Hankinta, vaikeavammaisten palveluasuminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-005067
More recent handlings
Case 3. / 241 §
This decisionmaker is no longer active

Vaikeavammaisten palveluasumisen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä vaikeavammaisten palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

Samalla lautakunta päätti poistaa palvelukuvauksen sivulta 18 lauseen "Henkilökohtaisen avun palvelu on tällöin tarkoitettu käytettäväksi kodin ulkopuolella harrastus- ja virkistystoimintaan."

B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Vammaistyön päällikkö Minna Eronen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:

Jäsen Tuomas Tuure: Poistetaan palvelukuvauksen sivun 18 lopusta lause: "Henkilökohtaisen avun palvelu on tällöin tarkoitettu käytettäväksi kodin ulkopuolella harrastus- ja virkistystoimintaan."

Kannattaja: jäsen Kati Juva

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Tuomas Tuure)

Jaa-äänet: 1
Mukhtar Abib

Ei-äänet: 3
Kati Juva, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 9
Katju Aro, Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Aleksi Niskanen, Karita Toijonen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Tuomas Tuuren vastaehdotuksen äänin 3 - 1 (tyhjää 9).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

See table with voting results

Äänestys 1

Ayes: Esityksen mukaan

Noes: Poistetaan palvelukuvauksen sivun 18 lopusta lause: Henkilökohtaisen avun palvelu on tällöin tarkoitettu käytettäväksi kodin ulkopuolella harrastus- ja virkistystoimintaan.

Member Political group
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Tuure, Tuomas No council group
Vesikansa, Sanna No council group
Close
Member Political group
Aro, Katju No council group
Bergholm, Tapio No council group
Bergman, Leo No council group
Ehrnrooth, Cecilia No council group
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Heistaro, Sami No council group
Hyvärinen, Maritta No council group
Niskanen, Aleksi No council group
Toijonen, Karita No council group
Close
Member Political group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
Kokoomuksen valtuustoryhmä 1 0 0 0
No council group 0 2 8 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 0 0 1 0
Vihreä valtuustoryhmä 0 1 0 0
Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

A hyväksyä vaikeavammaisten palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä

B oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Close

Vammaistyön ostopalvelupäällikkö Minna Eronen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan kohde

Hankinnassa olevalla vammaispalvelulain mukaisella palveluasumisella tarkoitetaan ympärivuorokautisen tai muutoin pysyvästi runsaan ja monimuotoisen avuntarpeen vuoksi välttämätöntä keskitettyä palvelukokonaisuutta. Asumiseen ja päivittäiseen tavanomaiseen elämään ja asumiseen liittyvät toiminnat sekä niissä avustaminen ja ohjaaminen kuuluvat palveluasumisen sisältöön ja kaupungilta perittävään palvelumaksuun.

Palveluasumista järjestetään vaikeavammaiselle henkilölle, joka vammansa tai sairautensa vuoksi tarvitsee toisen henkilön apua päivittäisissä toimissa erityisen runsaasti tai ennakoimatta vuorokauden eri aikoina, jolloin henkilöstön jatkuva varallaolo on välttämätöntä. Asiakas voi tällöin asua yksittäisessä asunnossa, joka sijaitsee tietyssä asuntoryhmässä, palvelutalossa tai satelliittiasuntona samassa korttelissa varsinaisen asumisyksikön kanssa riippuen asumisessa tarvittavista välttämättömistä palveluista. Kyse on ensisijaisesti asumisesta ja aktiivisesta omasta elämästä, ei hoidosta, hoivasta tai valvonnasta. Kyseessä on avopalvelu.

Yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi vaikeavammaisilla ihmisillä tulee olla mahdollisuus asua muun väestön keskellä ja samalla vastata itse asumiseensa liittyvistä käytännön asioista, sekä oikeuksista että velvollisuuksista, toimintakykynsä sallimissa rajoissa. Todellisen toimintakyvyn käyttöön saamisessa saatetaan tarvita asumisessa myös yksilöllisiä palveluja, apua tai tukea.

