Kaupunginkanslian työympäristömuutos

HEL 2019-002149
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 31 §

Kaupunginkanslian työympäristömuutoksen hankesuunnitelman hyväksyminen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä kaupunginkanslian työympäristömuutoksen 10.2.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että kaupunginkanslian tiloissa keskustakortteleissa 30, 31 ja 32 tehtävien toiminnallisten tilamuutosten, arvioidulta kokonaislaajuudeltaan 3 500 htm², enimmäishinta on arvonlisäverottomana 3 900 000 euroa kesäkuun 2019 kustannustasossa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankkeen lähtötilanteessa keväällä 2018 käyttäjän laatimassa raportissa todettiin, että kanslian yksiköt ovat hajautuneet erilleen, tilaratkaisut ovat vanhentuneita ja tilamuutosten teko on hidasta. Tulossa oli organisaatiomuutos ja uusia rekrytointeja. Tilamuutosten tavoitteiksi asetettiin uudenlaisten työtapojen ja ketterän tiimityöskentelyn mahdollistaminen sekä uutta strategiaa ja organisaatiota sekä kansliatasoisten prosessien kehittämistä tukevat tilaratkaisut.

Tämä hankesuunnitelma kokoaa yhdeksi hankekokonaisuudeksi useita tilamuutoksia, joista osa on pieniä muutaman huoneen käsittäviä ja osa laajempia kokonaisuuksia. Käyttäjän työympäristön kehittäminen on jatkuva prosessi, ja käyttäjän organisaatio tarkentaa tilamuutokset ja niiden aikataulun erikseen huoneistokohtaisesti.

Tehostamalla toimitilojen tilankäyttöä hanke toteuttaa Helsingin kaupunkistrategiaan 2017 - 2021 kirjattua tavoitetta parantaa kaupungin kokonaistuottavuutta.

Tässä hankesuunnitelmassa esitetyt tilamuutokset vastaavat käyttäjän akuutteihin tilatarpeisiin ja samalla pilotoivat myöhempien perusparannusten yhteydessä tehtäviä muutoksia. Keskustakortteleiden hallintorakennusten perusparannuksia on suunniteltu toteutettaviksi vaiheittain ajanjaksolla 2022 - 2030.

Kaupunginkanslian työympäristön kehittämisryhmä on edustanut käyttäjiä hankesuunnitelman laadinnassa.

Lausunnot

Kaupunginkanslia on 2.3.2020 antanut hankesuunnitelamasta puoltavan lausunnon. Kaupunginkanslian työsuojelupäällikkö ja työsuojeluvaltuutettu ovat edustettuina käyttäjän työympäristön kehittämisryhmässä. Työsuojelu antaa tarpeen mukaan lausuntoja osahankkeista. Kaupunginmuseolta pyydetään suunnitelmavaiheessa hyväksyntä ja tarvittaessa lausunto. Lausunnoissa esitetyt näkökohdat otetaan jatkosuunnittelussa huomioon.

Hankkeen laajuus

Tilamuutosten laajuus on arvioitu noin 3 500 huoneistoneliöksi. Suurimmat yhtenäiset tilamuutokset, yhteensä noin 1 854 htm², on suunnitelmassa esitetty Apteekintalon (korttelissa 31) ja Uschakoffin talon (korttelissa 32) 2. ja 3. kerroksiin. Kaupungintalokortteliin (kortteli 30) on suunniteltu useita pienempiä muutoksia, jotka ovat yhdessä noin 1 000 htm². Hankkeen laajuuteen sisältyvät lisäksi Kluuvin virastotalon pihasiivessä tehtävät sekä kanslian tilojen myöhemmin määriteltävät muutokset.

Hankkeen rakentamiskustannukset

Hankkeen enimmäiskustannus on arvonlisäverottomana 3 900 000 euroa (1 114 euroa/tm²) kesäkuun 2019 kustannustasossa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilahankkeiden käsittelyohjeen (Khs 14.12.2015) mukaisesti suunnitellulle noin 3 500 htm² kokonaislaajuudelle määritelty lisävuokra on keskimäärin noin 4,7 euroa/htm². Lisävuokra määritellään osahankkeille aina huoneistokohtaisesti.

Rahoitus

Vuoden 2020 talousarvion liitteenä olevassa talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2020 - 2029 hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle on varattu 4 500 000 euroa vuosille 2019 - 2021.

Väistötilat

Väistömuutot toteutetaan kanslian olemassa olevissa tiloissa vaiheittain, joten lähtökohtaisesti väistötiloja ei tarvita.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hanke toteutetaan vaiheittain vuosina 2019 - 2022, ja käyttäjän organisaatio tarkentaa tilamuutokset ja niiden aikataulun aina erikseen huoneistokohtaisesti.

Stäng

Keskushallinto Kaupunginkanslia 2.3.2020

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Palvelutilaverkko Yksikön päällikkö 19.02.2019 § 6

Stäng

Detta beslut publicerades 25.03.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Mer information fås av

Reetta Amper, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38283

reetta.amper@hel.fi

Bilagor

2. Työryhmä
3. Tilahanke ja uudet työtavat
4. Viitesuunnitelmat

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.