Pelastustoimen riskianalyysi ja palvelutason kehittäminen

HEL 2019-006787
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 37 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Pelastustoimen riskianalyysi ja palvelutason kehittäminen

Räddningsnämnden

Päätös

Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi selvityksen pelastustoimen riskianalyysityön ja palvelutason kehittämisen valmistelutilanteesta sekä kehottaa pelastuslaitosta jatkamaan riskianalyysiä ja palvelutasopäätöksen päivittämisen valmistelua huomioiden Uudenmaan pelastuslaitosten yhteisen riskianalyysityön ja yhteisen suunnitelman paloasemaverkon kehittämisestä Uudellamaalla sekä riittävän resurssisynergian varmistamisen ensihoidon palvelutuotannon ja pelastuslaitoksen onnettomuuksia ehkäisevän toiminnan kanssa.

Pelastuslautakunta päätti todeta, että pelastustoimen resursseja on kehitettävä riskianalyysin perusteella alueelliset tarpeet huomioiden painopistealue kerrallaan ja kehottaa pelastuslaitosta huomioimaan riskianalyysin mukaiset kehittämistarpeet pelastustoimen talousarvioehdotuksessa ja taloussuunnitelmaehdotuksessa vuosille 2020-2022, seuraavan 10 vuoden investointisuunnitelmassa, sekä pelastushenkilöstön rekrytoinnissa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Helsingin pelastustoimen alueen palvelutasopäätös vuosille 2017-2018 on hyväksytty pelastuslautakunnassa 7.2.2017. Sisäministeriön 16.11.2016 suosituksen mukaisesti maakuntauudistuksen siirryttyä palvelutasopäätöksen voimassaoloaikaa jatkettiin vuoden 2020 loppuun saakka (Pelastuslautakunta 18.12.2018, HEL 2018-011688).

Voimassa olevan palvelutasopäätöksen perustana olevassa riskianalyysissä on todettu, että nykyisellä asemaverkolla toteutuva onnettomuuskohteiden saavutettavuus ja viiveet toimintavalmiusajassa eivät nosta kaupungin eri alueiden riskitasoa.

Maakuntauudistuksen valmistelun viivästyessä oli todettu tarve palvelutasopäätöksen ja investointisuunnitelmien päivittämisen valmistelemiseksi. Tavoitteena on ollut tunnistaa, millä alueilla Helsingissä olisi perusteltua esittää muutoksia pelastustoimen palvelutasoon kaikki pelastuslain 27 §:n mukaan pelastuslaitokselle kuuluvat tehtävät sekä ensihoitopalvelun tuotannon synergiaedut huomioiden, ja ovatko investointisuunnitelmaan tällä hetkellä kirjatut hankkeet perusteltuja ajantasaisen riskianalyysin perusteella.

Valmistelun lähtökohtana oli maakuntavalmistelun mukainen Uudenmaan pelastuslaitosten fuusio. Maakuntavalmistelun pysähdyttyä ennen eduskuntavaaleja 2019, on valmistelutyötä jatkettu nykyisen pelastustoimen aluejaon pohjalta.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto asetti 2.5.2019 pelastuslaitokselle velvoitteen korjata pelastustoiminnan palvelutasoa vuoden 2023 loppuun mennessä siten, että kaikissa Helsingin alueen luokan I riskiruuduissa toteutuu kuuden minuutin toimintavalmius vähintään 50 % tehtävistä. Velvoitteen tehosteeksi pelastuslaitokselle on asetettu 20 miljoonan euron uhkasakko.

Pelastuskomentaja päätti 31.5.2019 valittaa aluehallintoviraston päätöksestä hallinto-oikeuteen, koska tutkimustieto, riskianalyysi, sekä pelastustoimintaa ja onnettomuuksia koskevat tilastot osoittavat, että aluehallintoviraston asettama velvoite ei ole tarkoituksenmukainen ja koska aluehallintoviraston asettaman velvoitteen täyttämiseksi vaadittava useiden kymmenien miljoonien eurojen toimintamenojen kasvattaminen ei ole missään suhteessa siitä saatavaan hyötyyn tai arvioituihin riskeihin nähden.

Pelastuslaitoksen tuoreen riskianalyysin perusteella ensisijaiset alueet, joille on tarvetta lisätä resursseja tulevaisuudessa ovat Konala, Kontula, Vuosaari ja Tapanila. Lisäksi on harkittava tarvetta lisätä valmiutta keskustan alueelle, jossa tehtävämäärät ja vahinkojen määrät ovat korkeita ja toimintavalmiusajan kokonaisviive suuren tehtävämäärän vuoksi suuri.

Pelastusasemarakentamisen ohella palvelutason kehittämistarpeita arvioitaessa on lisäksi tarkasteltu eri aluekokonaisuuksien onnettomuustehtävien laatua sekä pelastustoimen mahdollisuuksia vastata tehtäviin perinteistä pelastusyksikköä kevyemmällä vasteella. Riskianalyysin perusteella on aloitettu kevytyksikkö-pilotin suunnittelu.

Yksityiskohtaiset perustelut ovat liitteessä.

Stäng

Detta beslut publicerades 24.06.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

pelastuskomentajan sijainen
Henri Nordenswan

Mer information fås av

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi

Bilagor

1. Muistio riskianalyysi 11.6.2019
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.