Palvelutuottajan järjestämässä vaikeavammaisten palveluasumisessa tulee noudattaa voimassaolevaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muuta kyseisten palvelujen järjestämiseen liittyvää lainsäädäntöä. Toiminnan tulee perustua asiakaslähtöisyyteen, kunnioittavaan kohtaamiseen ja asiakkaiden omaan tahtoon, jota heillä on oikeus toteuttaa omassa kodissaan. Asunto on asiakkaan yksityinen tila, jossa henkilöstö avustaa asiakasta hänen toivomallaan tavalla.

Asiakkaat

Palvelua hankitaan vaikeavammaisille yli 18-vuotiaille, ensisijaisesti vaikeavammaisille nuorille tai työikäisille. Erityisesti palveluasumista tarvitaan aivovammaisille henkilöille, henkilöille, joilla on erilaisia lihas- tai neurologisia sairauksia sekä muilla tavoin fyysisesti vaikeasti vammautuneille. Palvelu on avustamista tavanomaisissa päivittäisissä toimissa, joita vammainen henkilö tarvitsee ja haluaa, mutta ei vammansa vuoksi kykene tekemään itse.

Joidenkin asiakkaiden kohdalla palveluun tarvitaan myös hoidon ja huolenpidon elementtejä. Palvelun käyttäjillä saattaa olla vammasta johtuvia kognitiivisten taitojen puutteita tai vaikeita kommunikaatio-ongelmia. Vaikeavammaisten palveluasumisessa asuvat asiakkaat ovat palvelutarpeiltaan hyvin erilaisia, joten asiakkaiden välttämätön apu ja tuki asumisessa vaihtelevat yksilöllisesti. Tästä johtuen myös asumisen mahdollistamiseksi tarvittava palvelukokonaisuus eroaa määrällisesti, sisällöllisesti ja ajallisesti eri tilanteissa samallakin ihmisellä.

Vaikeavammaisten palveluasumisen asiakkaina oli Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla noin 400 henkilöä vuonna 2018.

Asiakasosallisuus hankinnan valmistelussa

Vaikeavammaisten asiakkaiden näkemyksiä palveluun liittyen on pyritty huomioimaan mahdollisimman monipuolisesti läpi hankinnan valmistelun. Asiakasosallisuuden edistämiseksi järjestettiin valmisteluvaiheessa asiakastyöpajoja sekä toteutettiin erillinen hyvän asumisen elementtejä kartoittava luotain-tutkimus, jonka lopputulokset liitettiin osaksi hankinnan palvelukuvausta. Samalla palvelukuvauksesta pyrittiin muotoilemaan ulkoasultaan ja rakenteeltaan sellainen, että myös palvelun käyttäjät voivat paremmin hahmottaa palvelulle asetetut vaatimukset sekä omat oikeutensa.

Osana hankinnan valmistelua perustettiin erillinen asiakasraati, jonka näkemyksiä on huomioitu muun muassa tarjousten laatua mittaavissa vertailuperusteissa. Asiakasraati päätettiin lisäksi ottaa osaksi sopimuskauden aikaista toimintaa, jossa raadille annetaan mahdollisuus vaikuttaa ja valita teemat palveluntuottajien kanssa tehtävälle yhteiskehittämiselle.

Hankittavan palvelun rakenne

Vaikeavammaisten palveluasumisen hankinta jakautuu asiakkaan avuntarpeen mukaisesti viiteen palveluluokkaan seuraavasti:

Palveluluokka 1: Asiakkaan aktiivisen, yksilöllisen avun tarve on vähintään kaksi tuntia vuorokaudessa ja pääsääntöisesti enintään 28 tuntia viikossa.

Palveluluokka 2: Asiakkaan aktiivisen, yksilöllisen avun tarve on vähintään kaksi tuntia vuorokaudessa ja pääsääntöisesti enintään 28 tuntia viikossa sekä yöaikaisen avun tarve.

Palveluluokka 3: Palvelua saatetaan tarvita kaikkina vuorokauden aikoina. Asiakkaan aktiivisen, yksilöllisen avun tarve on yli neljä tuntia vuorokaudessa ja pääsääntöisesti enintään 42 tuntia viikossa.

