Kaupunginkanslian työympäristömuutos

HEL 2019-002149
More recent handlings
Case 3. / 31 §

Kaupunginkanslian työympäristömuutoksen hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä kaupunginkanslian työympäristömuutoksen 10.2.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että kaupunginkanslian tiloissa keskustakortteleissa 30, 31 ja 32 tehtävien toiminnallisten tilamuutosten, arvioidulta kokonaislaajuudeltaan 3 500 htm², enimmäishinta on arvonlisäverottomana 3 900 000 euroa kesäkuun 2019 kustannustasossa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankkeen lähtötilanteessa keväällä 2018 käyttäjän laatimassa raportissa todettiin, että kanslian yksiköt ovat hajautuneet erilleen, tilaratkaisut ovat vanhentuneita ja tilamuutosten teko on hidasta. Tulossa oli organisaatiomuutos ja uusia rekrytointeja. Tilamuutosten tavoitteiksi asetettiin uudenlaisten työtapojen ja ketterän tiimityöskentelyn mahdollistaminen sekä uutta strategiaa ja organisaatiota sekä kansliatasoisten prosessien kehittämistä tukevat tilaratkaisut.

Tämä hankesuunnitelma kokoaa yhdeksi hankekokonaisuudeksi useita tilamuutoksia, joista osa on pieniä muutaman huoneen käsittäviä ja osa laajempia kokonaisuuksia. Käyttäjän työympäristön kehittäminen on jatkuva prosessi, ja käyttäjän organisaatio tarkentaa tilamuutokset ja niiden aikataulun erikseen huoneistokohtaisesti.

Tehostamalla toimitilojen tilankäyttöä hanke toteuttaa Helsingin kaupunkistrategiaan 2017 - 2021 kirjattua tavoitetta parantaa kaupungin kokonaistuottavuutta.

Tässä hankesuunnitelmassa esitetyt tilamuutokset vastaavat käyttäjän akuutteihin tilatarpeisiin ja samalla pilotoivat myöhempien perusparannusten yhteydessä tehtäviä muutoksia. Keskustakortteleiden hallintorakennusten perusparannuksia on suunniteltu toteutettaviksi vaiheittain ajanjaksolla 2022 - 2030.

Kaupunginkanslian työympäristön kehittämisryhmä on edustanut käyttäjiä hankesuunnitelman laadinnassa.

Lausunnot

Kaupunginkanslia on 2.3.2020 antanut hankesuunnitelamasta puoltavan lausunnon. Kaupunginkanslian työsuojelupäällikkö ja työsuojeluvaltuutettu ovat edustettuina käyttäjän työympäristön kehittämisryhmässä. Työsuojelu antaa tarpeen mukaan lausuntoja osahankkeista. Kaupunginmuseolta pyydetään suunnitelmavaiheessa hyväksyntä ja tarvittaessa lausunto. Lausunnoissa esitetyt näkökohdat otetaan jatkosuunnittelussa huomioon.

Hankkeen laajuus

Tilamuutosten laajuus on arvioitu noin 3 500 huoneistoneliöksi. Suurimmat yhtenäiset tilamuutokset, yhteensä noin 1 854 htm², on suunnitelmassa esitetty Apteekintalon (korttelissa 31) ja Uschakoffin talon (korttelissa 32) 2. ja 3. kerroksiin. Kaupungintalokortteliin (kortteli 30) on suunniteltu useita pienempiä muutoksia, jotka ovat yhdessä noin 1 000 htm². Hankkeen laajuuteen sisältyvät lisäksi Kluuvin virastotalon pihasiivessä tehtävät sekä kanslian tilojen myöhemmin määriteltävät muutokset.

Hankkeen rakentamiskustannukset

Hankkeen enimmäiskustannus on arvonlisäverottomana 3 900 000 euroa (1 114 euroa/tm²) kesäkuun 2019 kustannustasossa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilahankkeiden käsittelyohjeen (Khs 14.12.2015) mukaisesti suunnitellulle noin 3 500 htm² kokonaislaajuudelle määritelty lisävuokra on keskimäärin noin 4,7 euroa/htm². Lisävuokra määritellään osahankkeille aina huoneistokohtaisesti.

Rahoitus

Vuoden 2020 talousarvion liitteenä olevassa talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2020 - 2029 hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle on varattu 4 500 000 euroa vuosille 2019 - 2021.

Väistötilat

Väistömuutot toteutetaan kanslian olemassa olevissa tiloissa vaiheittain, joten lähtökohtaisesti väistötiloja ei tarvita.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hanke toteutetaan vaiheittain vuosina 2019 - 2022, ja käyttäjän organisaatio tarkentaa tilamuutokset ja niiden aikataulun aina erikseen huoneistokohtaisesti.

Close

Keskushallinto Kaupunginkanslia 2.3.2020

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Palvelutilaverkko Yksikön päällikkö 19.02.2019 § 6

Close

This decision was published on 25.03.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Ask for more info

Reetta Amper, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38283

reetta.amper@hel.fi

Attachments

2. Työryhmä
The attachment will not be published on the internet.
3. Tilahanke ja uudet työtavat
The attachment will not be published on the internet.
4. Viitesuunnitelmat
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.