Hankinta, vaikeavammaisten palveluasuminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-005067
More recent handlings
§ 50
This decisionmaker is no longer active

Vaikeavammaisten palveluasumisen hankinta

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalveluiden johtaja päätti hyväksyä vaikeavammaisten palveluasumisen dynaamisen toimittajarekisterin palveluntuottajiksi seuraavat tarjoukset palveluluokittain alla esitetyssä etusijajärjestyksessä:

Palveluluokka 1

JST Solum Oy (Perustettava yksikkö)
Aspa Palvelut Oy (Iiluodontie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Punamultapolku, Vantaa)
Aspa Palvelut Oy (Laivalahdenkaari, Helsinki)
Betesda-säätiö (Pornaistentie, Sipoo)
Afasiasäätiön palvelut Oy (Vipusentie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Leikosaarentie, Helsinki)
Folkhälsan Välfärd Ab (Tuulikuja, Espoo)
Aspa Palvelut Oy (Ränkitie, Helsinki)

Palveluluokka 2

JST Solum Oy (Perustettava yksikkö)
Afasiasäätiön palvelut Oy (Vipusentie, Helsinki)
Betesda-säätiö (Pornaistentie, Sipoo)
Aspa Palvelut Oy (Iiluodontie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Punamultapolku, Vantaa)
Aspa Palvelut Oy (Laivalahdenkaari, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy (Konalantie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Leikosaarentie, Helsinki)
Folkhälsan Välfärd Ab (Tuulikuja, Espoo)
Aspa Palvelut Oy (Ränkitie, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy (Klippinkitie, Espoo)

Palveluluokka 3

JST Solum Oy (Perustettava yksikkö)
Afasiasäätiön palvelut Oy (Vipusentie, Helsinki)
Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö (Haahkakuja, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Iiluodontie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Punamultapolku, Vantaa)
Aspa Palvelut Oy (Laivalahdenkaari, Helsinki)
Betesda-säätiö (Pornaistentie, Sipoo)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy (Konalantie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Leikosaarentie, Helsinki)
Folkhälsan Välfärd Ab (Tuulikuja, Espoo)
Aspa Palvelut Oy (Ränkitie, Helsinki)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Repovuorentie, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy (Klippinkitie, Espoo)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Topparikuja, Helsinki)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Pasilanraitio, Helsinki)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Merikorttikuja, Helsinki)

Palveluluokka 4

Afasiasäätiön palvelut Oy (Vipusentie, Helsinki)
JST Solum Oy (Perustettava yksikkö)
Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö (Haahkakuja, Helsinki)
Betesda-säätiö (Pornaistentie, Sipoo)
Aspa Palvelut Oy (Iiluodontie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Punamultapolku, Vantaa)
Aspa Palvelut Oy (Laivalahdenkaari, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy (Konalantie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Leikosaarentie, Helsinki)
Folkhälsan Välfärd Ab (Tuulikuja, Espoo)
Palvelukoti Vantaan Kerttuli Oy (Laurintie, Vantaa)
Aspa Palvelut Oy (Ränkitie, Helsinki)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Repovuorentie, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy (Klippinkitie, Espoo)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Merikorttikuja, Helsinki)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Topparikuja, Helsinki)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Pasilanraitio, Helsinki)

Palveluluokka 5

Betesda-säätiö (Pornaistentie, Sipoo)
JST Solum Oy (Perustettava yksikkö)
Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö (Haahkakuja, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Iiluodontie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Punamultapolku, Vantaa)
Aspa Palvelut Oy (Laivalahdenkaari, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy (Konalantie, Helsinki)
Aspa Palvelut Oy (Leikosaarentie, Helsinki)
Palvelukoti Vantaan Kerttuli Oy (Laurintie, Vantaa)
Folkhälsan Välfärd Ab (Tuulikuja, Espoo)
Aspa Palvelut Oy (Ränkitie, Helsinki)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Repovuorentie, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy (Klippinkitie, Espoo)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Topparikuja, Helsinki)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Pasilanraitio, Helsinki)
Hoitokoti Päiväkumpu Oy (Merikorttikuja, Helsinki)

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.4.2020 – 31.3.2024. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2+2) kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on näin ollen korkeintaan neljä (4) vuotta.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 65 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuna.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2019-005067 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 241, 22.10.2019. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalveluiden johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankintamenettely

Vaikeavammaisten palveluasumisen hankinta toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain (1397/2016) periaatteiden mukaista, puitejärjestelyn kaltaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Dynaamisen toimittajarekisterin perustamisen yhteydessä tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan palveluluokkaan. Toimittajarekisteri avataan jatkossa uusille tarjouksille vähintään kahden vuoden välein. Avaamisen yhteydessä myös aiemmin valitut palveluntuottajat voivat tarjota uusia yksiköitä, palveluluokkia tai parantaa aiempaa tarjoustaan liitteessä 2 esitettyjen periaatteiden mukaisesti.

Dynaamisen toimittajarekisterin perustaminen

Vaikeavammaisten palveluasumisen dynaaminen toimittajarekisteri perustettiin 30.10.2019 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouspyynnössä oli viisi palveluluokkaa, joista tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai useampaan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 15.11.2019 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 22.11.2019.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 3.12.2019 klo 12:00, saapui yhteensä 17 tarjousta.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vähimmäisvaatimusten mukaisia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Dynaamisen toimittajarekisterin periaatteiden mukaisesti kaikki tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoukset valittiin toimittajarekisteriin. Tarjousvertailu tehtiin palveluluokittain. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun painoarvo 40 %. Hinnan ja laadun osatekijöistä saatujen vertailupisteiden yhteissumma määritteli tarjouksen sijoittumisjärjestyksen dynaamisen toimittajarekisterin palveluluokissa (liite 1).

Sopimus

Dynaamisen toimittajarekisterin perustamisen yhteydessä valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljävuotinen (4) sopimus. Sopimuskauden on suunniteltu alkavaksi 1.4.2020.
Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2+2) kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on näin ollen korkeintaan neljä (4) vuotta.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

This decision was published on 19.12.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Minna Eronen, vammaistyön ostopalvelupäällikkö, puhelin: 040 6604935

minna.eronen@hel.fi

Decisionmaker

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL 7 § 2 mom.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.