Palveluluokka 4: Asiakkaalla on säännöllinen yöaikaisen avuntarve. Asiakkaan aktiivisen yksilöllisen avun tarve on yli kuusi tuntia vuorokaudessa ja pääsääntöisesti enintään 63 tuntia viikossa.

Palveluluokka 5: Asiakkaalla on säännöllisesti ja runsaasti sairaanhoidollisia tarpeita ja toimenpiteitä. Asiakkaan aktiivisen yksilöllisen avun tarve on yli yhdeksän tuntia vuorokaudessa ja yli 63 tuntia viikossa.

Lisäksi hankinnassa on määritelty erillinen lisätuntihinta, jolla myönnettävän avun määrää voidaan tarvittaessa räätälöidä yksilöllisesti niissä tapauksissa, joissa asiakkaan palveluntarve ei suoraan asetu mihinkään edellä kuvatuista palveluluokista.

Hankintamenettely

Vaikeavammaisten palveluasumisen hankinta toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain (1397/2016) periaatteiden mukaista, puitejärjestelyn kaltaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Dynaamisen toimittajarekisterin perustamisen yhteydessä tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan palveluluokkaan. Toimittajarekisteri avataan tämän jälkeen uusille tarjouksille vähintään kahden vuoden välein. Avaamisten yhteydessä uudet tarjoajat voivat tulla valituksi toimittajarekisteriin sekä jo aiemmin valitut palveluntuottajat tarjota uusia yksiköitä, palveluluokkia tai parantaa aiempaa tarjoustaan dynaamisen toimittajarekisterin periaatteiden mukaisesti (liite 2).

Toimittajarekisteriin hyväksytään kaikki soveltuvuusehdot ja palvelun vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat.

Palveluluokittainen tarjousvertailu perustuu 60-prosenttisesti hintaan ja 40-prosenttisesti laatutekijöihin. Tarjoukset vertaillaan ja asetetaan etusijajärjestykseen palveluluokittain tarjousten saamien yhteispisteiden mukaisesti. Laatupisteisiin oikeuttavien laatutekijöiden osalta palveluntuottajat sitoutuvat tarjoamaansa laatutasoon koko sopimuskaudeksi.

Asiakaskohtainen palvelun valinta tehdään toimittajarekisterin sisällä kyseistä palvelua koskevan sosiaalihuollon lainsäädännön edellytysten mukaisesti. Mikäli asiakkaan tarpeeseen vastaavia, samanveroisia palveluntuottajia on useita, toteutetaan valinta toimittajarekisterin etusijajärjestyksen mukaisesti. Palvelun valintaa koskevat periaatteet on tarkemmin kuvattu tarjouspyynnön liitteessä 2.

Esityksen liitteinä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään tarkemmin hankintamenettelyn periaatteet, hankittava palvelu sekä tarjoajille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Tehtävät sopimukset

Palvelun perussopimuskausi on neljän (4) vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.4.2020. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2 + 2) kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on näin ollen korkeintaan neljä (4) vuotta.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 20.11.2018 § 309 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalveluiden johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalveluiden johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 08.10.2019 § 234

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Vammaistyön ostopalvelupäällikkö Minna Eronen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Elo Umukoro ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Tuomas Tuuren ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Eronen Minna, vammaistyön ostopalvelupäällikkö, puhelin: 040 6604935

minna.eronen@hel.fi
Close

This decision was published on 30.10.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 239, 240, 241 (A), 242, 243, 244, 245, 246 ja 249 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 241 (B), 247 ja 248 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Eronen Minna, vammaistyön ostopalvelupäällikkö, puhelin: 040 6604935

minna.eronen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: Hankintalaki 60 § ja 138 §
2. Confidential: Hankintalaki 60 § ja 138 §
3. Confidential: Hankintalaki 60 § ja 138 §
4. Confidential: Hankintalaki 60 § ja 138 §
5. Confidential: Hankintalaki 60 § ja 138 §
6. Confidential: Hankintalaki 60 § ja 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.