- tiukennettu kuljettajilta vaadittua kielitaitovaatimusta tiukennettu ajoneuvopäätelaitteeseen liittyviä tietosuojavaatimuksia
- lisätty vaatimus maksupäätteestä lähilukuominaisuuksin omavastuuosuuden maksamista varten
- määrätty autossa olevasta vaihtokassasta
- asetettu määräys Isofix-lastenistuinjärjestelmästä
- lisätty ja korotettu palvelun laatuun liittyviä sanktioita (sopimussakko).
Tehtävät sopimukset
Palvelu kilpailutetaan kahden (2) vuoden sopimuskaudelle. Sopimuskauden tavoiteltu alkamisajankohta on 1.4.2019. Perussopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Sopimuksessa on kahden vuoden määräajan jälkeen puolen vuoden irtisanomisaika.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun tarpeen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 25.09.2018 § 233
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kuljetuspalvelupäällikkö Tuomas Päivinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle jäsen Tuomas Tuuren ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684
Tuomas Päivinen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991
This decision was published on 17.10.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 247, 248, 249 (A.), 250, 251, 252, 253, 254, 259 ja 260 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 249 § (B.).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684
Tuomas Päivinen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991