Pelastustoimen riskianalyysi ja palvelutason kehittäminen
Pelastustoimen riskianalyysi ja palvelutason kehittäminen
Päätös
Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi selvityksen pelastustoimen riskianalyysityön ja palvelutason kehittämisen valmistelutilanteesta sekä kehottaa pelastuslaitosta jatkamaan riskianalyysiä ja palvelutasopäätöksen päivittämisen valmistelua huomioiden Uudenmaan pelastuslaitosten yhteisen riskianalyysityön ja yhteisen suunnitelman paloasemaverkon kehittämisestä Uudellamaalla sekä riittävän resurssisynergian varmistamisen ensihoidon palvelutuotannon ja pelastuslaitoksen onnettomuuksia ehkäisevän toiminnan kanssa.
Pelastuslautakunta päätti todeta, että pelastustoimen resursseja on kehitettävä riskianalyysin perusteella alueelliset tarpeet huomioiden painopistealue kerrallaan ja kehottaa pelastuslaitosta huomioimaan riskianalyysin mukaiset kehittämistarpeet pelastustoimen talousarvioehdotuksessa ja taloussuunnitelmaehdotuksessa vuosille 2020-2022, seuraavan 10 vuoden investointisuunnitelmassa, sekä pelastushenkilöstön rekrytoinnissa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin pelastustoimen alueen palvelutasopäätös vuosille 2017-2018 on hyväksytty pelastuslautakunnassa 7.2.2017. Sisäministeriön 16.11.2016 suosituksen mukaisesti maakuntauudistuksen siirryttyä palvelutasopäätöksen voimassaoloaikaa jatkettiin vuoden 2020 loppuun saakka (Pelastuslautakunta 18.12.2018, HEL 2018-011688).
Voimassa olevan palvelutasopäätöksen perustana olevassa riskianalyysissä on todettu, että nykyisellä asemaverkolla toteutuva onnettomuuskohteiden saavutettavuus ja viiveet toimintavalmiusajassa eivät nosta kaupungin eri alueiden riskitasoa.
Maakuntauudistuksen valmistelun viivästyessä oli todettu tarve palvelutasopäätöksen ja investointisuunnitelmien päivittämisen valmistelemiseksi. Tavoitteena on ollut tunnistaa, millä alueilla Helsingissä olisi perusteltua esittää muutoksia pelastustoimen palvelutasoon kaikki pelastuslain 27 §:n mukaan pelastuslaitokselle kuuluvat tehtävät sekä ensihoitopalvelun tuotannon synergiaedut huomioiden, ja ovatko investointisuunnitelmaan tällä hetkellä kirjatut hankkeet perusteltuja ajantasaisen riskianalyysin perusteella.
Valmistelun lähtökohtana oli maakuntavalmistelun mukainen Uudenmaan pelastuslaitosten fuusio. Maakuntavalmistelun pysähdyttyä ennen eduskuntavaaleja 2019, on valmistelutyötä jatkettu nykyisen pelastustoimen aluejaon pohjalta.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto asetti 2.5.2019 pelastuslaitokselle velvoitteen korjata pelastustoiminnan palvelutasoa vuoden 2023 loppuun mennessä siten, että kaikissa Helsingin alueen luokan I riskiruuduissa toteutuu kuuden minuutin toimintavalmius vähintään 50 % tehtävistä. Velvoitteen tehosteeksi pelastuslaitokselle on asetettu 20 miljoonan euron uhkasakko.
Pelastuskomentaja päätti 31.5.2019 valittaa aluehallintoviraston päätöksestä hallinto-oikeuteen, koska tutkimustieto, riskianalyysi, sekä pelastustoimintaa ja onnettomuuksia koskevat tilastot osoittavat, että aluehallintoviraston asettama velvoite ei ole tarkoituksenmukainen ja koska aluehallintoviraston asettaman velvoitteen täyttämiseksi vaadittava useiden kymmenien miljoonien eurojen toimintamenojen kasvattaminen ei ole missään suhteessa siitä saatavaan hyötyyn tai arvioituihin riskeihin nähden.
Pelastuslaitoksen tuoreen riskianalyysin perusteella ensisijaiset alueet, joille on tarvetta lisätä resursseja tulevaisuudessa ovat Konala, Kontula, Vuosaari ja Tapanila. Lisäksi on harkittava tarvetta lisätä valmiutta keskustan alueelle, jossa tehtävämäärät ja vahinkojen määrät ovat korkeita ja toimintavalmiusajan kokonaisviive suuren tehtävämäärän vuoksi suuri.
Pelastusasemarakentamisen ohella palvelutason kehittämistarpeita arvioitaessa on lisäksi tarkasteltu eri aluekokonaisuuksien onnettomuustehtävien laatua sekä pelastustoimen mahdollisuuksia vastata tehtäviin perinteistä pelastusyksikköä kevyemmällä vasteella. Riskianalyysin perusteella on aloitettu kevytyksikkö-pilotin suunnittelu.
Yksityiskohtaiset perustelut ovat liitteessä.
This decision was published on 24.06.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010