Työryhmän asettaminen, Välitystili-työryhmä, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-000652
Ärendet har nyare handläggningar
§ 21
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja terveystoimialan välitystili-työryhmän perustaminen

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Toimialajohtaja päätti perustaa välitystilitoimintaa kehittävän työryhmän ja nimetä siihen seuraavat jäsenet:
  • Anne Qvist, Perhe- ja sosiaalipalvelut, Pohjoisen aikuissosiaalityön päällikkö, Työryhmän puheenjohtaja
  • Helena Leminen, Perhe- ja sosiaalipalvelut, Toimeentulotuen maksupäällikkö
  • Anne Peltola, Perhe- ja sosiaalipalvelut, Johtava sosiaalityöntekijä
  • Maria Dahlström, Terveys- ja päihdepalvelut, Johtava sosiaalityöntekijä
  • Tuula Torkell, Terveys- ja päihdepalvelut, Terveydenhoitaja
  • Sirkku Jantunen, Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut, Johtava sosiaalityöntekijä
  • Mika Porvari, Hallinto, Toiminnansuunnittelija, Työryhmän sihteeri

Työryhmä voi halutessaan kutsua kuultavaksi asiantuntijoita.

Työryhmä toimii vuoden 2020 loppuun asti tai siihen asti, kun se saa tehtävänsä valmiiksi.

Päätöksen perustelut

Välitystili on sosiaalitoimen toimenpide, jossa haetaan henkilön etuus tai muu tulo maksettavaksi sosiaalitoimelle ja hoidetaan asiakkaan eduksi tämän rahaliikennettä. Asiakkaan rahavarat otetaan välitykseen tilanteissa, joissa hän ei pysty itse huolehtimaan rahavaroistaan siten, että toimeentulo tai elatusvelvollisuus olisi turvattu.

Välitystilitoiminnan nykytilanteesta on tehty selvitys, jonka keskeiset havainnot olivat:
  • Asiakkaiden palvelutarpeen sekä työ- ja toimintakyvyn tarkastelussa on puutteita.
  • Nykyinen toimintamalli on kallis eikä osallista asiakasta.
  • Työnjako sosiaali- ja terveystoimialan työntekijöiden välillä ei ole kaikilta osin tarkoituksenmukainen.
  • Edunvalvontaprosessi on sirpaleinen ja työnjako epäselvä välitystilitoiminnan ja edunvalvonnan välillä.

Palvelujen uudistamisen ydinryhmä linjasi 5.11.2018, että välitystilitoiminnan kehittäminen liittyy paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palveluprosessiin. Lisäksi linjattiin, että nimetään työryhmä, jonka tehtävänä on selkeyttää toiminnan periaatteet ja yhteistyömuodot uudistamalla nykyinen pysyväisohje ja toteuttaa uuden ohjeen jalkautus.

Välitystilityöryhmän tehtävänä on:
  • Välitystilitoiminnan palveluprosessin tehostaminen etuuksien välitystä koskevia ohjeistuksia ja toimintakäytäntöjä tarkentamalla, henkilöstöä kouluttamalla ja työnjakoa kehittämällä.
  • Palveluprosessia tehostamalla vähentää välitystilien määrää ja edistää asiakkaiden omatoimista raha-asioiden hoitamista ja taloudenhallintaa.

Työryhmä hyödyntää kehittämisessä välitystiliselvityksen tuloksia.

Detta beslut publicerades 14.02.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Mika Porvari, toiminnansunnittelija, puhelin: 040 3341703

mika.porvari@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Välitystiliselvitys
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.