Palvelukeskusliikelaitoksen logistiikkakeskuksen toiminnan siirtäminen osaksi rakentamispalveluliikelaitosta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-009972
More recent handlings
Case 2. / 35 §

Palvelukeskusliikelaitoksen logistiikkakeskuksen toiminnan siirto osaksi rakentamispalveluliikelaitosta

Board of Palvelukeskus Helsinki

Esitys

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta esitti kansliapäällikölle, että

- palvelukeskusliikelaitoksen logistiikkakeskuksen koko toiminta siirretään 1.12.2018 alkaen osaksi rakentamispalveluliikelaitoksen toimintaa sellaisena kuin logistiikkakeskuksen toiminta on siirtohetkellä

- siirto käsittää siirtyvään toimintaan liittyvän irtaimen omaisuuden, varaston sekä siirtohetkellä palveluksessa olevan henkilöstön ja toimintaan liittyvät siirtohetkellä voimassa olevat sopimukset, oikeudet, vastuut ja velvoitteet.

Lisäksi johtokunta esitti kansliapäällikölle, että

- irtain omaisuus ja varasto siirtyvät siirtohetken kirjanpitoarvolla

- henkilöstö siirtyy tehtävineen, varsinaisine palkkoineen ja nykyisine palvelussuhteen ehtoineen ja että myönnetyt vuosilomat ja virkavapaat säilyvät ennallaan

- palvelukeskusliikelaitos ja rakentamispalveluliikelaitos oikeutetaan huolehtimaan ja sopimaan toiminnan siirtoon liittyvistä käytännön järjestelyistä.

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Close

Siirron tavoitteena on saavuttaa kaupungintasoisia synergiaetuja ja alentaa kokonaiskustannuksia kaupungin logistiikka- ja varastopalveluissa.

Helsingin kaupunkistrategian 2017–2021 mukaan Helsinki pyrkii olemaan maailman toimivin kaupunki. Toimintaympäristön muuttuessa ja palvelutuotannon vaihtoehtojen lisääntyessä kaupungin oman organisaation ja kaupunkikonsernin rakennetta tarkastellaan avoimesti sen varmistamiseksi, että kaupungin toimintojen ja palvelujen kokonaisuus on järjestetty tarkoituksenmukaisesti. Helsinki kantaa oman vastuunsa julkisen talouden tasapainottamisesta ja huolehtii kaupungin kokonaistuottavuuden parantamisesta. Palvelujen kilpailukyvystä huolehditaan niitä uudistamalla. Helsinki tavoittelee yksikkökustannuksissa muiden suurten kaupunkien keskiarvoa.

Nykyinen logistiikkakeskuksen toimitila ei sovellu tehokkaan varastoinnin käyttöön. Saman tyyppistä toimintoa tekevät tahot on syytä yhdistää samaan kokonaisuuteen sekä hallinnollisesti että toiminnallisesti. Ensiarvoisen tärkeää on hyödyntää tässä kaupungin omia / käytössä olevia varastotiloja, jolloin vuokra- ja varastonhallintakustannuksia säästyy.

Tulevan keskusvaraston kuljetuksissa on synergiapotentiaalia rakentamispalveluliikelaitoksen ja palvelukeskusliikelaitoksen toiminnan kesken ja myös alihankinnan ja kuljetuspalvelun kilpailuttamisen muotoa ja rakennetta voitaisiin uudistaa (tuntiperusteisuus vs. toimituspistekohtainen hinnoittelu).

Siirrosta on neuvoteltu rakentamispalveluliikelaitoksen ja kaupunginkanslian kanssa.

Palvelukeskuksen henkilöstötoimikunta on todennut 28.8.2018, että yhteistoimintamenettely on toteutunut kaupungin ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti. Lisäksi siirtoa ja siirtoa varten laadittua henkilöstösuunnitelmaa on käsitelty yhteistoiminnallisesti rakentamispalveluliikelaitoksen henkilöstötoimikunnassa 19.6.2018 sekä siirtoa valmistelleessa projektiryhmässä ja henkilöstöryhmässä. Näiltäkin osin yhteistoimintamenettelyn on todettu toteutuneen kaupungin ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti, eikä henkilöstösuunnitelmaan tai muihin valmisteluasiakirjoihin ole esitetty eriäviä näkemyksiä.

Close

This decision was published on 12.10.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Antti Värtelä

Ask for more info

Risto Paavola, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 27013

risto.paavola@hel.fi

Attachments

1. Liite 1_Luettelo sopimuksista
2. Liite 2_Luettelo irtaimesta omaisuudesta
3. Liite 3_Login IT-laitteisto
4. Projektisuunnitelma Logistiikkakeskus_ver.07
5. Henkilöstösuunnitelmapohja
6. Henkilöstötoimikunta PTKote_28082018

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.