Kuuleminen, Helsingin kaupungin pelastuslaitos, Helsingin alueen pelastustoimen palvelutason epäkohtien korjaaminen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-011785
More recent handlings
Case 4. / 93 §
This decisionmaker is no longer active

Kuuleminen, Helsingin kaupungin pelastuslaitos, Helsingin alueen pelastustoimen palvelutason epäkohtien korjaaminen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Rescue Committee

Päätös

Pelastuslautakunta päätti Etelä-Suomen aluehallintoviraston kuulemispyynnön johdosta seuraavaa:

Helsingin pelastustoimen alue toteaa, että alueen palvelutasopäätös on laadittu ja pelastustoiminnan palvelut toteutettu pelastuslain 28 § mukaisella tavalla. Palvelutasossa on huomioitu paikalliset onnettomuusuhkat ja tarpeet. Palvelutaso on riittävä ja tarkoituksenmukainen. Onnettomuuden sattuessa PelL 27,2 § tarkoitettu pelastustoiminta voidaan suorittaa ongelmaruuduissa nopean avunsaannin näkökulmasta riittävän tehokkaasti ja nopeasti.

Helsingin pelastustoimen alue on eri mieltä aluehallintoviraston kanssa siitä, että pelastustoimen palvelutasossa olisi pelastuslain 85 §:ssä tarkoitettu huomattava epäkohta. Pelastustoimen näkemyksen mukaan aluehallintovirastolla ei ole perusteita asettaa Helsingin pelastustoimen alueelle velvoitteita korjata palvelutasoa tai asettaa uhkasakkoja asettamansa velvoitteen tehostamiseksi.

Helsingin pelastustoimen alue päättää lisäksi todeta, että pelastustoiminnan palvelutasoa kehitetään kokonaisuutena ja nopean avunsaannin näkökulmista riskinanalyysiin perustuen. Vuoden 2019 aikana pelastustoimen alue tulee päättämään seuraavina vuosina toteuttavista toimenpiteistä. Pelastustoimi tulee ehdottamaan Helsingin kaupungille, että kaupunki lisää vuodesta 2020 alkaen pelastustoimen käytössä olevia investointimäärärahoja sekä käyttömenoja merkittävällä tavalla riskianalyysissä todettujen tarpeiden mukaisesti. Riippuen tehtävistä ratkaisuista ja lisättävän valmiuden ja muiden pelastustoimen tarpeiden määrästä, alustava arvio tarvittavista investointimäärärahojen lisäyksestä on 3,5-5,5 miljoonaa euroa yhtä uutta pelastusasemaa kohden ja käyttömenoissa noin 1,7-1,8 miljoonaa euroa yhtä neljän pelastajan pelastusyksikköä kohden.

Nämä toimenpiteet eivät paranna kiireellisen ensihoidon valmiutta Helsingissä. Pelastustoimen alueen näkemyksen mukaan pelastustoiminnan valmiuden kehittämistoimenpiteet pitäisi toteuttaa yhdessä ensihoitovalmiuden kehittämisen kanssa yhteisen synergian ja siitä saatavan tuottavuuden hyödyntämiseksi.

Helsingin pelastustoimen alue toteaa edelleen, että kaikkien ongelmaruutujen kattaminen aluehallintoviraston edellyttämällä tavalla 31.12.2022 mennessä ei ole realistista eikä pelastuslain 27,2 § ja 28 § huomioiden tarkoituksenmukaista.

Pelastustoimen alue toteaa lisäksi, että henkilöstön saatavuus muodostaa erittäin merkittävän uhkan toteuttaa pelastustoiminnan valmiuden merkittäviä lisäyksiä lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä.

Päätöksen perustelut on tarkemmin esitetty vastineessa, joka on tämän päätöksen liitteenä.

Aluehallintovirasto on myöntänyt vastineen antamiselle lisäaikaa 31.12.2018 saakka.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 02.01.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

pelastuskomentaja
Simo Wecksten

Ask for more info

Simo Wecksten, Pelastuskomentaja, puhelin: 09 310 30000

simo.wecksten@hel.fi

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi

Attachments

1. Vastine AVI kuulemispyyntöön 13 12 2018 t
2. Liite 2 Vastine AVI 9.3.2018

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.