Vahingonkorvaus, kiinteistön terassivaurio kesä 2018 Laurinnityntie Lassila

HEL 2018-010164
More recent handlings
Case 13. / 518 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 8.1.2019 3 § (kiinteistön terassivaurio)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 8.1.2019 (3 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 8.1.2019 (3 §) päätöksellään hylännyt kesän 2018 aikana Laurinniityntiellä tapahtuneeseen kiinteistön terassivaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta kesän 2018 aikana Laurinniityntiellä tapahtuneeseen kiinteistön terassivaurioon liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Perustelut

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan arboristien selvitykseen sekä yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Arboristien lausunto on lautakunnan päätöksen liitteenä.

Yksikön päällikön päätöksestä ilmenevin tavoin ei kaupungin tuottamusta asiassa ole. Tuottamuksen puuttumisen perusteluiden osalta viitataan korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuun KKO 1982 II 162 (puun aiheuttama vahinko).

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan kiinteistön terassivauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1 §.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1–4 §, 6 §.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi kirjeitse 9.1.2019. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 16.1.2019 eli säädetyssä määräajassa.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 08.01.2019 § 3

Päätös

Lakipalvelut yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan kaupungin puolelta kasvavat puut ovat sotkeneet hakijan kalusteita ja terassirakenteita As. Oy Lassilan Laurinniityntien puolelle. Jalomäntyjen oksat ulottuvat pihan yläpuolelle, ja puista on tippunut kesän 2018 aikana pihkaa niin paljon, että terassi on ollut osittain käyttökelvoton. Hakija on vaatinut kaupunkia korvaamaan terassin puhdistuskulut ja tähän liittyvät mahdolliset korjauskulut (terassin pinnoituksen uusiminen). Hakija on myös pyytänyt, että kaupunki tulisi poistamaan pihan puolelle ulottuvat oksat.

Puista aiheutuvien haittojen torjunta kuuluu katujen kunnossapitoon ja osittain myös puhtaanapitoon. Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta edellyttää kuntaa pitämään kunnan hallinnassa olevan katuaukion, puiston ja muun näihin verrattavan yleisen alueen käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa. Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito ovat laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava.

Vahingonkorvausvaatimuksessa yksilöidyt puut kasvavat käyttö- ja suojaviheralueeksi (A3) luokitetulla, kaupungin kunnossapidettävällä alueella. Käyttö- ja suojaviheralueet ovat laajoja rakennetun ja luonnonympäristön välimaastoon sijoittuvia puistoja ja suojavyöhykkeitä ydinkeskustan ulkopuolella. Alueella on puistomainen ilme, ja sen kasvillisuus muodostuu istutetusta ja luonnonkasvillisuudesta sekä niittymäisistä nurmialueista.

Käyttö- ja suojaviheralueiden nurmikoita leikataan siinä määrin, että käyttö oleskelu- ja pelitoimintoihin on yleensä mahdollista. Alueen puita hoidetaan niiden ikään, lajiin ja kasvupaikkaan soveltuvalla tavalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Puille pyritään leikkausten avulla tuottamaan ikävaiheittaisten mittasuhdevaatimusten mukaisesti mahdollisimman pitkä ja turvallinen täysikasvuisen puun ikävaihe. Puiden hoitoleikkauksia tehdään vuosittain kesä-syyskuussa.

Käyttö- ja suojaviheralueilla kasvavista vanhoista puista poistetaan ylläpitoleikkauksin välitöntä vaaraa aiheuttavat oksat ja haarat. Kuolleita ja sairaita oksia voidaan poistaa mihin vuodenaikaan tahansa. Leikkauksia ei saa tehdä keväällä silmujen turpoamisen ja syksyllä talveentumisen aikana.

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty katselmus hakijan ilmoituksen johdosta jolloin on todettu, että kaupungin puolelta kasvavat puut ovat sotkeneet hakijan kalusteita ja terassirakenteita, ilmeisesti pihkalla. Katselmukseen on osallistunut alueen puistovastaava sekä isännöitsijä.

Kunnossapitopiiri on todennut, että kaupungin puolella kasvavien mäntyjen oksat eivät ole suoraan terassin päällä, mutta varjostavat. Kunnossapitopiirin arboristit ovat todenneet, etteivät männyt ole voineet aiheuttaa pihkaongelmaa, huomioon ottaen oksien sijainti. Kunnossapitopiiri on edelleen kertonut että kohteesta on poistettu muutamien vuosien aikana kymmenkunta varjostavaa puuta, ja kolme varjostavaa puuta on sovittu kaadettavaksi. Ko. männyt on suunnitelman mukaisesti kaadettu kaupungin toimesta. Mäntyjen hoitoa ei ole laiminlyöty eikä niissä ollut silmin havaittavaa vauriota tai sairautta.

Pelkästään se seikka, että vahingonkorvausvaatimuksessa yksilöidyt puut sijaitsevat kaupungin alueella, ei perusta kaupungin vahingonkorvausvelvollisuutta. Kaupunki ei myöskään ole välittömästi vastuussa puulajien luontaisista ominaisuuksista, kuten pihkaamisesta. Mänty on tunnetusti pihkaa vuotava havupuu. Jotta kaupunki olisi asiassa vahingonkorvausvelvollinen, olisi asiassa tullut tapahtua jonkinlainen laiminlyönti, eli kaupungin olisi tullut huolimattomuuttaan tehdä tai jättää tekemättä jotakin, jonka vuoksi vahinko olisi syntynyt. Vahingon olisi myös oltava syy-yhteydessä tekoon tai laiminlyöntiin.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki on toiminut huolellisesti kaupungin puolelta kasvavien mäntyjen hoidossa. Männyt ovat olleet arvioinnin kohteena, eikä niissä ole todettu mitään poikkeavaa. Mäntyjen oksat eivät ole aiheuttaneet välitöntä vaaraa, eikä männyissä ole havaittu sairautta. Oksat eivät myöskään ole sijainneet suoraan terassin yläpuolella. Ko. mäntyjen osalta ei ole ollut suunniteltuja kunnossapitotoimia mitä olisi laiminlyöty.

Kaupunki katsoo että suurin painoarvo ko. mäntyjen oksien arvioinnissa on annettava puunhoidon ammattilaisten, eli arboristien lausunnolle asiassa. Arboristien lausunto huomioon ottaen on asiassa jäänyt näyttämättä, että kaupungin puolelta kasvavat männyt olisivat aiheuttaneet hakijan kuvaaman pihkaongelman.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupungille ei ole aikaisemmin ilmoitettu männyistä mahdollisesti aiheutuvasta likaantumisvaarasta (mäntyjä on pyydetty poistettavaksi muilla perusteilla, kuten tuijien kasvun häiriintyminen). Kaupunki on ryhtynyt toimiin hakijan kokeman haitan selvittämiseksi ja torjumiseksi sen jälkeen, kun hakija on saattanut asian kaupungin tietoisuuteen. Kaupunki ei ole laiminlyönyt asian selvittämistä. Kaupunki on myös ryhtynyt toimiin hakijan kokeman haitan torjumiseksi.

Asiassa esitettyjen seikkojen perusteella kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Asiassa ei ole tullut esiin muitakaan seikkoja, joiden johdosta kaupunki muutoin olisi vastuussa kysymyksessä olevan vahingon korvaamisesta.

Edellä esitetyn perusteella Helsingin kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 3 §, 6 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätiedot

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 310 22093

kymp.korvausasiat@hel.fi
Close

This decision was published on 30.10.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 16.1.2019
2. arboristien lausunto

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.