Terveysasemien lääkäripalvelujen järjestäminen palvelusetelillä, sosiaali- ja terveystoimiala
- Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 23.11.2020
- The Social Services and Health Care Committee 16/20.10.2020
- The Social Services and Health Care Committee 15/06.10.2020
- Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 06.05.2019
- The Social Services and Health Care Committee 8/23.04.2019
- The Social Services and Health Care Committee 7/09.04.2019
Terveysasemien lääkäripalvelujen järjestäminen palvelusetelillä
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokeilla palveluseteliä yhtenä terveysasemien lääkäripalveluiden järjestämistapana 3.6.2019 alkaen korkeintaan vuoden 2020 loppuun saakka. Tällä välin toimialalla pyritään aktiivisesti ratkaisemaan omien terveyskeskusten lääkäripalveluiden saatavuusongelmat.
Lautakunta vahvistaa palvelusetelin arvoksi 3.6.2019 alkaen 67 euroa (alv 0 %).
Samalla lautakunta päätti, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa asiakkaan vastaanottokäynnin ja tarvittavat palvelukuvauksessa määritellyt lisätutkimukset.
Lisäksi lautakunta päätti, että toimialajohtaja päättää jatkossa lääkäripalvelujen palvelusetelin arvon enimmäismäärästä lautakunnan päättämien raja-arvojen sisällä.
Edelleen lautakunta päätti, että lääkäripalvelujen palvelusetelin raja-arvot ovat jatkossa 56‒75 euroa (alv 0 %).
Käsittely
Vastaava hankintasihteeri Christian Ehnlund ja va. terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Sandra Hagman: Muutetaan päätösehdotuksen ensimmäinen kappale muotoon: "Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kokeilla palveluseteliä yhtenä terveysasemien lääkäripalveluiden järjestämistapana 3.6.2019 alkaen korkeintaan vuoden 2020 loppuun saakka. Tällä välin toimialalla pyritään aktiivisesti ratkaisemaan omien terveyskeskusten lääkäripalveluiden saatavuusongelmat."
Kannattaja: jäsen Sakari Männikkö
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Sandra Hagman)
Jaa-äänet: 5
Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Matias Pajula
Ei-äänet: 7
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Sandra Hagman, Kati Juva, Sakari Männikkö, Karita Toijonen, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 1
Tuomas Tuure
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sandra Hagmanin vastaehdotuksen äänin 7 - 5 (tyhjää 1).
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta päätösehdotuksen ensimmäisen kohdan osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen ja päätösehdotuksen muilta osin esittelijän ehdotuksen mukaan.
Äänestys 1
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Muutetaan 1. kappale muotoon: "Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kokeilla palveluseteliä yhtenä terveysasemien lääkäripalveluiden järjestämistapana 3.6.2019 alkaen korkeintaan vuoden 2020 loppuun saakka. Tällä välin toimialalla pyritään aktiivisesti ratkaisemaan omien terveyskeskusten lääkäripalveluiden saatavuusongelmat."
Member | Political group |
---|---|
Bergman, Leo | No council group |
Ehrnrooth, Cecilia | No council group |
Heistaro, Sami | No council group |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pajula, Matias | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Ahola, Heidi | No council group |
Bergholm, Tapio | No council group |
Hagman, Sandra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Männikkö, Sakari | No council group |
Toijonen, Karita | No council group |
Vesikansa, Sanna | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Tuure, Tuomas | No council group |
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
No council group | 3 | 5 | 1 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että palveluseteli on 3.6.2019 alkaen yksi terveysasemien lääkäripalvelujen järjestämistapa.
Lautakunta vahvistaa palvelusetelin arvoksi 3.6.2019 alkaen 67 euroa (alv 0 %).
Samalla lautakunta päättää, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa asiakkaan vastaanottokäynnin ja tarvittavat palvelukuvauksessa määritellyt lisätutkimukset.
Lisäksi lautakunta päättää, että toimialajohtaja päättää jatkossa lääkäripalvelujen palvelusetelin arvon enimmäismäärästä lautakunnan päättämien raja-arvojen sisällä.
Edelleen lautakunta päättää, että lääkäripalvelujen palvelusetelin raja-arvot ovat jatkossa 56‒75 euroa (alv 0 %).
Vastaava hankintasihteeri Christian Ehnlund ja va. terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Terveysasemien lääkäripalvelujen hankkiminen sosiaali- ja terveystoimialalla
Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan käyttösuunnitelmassa 2019 on terveysasemia koskevana sitovana tavoitteena terveysasemien T3-keskiarvon (hoitoonpääsyajan mittari) lasku alle kymmeneen ja yksittäisenkin aseman kohdalla alle 20:een vuoden 2019 loppuun mennessä. Lääkärien rekrytointivaikeuksien takia erityisesti lääkärivastaanottojen lisääminen kysynnän mukaiseksi on ollut haastavaa. Toisaalta terveysasemien kyky reagoida lyhyisiin ja tilapäisiin tuottavuuden ja saatavuuden ongelmiin on rajallinen.
Helsingin alueella toimii lukuisia pieniä ja suuria yksityisiä lääkäripalveluiden palveluntuottajia. Heidän toimintamallinsa perustuu ja tuottajien välinen kilpailuasetelma edellyttää pitkälti hallittua ylikapasiteettia, jotta asiakkaita voidaan palvella viiveettä.
