Työryhmän asettaminen, Välitystili-työryhmä, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-000652
More recent handlings
§ 21
This decisionmaker is no longer active

Sosiaali- ja terveystoimialan välitystili-työryhmän perustaminen

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti perustaa välitystilitoimintaa kehittävän työryhmän ja nimetä siihen seuraavat jäsenet:
  • Anne Qvist, Perhe- ja sosiaalipalvelut, Pohjoisen aikuissosiaalityön päällikkö, Työryhmän puheenjohtaja
  • Helena Leminen, Perhe- ja sosiaalipalvelut, Toimeentulotuen maksupäällikkö
  • Anne Peltola, Perhe- ja sosiaalipalvelut, Johtava sosiaalityöntekijä
  • Maria Dahlström, Terveys- ja päihdepalvelut, Johtava sosiaalityöntekijä
  • Tuula Torkell, Terveys- ja päihdepalvelut, Terveydenhoitaja
  • Sirkku Jantunen, Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut, Johtava sosiaalityöntekijä
  • Mika Porvari, Hallinto, Toiminnansuunnittelija, Työryhmän sihteeri

Työryhmä voi halutessaan kutsua kuultavaksi asiantuntijoita.

Työryhmä toimii vuoden 2020 loppuun asti tai siihen asti, kun se saa tehtävänsä valmiiksi.

Päätöksen perustelut

Välitystili on sosiaalitoimen toimenpide, jossa haetaan henkilön etuus tai muu tulo maksettavaksi sosiaalitoimelle ja hoidetaan asiakkaan eduksi tämän rahaliikennettä. Asiakkaan rahavarat otetaan välitykseen tilanteissa, joissa hän ei pysty itse huolehtimaan rahavaroistaan siten, että toimeentulo tai elatusvelvollisuus olisi turvattu.

Välitystilitoiminnan nykytilanteesta on tehty selvitys, jonka keskeiset havainnot olivat:
  • Asiakkaiden palvelutarpeen sekä työ- ja toimintakyvyn tarkastelussa on puutteita.
  • Nykyinen toimintamalli on kallis eikä osallista asiakasta.
  • Työnjako sosiaali- ja terveystoimialan työntekijöiden välillä ei ole kaikilta osin tarkoituksenmukainen.
  • Edunvalvontaprosessi on sirpaleinen ja työnjako epäselvä välitystilitoiminnan ja edunvalvonnan välillä.

Palvelujen uudistamisen ydinryhmä linjasi 5.11.2018, että välitystilitoiminnan kehittäminen liittyy paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palveluprosessiin. Lisäksi linjattiin, että nimetään työryhmä, jonka tehtävänä on selkeyttää toiminnan periaatteet ja yhteistyömuodot uudistamalla nykyinen pysyväisohje ja toteuttaa uuden ohjeen jalkautus.

Välitystilityöryhmän tehtävänä on:
  • Välitystilitoiminnan palveluprosessin tehostaminen etuuksien välitystä koskevia ohjeistuksia ja toimintakäytäntöjä tarkentamalla, henkilöstöä kouluttamalla ja työnjakoa kehittämällä.
  • Palveluprosessia tehostamalla vähentää välitystilien määrää ja edistää asiakkaiden omatoimista raha-asioiden hoitamista ja taloudenhallintaa.

Työryhmä hyödyntää kehittämisessä välitystiliselvityksen tuloksia.

This decision was published on 14.02.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Mika Porvari, toiminnansunnittelija, puhelin: 040 3341703

mika.porvari@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Välitystiliselvitys

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.