Toimialan terveysasemat ja sisätautien poliklinikka -palvelu on kevään 2019 aikana kokeillut suoraostoilla lääkärivastaanottojen hankintaa palveluntuottajilta. Kokeiluun ovat osallistuneet palveluntuottajina Pihlajalinna Oy ja Mehiläinen Oy. Näiltä on suoraostoilla hankittu palvelua, johon on kuulunut lääkärin fyysinen vastaanotto, perustason laboratorio- ja röntgen-tutkimuksia sekä näihin liittyvä vastausten kertominen potilaalle ja tarvittava reagointi, mukaan lukien mahdolliset reseptit, lähetteet, hoito-ohjeet ja sairaslomatodistukset.
Suoraostot ovat mahdollistaneet ketterän ja toimivan ratkaisun terveysasemien saatavuuden korjaamiseksi tilapäisissä ja osin jo kroonistuneissakin ongelmatilanteissa. Asiakkaat ja henkilökunta ovat olleet tyytyväisiä toimintamalliin. Suoraostopalvelun piiriin on 11.2.‒9.4.2019 mennessä ohjattu noin 1 100 asiakasta kuudelta asemalta ja käyneitä on ollut noin 900.
Asiakkaalla on myös oikeus olla käyttämättä palveluseteliä, jolloin palvelu toteutetaan sosiaali- ja terveystoimialan omana toimintana.
Perustelut palvelusetelin käytölle
Palvelusetelin on tarkoitus helpottaa asiakkaiden lääkäriin pääsyä tilanteessa, jossa odotusajat ovat muodostuneet kohtuuttoman pitkiksi. Palvelusetelijärjestelmä lisää asiakkaan valinnanvapautta ja toisaalta mahdollistaa terveysasematoiminnan laadukkaan palvelun myös tilapäisissä tuottavuuden häiriötilanteissa.
Palvelusetelin käytöstä terveysasemat ja sisätautipoliklinikan budjetin sallimissa rajoissa määrittää terveysasemien johtajalääkäri.
Palveluseteliä jaetaan ensisijaisesti T3- ja saatavuusongelmissa painiville asemille. Tavoite on käyttösuunnitelman mukaisen T3:n saavuttaminen. Johtavat ylilääkärit päättävät terveysasemien johtajalääkärin antamissa rajoissa asemakohtaisista palvelusetelien jakomääristä, jakamisen aloittamisesta ja päättämisestä.
Palvelusetelin arvo
Terveysasemien lääkäripalvelujen palvelusetelin arvoksi esitetään tämän hetkisten Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan oman toiminnan, palveluntuottajien kanssa neuvoteltujen hintojen ja suoraostokokeilun tuomien kokemusten pohjalta:
Lääkäripalvelu sisältäen tutkimukset 56–75 euroa (alv 0 %).
Lähtötilanteessa palvelusetelin arvoksi esitetään 67 euroa (alv 0 %).
Hintahaitaria esitetään siksi, että markkinatilanne, ostojen määrä ja sääntökirjalla määriteltävä tarkempi palvelunkuvaus voivat vaikuttaa markkinahintaan. Siksi on tarkoituksenmukaista, että toimialajohtaja voi jatkossa päättää palvelusetelin arvon edellä mainituissa rajoissa.
Hintahaitarin ylä- ja alarajoja esitetään palveluntuottajilta saatujen hintojen ja suoraostovaiheen kokemusten perusteella.
Kustannukset
Lääkärivastaanottojen järjestäminen palvelusetelillä toteutetaan terveysasemat ja sisätautien poliklinikka -palvelun budjetin puitteissa. Tarkoitus on korjata saatavuuden ongelmaa. Huomioiden mahdollinen piilokysyntä ja toisaalta lyhempien odotusaikojen mahdollinen palvelujen houkuttelevuutta lisäävä vaikutus, lääkärikäyntien määrää tulee tarkasti seurata. Lääkärivastaanoton tuottaminen palvelusetelillä on laskennallisesti jonkin verran omaa tuotantoa kalliimpaa, mutta tulee kuitenkin suoraostolääkäriä edullisemmaksi.
Vuonna 2019 seteliä jaettaisiin enimmillään noin 4 000. Terveysasemien lääkärivastaanottojen reppu, eli jo varattujen aikojen kokonaismäärä, oli maaliskuussa 2019 noin 9 100 vastaanottoaikaa. Tällä palvelusetelimäärällä, mikäli tuotanto ei muuten häiriinny, saataisiin reppua purettua merkittävästi ja sillä tulisi olemaan selkeä vaikutus T3:een.
Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä.
Sosiaali-ja terveyslautakunnan 18.12.2018 (§ 345) hyväksymän Sosiaali- ja terveystoimialan käyttösuunnitelman 2019 mukaan Helsingin kaupunki pyrkii edistämään asiakkaan valinnanvapautta ja parantaa asiakastyytyväisyyttä luomalla asiakkaalle enemmän valinnanvapauden mahdollisuuksia. Siksi nykylainsäädännön mukaisia palvelusetelivaihtoehtoja ja niiden käyttöä lisätään sekä kartoitetaan henkilökohtaisen budjetin laajentamisen mahdollisuuksia. Palvelusetelivaihtoehto terveysasemapalveluissa valmistellaan lautakunnan päätettäväksi kevään 2019 aikana.
Kaupunginvaltuuston 16.1.2019 (§ 5) hyväksymän hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Palvelusetelivaihtoehto vaikuttaa myönteisesti terveyteen, hyvinvointiin ja elämänlaatuun nopeuttamalla asiakkaiden hoitoon pääsyä. Nopeammalla hoitoon pääsyllä voi olla myös epäsuoria positiivisia vaikutuksia asiakkaiden työkykyyn tai sen palautumiseen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 09.04.2019 § 64
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Vastaava hankintasihteeri Christian Ehnlund oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle jäsen Karita Toijosen ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lukkarinen, va. terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 310 42611
This decision was published on 01.05.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Timo Lukkarinen, va. terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611